خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

امروز آمریکا اصراری برای برکناری اسد از قدرت ندارد

کد خبر : ۱۳۸۱۷۰

هرچه اراده قوی‌تر و کثرت تمایل به وحدت بیشتر برای رسیدن به صلح بیشتر شود امکان رسیدن به صلح بیشتر می‌شود.

یک استاد دانشگاه گفت: امروز آمریکا هیچ گونه اصراری برای برکناری بشار اسد از قدرت ندارد و از طرفی توانسته است با خارج ساختن سلاح‌های شیمیایی از سوریه و ایجاد یک توازن نظامی بر له اسرائیل به یک پیروزی استراتژیک برسد.

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص دعوت بان کی مون از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو ۲ و بازپس گیری این دعوت گفت: در این دعوت آنچه نمایان است وجود سیگنال‌های متفاوتی است که بیانگر گستره چتر قانون موسوم به نپ(NEP) در ارتباط با شرکت ایران در این کنفرانس است.

این استاد دانشگاه با اشاره به مفاد کنفرانس ژنو۱ اظهار داشت: چالش اصلی در ارتباط با حضور ایران همان چیزی است که بان کی مون در گفت‌وگوی تلفنی با ظریف اشاره می‌کند که باید مفاد توافقات ژنو۱ اجرایی شود. بیان این نکته از بان کی مون نشاندهنده این است وی می‌داند ایران با پیش شرط مفاد ژنو۱ مخالف است؛ اما آن را به عنوان یک واقعیت تصویب شده مورد تائید قرار می‌دهد.

مطهرنیا با بیان اینکه آینده تحرکات منطقه‌ای به در جهت بهره‌برداری از روش‌ها و رهیافت‌های است که بتواند بالاترین همکاری‌های منطقه‌ای برای حل بحران‌های منطقه‌ای فراهم بشود، تاکید کرد: دعوت از ایران و کشورهای دیگر و اضافه نمودن آنها به دعوت‌شدگان کنفرانس ژنو۲ نماینگر اهمیت تلاش برای ایجاد اجماع منطقه‌ای و بین المللی برای حصول به یک صلح دیپلماتیک در بحران سوریه است.

این استاد دانشگاه رسیدن به یک صلح دیپلماتیک همراه با چالش‌های جدی ارزیابی کرد و تصریح کرد: هرچه اراده قوی‌تر و کثرت تمایل به وحدت بیشتر برای رسیدن به صلح بیشتر شود امکان رسیدن به صلح بیشتر می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که عده‌ای معتقد هستند که راه حل نهایی رفع بحران سوریه مذاکره مستقیم ایران و آمریکاست، اظهار داشت: معتقد هستم که ایران و آمریکا حداقل به شکل غیرمستقیم در ارتباط با مسئله سوریه به تبادل نظر پرداخته‌اند و تا حدودی نیز نسبت به گذشته از توافق بیشتری برخوردارند.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی در ادامه افزود: امروز آمریکا هیچ گونه اصراری برای برکناری بشار اسد از قدرت ندارد و از طرفی توانسته است با خارج ساختن سلاح‌های شیمیایی از سوریه و ایجاد یک توازن نظامی بر له اسرائیل به یک پیروزی استراتژیک برسد.

مطهرنیا با بیان اینکه مخالفان اصلی ایران در زمان کنونی برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲، اسرائیل و عربستان هستند، ابراز داشت: در ماه‌‌های اخیر کری بارها به نقش ایران در سوریه تاکید کرده است و اگر مخالفتی برای حضور ایران می‌کند، محصول فشار اسرائیل و عربستان به واشنگتن است.

در ادامه، این استاد دانشگاه با بیان اینکه حضور ایران در کنفرانس ژنو۲ به معنای پذیرش مفاد کنفرانس ژنو۱ نیست، گفت: ایران باید از این فرصت تاریخی استفاده کند و در برزخ میان پذیرش ژنو۱ و عدم پذیرش آن با قبول این واقعیت که در ژنو۱، توافقاتی صورت گرفته که آن را امضا نکرده باید در کنفرانس ژنو شرکت کند و به بیان نگرش‌ها و نظرات خویش بپردازد که این به معنای پذیرش مفاد کنفرانس ژنو۱ نیست بلکه به معنای تلاش ایران در حل و فصل یک بحران منطقه‌ای به نفع مردم سوریه و تامین صلح و امنیت جهانی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز