خبرگزاری کار ایران

سیدحسن خمینی:

همت کنیم که افراطیون مذاهب اسلامی را طرد کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۱۴۲

انقلاب بزرگی که در جامعه ما صورت گرفت، یکی از شعارهای آن وحدت اسلامی بود و تحقق آن، همت بلندی را لازم دارد تا جامعه اسلامی در مقابل دشمنانش که خبثسریره و سوء ضمیره دارند، وحدت خود را حفظ کند.

یادگار امام(ره) گفت: همت کنیم که افراطیون مذاهب اسلامی را طرد کنیم تا به هدف بزرگی که انقلاب اسلامی برای آن تحقق پیدا کرد و آن اعتلای کلمه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) است، دسترسی پیدا کنیم.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با جمعی از میهمانان خارجی شرکت‌کننده در بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این نشست و امثال آن موجب نزدیکی بیشتر دل‌ها شود، اظهار کرد: سعدی شیرازی شعری دارد که به عنوان یکی از نمادهای انسان دوستی در اسناد بین‌المللی ثبت شده است. او می‌گوید «بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند / چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار» و من وقتی روایات را مرور می‌کردم، دیدم که این مضمون در روایات پیامبر(ص) و امام صادق(ع) هم وجود دارد و گویی سعدی این معنا را از ایشان اخذ کرده است.

وی افزود: پیامبر(ص) بنابر آنچه در کنزالعمال آمده می‌فرمایند، «المسلمون کالرجل الواحد اذا اشتکی عضو من اعضائه تداعی له سائر جسده»؛ همچنین بنا بر نقل کلینی، امام صادق(ع) نیز این‌گونه این معنا را می‌فرمایند که «المؤمن اخو المؤمن؛ کالجسد الواحد ان اشتکی شیئا منه وجد الم ذلک فی سائر جسده». این سخن، تعبیر بسیار زیبایی است زیرا جامعه اسلامی یکپارچه است و گویی تمام این جامعه اسلامی دارای روح واحد است؛ همانطور که در آیه ۳۱ سوره روم نیز می‌خوانیم، «‌وَلَا تَکُونُوا مِنَ الْمُشْرِکِینَ. مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا». یعنی از ویژگی‌های جامعه غیر اسلامی و شرک آلود، تفرق‌ها و شعبه شعبه شدن‌هاست و بر این اساس به راحتی می‌توان گفت یکپارچه بودن یکی از ویژگی‌های جامعه اسلامی است.

یادگار امام با اشاره به آیه ۶۵ سوره انعام که خداوند می‌فرماید «قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَی أَن یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِکُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً وَیُذِیقَ بَعْضَکُم بَأْسَ بَعْضٍ»، یادآور شد: از دیدگاه این آیه شریفه به راحتی می‌توان فهمید که ایجاد تفرقات و پذیرش آن‌ها از ناحیه خداوند، عذاب برای جامعه اسلامی است. وحدت یک نعمت الهی است؛ چناچه خداوند می‌فرماید به یاد بیاورید روزی که متفرق بودید و میان قلوب‌تان نزدیکی ایجاد شد و به حکم همان آیه، عذاب برای جامعه اسلامی، چند پاره شدن است.

سیدحسن خمینی همچنین گفت: تفسیر ابوالفتوح رازی تعبیری از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل کرده است که «المؤمن للمؤمن کالبنیان یشیر بعضه بعضا». در واقع، بر اساس این تعبیر، هر قسمت این ساختمان قسمت دیگر آن را حفظ می‌کند و در نهج‌البلاغه نیز می‌خوانیم که مولی الموحدین علی‌(ع) وقتی می‌خواهند علل تفرق را - که یکی از نقمت‌ها و عذاب‌های الهی است - مورد اشاره قرار دهند، به دو عامل اشاره می‌کنند که باید در درون خود به آن توجه کنیم «انما انت اخوان علی دین اله. ما فرّق بینکم الّا خبثالسرائر و سوء الضمائر»؛ در ادامه می‌فرمایند وقتی دچار خبثسرائر شدید، با همدیگر ارتباط نمی‌گیرید، خیر یکدیگر را نمی‌خواهید، بذل و بخشش نمی‌کنید و با یکدیگر دوستی نمی‌کنید. در خطبه ۱۷۶ همین کتاب شریف نیز آمده است که از تفرقه، هیچ خیری به هیچ‌کس نرسیده است.

وی یادآور شد: انقلاب بزرگی که در جامعه ما صورت گرفت، یکی از شعارهای آن وحدت اسلامی بود و تحقق آن، همت بلندی را لازم دارد تا جامعه اسلامی در مقابل دشمنانش که خبثسریره و سوء ضمیره دارند، وحدت خود را حفظ کند.

سیدحسن خمینی تأکید کرد: همت کنیم که افراطیون مذاهب اسلامی را طرد کنیم تا به هدف بزرگی که انقلاب اسلامی برای آن تحقق پیدا کرد و آن اعتلای کلمه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) است، دسترسی پیدا کنیم.

نوه امام خمینی با آرزوی ثمربخشی کنفرانس وحدت اسلامی و مشاهده نتایج آن در جوامع اسلامی، سخنان خود را پایان داد.

در ابتدای این دیدار، آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گزارشی از برگزاری این کنفرانس ارائه کرد.

شرکت‌کنندگان در این دیدار، همچنین در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضور یافته و با نثار گل، به مقام شامخ ایشان ادای احترام کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز