خبرگزاری کار ایران

تاجرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

دولت توانست اقدامات افراطی در مسیر توافق ژنو را مدیریت کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۹۳۷

جریانات افراطی در هر دو طرف وجود دارند که بعد از دستیابی به توافق، می‌خواستند شرایط برای اجرایی شدن این توافقنامه فراهم نشود / مخالفت‌های صورت گرفته از سوی برخی جریان‌ها، از سوی یک اقلیت افراطی صورت می‌گیرد که همراه با بی‌صداقتی و مصلحت‌سنجی‌های جناحی و سیاسی همراه است.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب اصل توافق ژنو را امری مثبت دانست و اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به اراده دولت در حل مسئله پرونده‌ای ایران و درایت آقای روحانی، دولت توانست به نوعی اقدامات افراطی این افراد را مدیریت کرده و به سمت اجرایی شدن این توافق حرکت کنیم.

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص توافقنامه ژنو و اجرایی شدن گام اولیه آن در ۳۰ دی، با بیان اینکه توافقات هسته‌ای اخیر بدون درنظر گرفتن پیش‌زمینه‌های توافق قابل بررسی نیست، گفت: برای بررسی توافق ژنو باید تمامی حواشی آن در گذشته مورد بررسی قرار بگیرد. معتقد هستم که شرایط کشور در زمان مذاکرات هسته‌ای اخیر ژنو، یک شرایط خاص بود.

وی با بیان اینکه اصل توافق ژنو امری مثبت بوده است، اظهار داشت: این توافق منجر به بازسازی اعتماد مخدوش شده میان ایران و غرب شد و توانست منافع ملی و مصالح عمومی کشور را تامین کند.

نماینده مردم مشهد در مجلس ششم در پاسخ به این سوال که چرا در هشت سال گذشته نتوانستیم به یک توافق برای حل مسئله هسته‌ای برسیم، تصریح کرد: یک بخش از این مسئله به داشتن دانش دپیلماسی و اعتقاد به امر کارشناسی باز می‌گردد‏ چرا که تعامل با جهان نیازمند وجود اهل فن این حوزه است که متاسفانه در دولت ۸ سال گذشته وجود نداشت و مسئولان هسته‌ای یا فاقد تجربه بودند و یا از ادبیات لازم برای دستیابی به توافق برخوردار نبودند.

تاجرنیا ادامه داد: از سویی برای رسیدن به یک توافق، وجود یک حداقل از اعتماد از بایسته‌های آن است که بی‌اعتمادی میان طرفین مذاکره وجود داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به حمایت افکار عمومی از تیم مذاکره‌کننده ایرانی ابراز داشت: دولت یازدهم برای حل مسئله هسته‌ای عزم جدی داشته و دارد و در این راستا نیز از حمایت قاطع افکارعمومی برخوردار است که این مسئله هم برای مذاکره‌کنندگان و هم برای طرف مقابل مهم است.

وی در خصوص مخالفت‌هایی که با این توافقنامه از سوی منتقدان می‌شود، خاطرنشان کرد: جریانات افراطی در هر دو طرف وجود دارند که بعد از دستیابی به توافق، می‌خواستند شرایط برای اجرایی شدن این توافقنامه فراهم نشود که شاهد این مدعا نیز طرح تحریم‌های جدید علیه ایران در مجلس سنای آمریکا و جام زهر خواندن این توافق توسط بعضی از افراد و جریانات است.

این نماینده اسبق مجلس در ادامه افزود: متاسفانه علی‌رغم اینکه دولت در حل مسئله هسته‌ای ایران گام‌های مثبت و قابل توجه‌ای برداشته است‏ اما برای اولین بار در کشور شاهد نقطه نظرات متفاوت و گاه متضاد از سوی مقامات رسمی و بالاخص در میان مجلسیان هستیم که ممکن بود منجر به عدم اجرایی شدن و عدم موفقیت توافقنامه ژنو بشود.

تاجرنیا با اشاره به اراده دولت در حل مسئله هسته‌ای گفت: خوشبختانه با توجه به اراده دولت در حل مسئله پرونده‌ای ایران و درایت آقای روحانی، دولت توانست به نوعی اقدامات افراطی این افراد را مدیریت کرده و به سمت اجرایی شدن این توافق حرکت کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه برخی جریانات سیاسی درون کشور برای عدم توفیق دولت ناخواسته منافع ملی در نظر نمی‌گیرند، اظهار داشت: در کشور افراد و جریاناتی هستند که با توافق ژنو مخالفت می‌کنند که گاهی این مخالفت‌ها از روی بی‌خبری و عدم شناخت درست صورت می‌گیرد و گاهی نیز این مخالفت‌ها فقط برای عدم توفیق و به زیر سوال بردن اقدامات دولت صورت می‌گیرد.

وی با ابراز تاسف برای مخالفان افراطی تاکید کرد: مخالفت‌های صورت گرفته از سوی جریان دوم، از سوی یک اقلیت افراطی صورت می‌گیرد که همراه با بی‌صداقتی و مصلحت‌سنجی‌های جناحی و سیاسی همراه است که ناخواسته منافع ملی کشورمان را نیز تضعیف می‌کند.

تاجرنیا در پایان توفیق دولت در حل مسئله هسته‌ای را در ادامه حمایت قاطع افکار عمومی و چگونگی مدیریت مخالفان دانست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز