خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور در کنفرانس وحدت اسلامی:

طرح جهان عاری از خشونت، اولین گام در برابر اسلام هراسی بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۵۶۴

دولت با همه ابزاری که در اختبار داشت، توان خود را در دیپلماسی خارجی متمرکز کرد / امروز برای جهانیان روشن شده که جمهوری اسلامی ایران نه تنها به دنبال سلاح هسته‌ای و سلاح کشتار جمعی نیست.

رییس جمهور با اشاره به طرح جهان عاری از خشونت عنوان کرد: ‌‌ همان کشور‌ها که قبلاً به ناروا تبلیغ کردند مسلمانان و جمهوری اسلامی در پی خشونت و افراط هستند، ان‌ها نیز ناچار شدند به این طرح را دهند. این اولین گام در برابراسلام هراسی بود که برداشته شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی که افتتاحیه آن امروز –جمعه - در سالن اجلاس سران با عنوان قران کریم و نقش آن در وحدت اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک میلاد پیامبر و امام صادق و همچنین تبریک هفته وحدت عنوان کرد: سیره پیامبر سرمشق و الگوی همه ما مسلمانان است. ‌‌ همان طور که سورهای قرآن را در یک تقسیم بندی مکی و مدنی قرار می‌دهیم. سیره پیامبر را نیز باید به مکی و مدنی تقسیم کنیم. مکه زادگاه اسلام و مدینه پایگاه اسلام است. در مکه پیامبر به تریبت انسان‌ها در یک تراز نوینی پرداخت تا انسان‌ها را به سطح مسلم و مومن برساند.

وی افزود: در مکه بیشتر هدف ساخت و تربیت انسان‌ها بود. ان دورانی که مسلمان شدن یک مزیت اجتماعی به حساب نمی‌آمد مسلمان شدن نوعی جهاد بود. پیامبر در مکه به فرد فرد انسان‌ها توجه داشت، اما هدف تنها و تنها ساختن افراد در تراز مسلم و مومن نبود، هدف دیگری نیز مد نظر بود و ان ساخت یک جامعه و یک دولت اسلامی بود.

رئیس جمهور همچنین یاد آور شد: با توجه به شرایط مکه، پیامبر رسالت و دعوت را بر عهده داشت که در واقع مکه محل رسالت و مدینه جای رسالت و امامت بود. امامت پیامبر عظیم الشان اسلام در مکه در مقام عمل؛ اجرایی و عملی در شرایط مکه نبود، در اینجا بود که با هجرت پیامبر یثرب را برگزید و در روزگارانی که بحثقرار دادهای اجتماعی مطرح نبود و قرن‌ها طول کشید تا جوامع انسانی به بحثقرار دادهای اجتماعی بپردازند، پیامبری که از جانب خدا مامور رسالت و امامت بود با قرار دادهای اجتماعی پیمانهای عقبه و مشورت با مردم را انجام داد و در مرحله دوم یعنی امامت و ساخت جامعه توحیدی پیامبر نشان داد که اسلام در پی یک مردم سالاری دینی بود.

روحانی با تاکید بر اینکه پیامبر هم در مکه و هم در مدینه از کلمه توحید قدم به قدم جامعه را به توحید کلمه رساند، گفت: پیامبر کاری کرد که دو قبیله‌ای که تنازع تاریخی در آن بود و کسی فکر نمی‌کرد ان‌ها روزی کنار هم بنشینند به قومیت واحد در آمدند، پس از آنکه پیامبر مکه و مدینه را هم یکی کرد و کل حجاز را به جامعه توحیدی و اسلامی خود دعوت کرد.

وی با بیان اینکه دعوت پیامبر با عقل و تدبیر اخلاق حسنه و سیره محمدی بود، گفت: پیامبر سخنگویان و مشاوران خود را از‌نژاد و قبایل مختلف برگزید. از بلال حبشی تا سلمان فارسی و دیگران. پیامبر کاری کرد که عرب و غیر و عرب را یکی کرد. کاری کرد که سفید را یک رنگ کرد و توانست از آن وحدتی مستحکم؛ منسجم و بنیان مرصوص در سایه فرهنگ بلند توحید و اسلام بسازد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هفته وحدت هفتهٔ توحید است، گفت: هفته وحدت هفته‌ای است که همه ما در ان به یک نفر توجه می‌کنیم و آنکه آورنده پیام بود و بنیان گذار تمدن بزرگ بشری. آن رحمت برای همه عالمیان بود، ما ممکن است راههای مختلفی را برای دستیبابی یک فر هنگ بلند اسلامی و اجرایی آن برگزیده باشیم اما یادمان باشد که مبدا یکی است و مقصد هم یکی خواهد بود.

وی افزود: ما از طرق مختلف و مذاهب مختلف به دنبال یک حقیقت هستیم. حقیقت توحید و توحید حقیقت امروزاست، ما نیازمند پیروی از سیره پیامبر عظیم الشان پیامبر در مکه و مدینه هستیم. ما نیازمندیم سیره مکی را بیشتر در دنیای امروز دنبال کنیم تا فرد فرد انسان‌ها را بسازیم و آماده کنیم. و تا تک تک انسان‌ها آماده نشوند، مدینه النبی ساخته نمی‌شود. اگر دنبال ساخت مدینه النبی و جامعه اسلامی مطلوب پیامبر هستیم، اول باید راه مکه را طی کنیم و با یک هجرت یثرب را به مدینه النبی تبدیل کنیم.

رئیس جمهوربا بیان اینکه امروز جهان زخم خورده‌ای است که از سیمای امت اسلامی خون می‌چکد، گفت: جهان اسلامی امروز از هر زمان دیگری بیشتر نیاز به تلاش فرا گیر برای ترمیم شکاف‌ها نیاز دارد. دشمنان اسلام و مسلمین همواره این هدف را دنبال کرده‌اند. ایجاد تنازع، اختلاف؛ شکاف و تعمیم آن در میان امت اسلامی در سراسر جهان و افکار عمومی دنیا از اقدامات دشمنان است تا جلوی دعوت پیامبر اسلام که باید به گوش همه جهانیان برسد را بگیرند. متاسفانه گروهکهایی که نه از فرهنگ اسلامی و نه از حقیقت اسلام و حقیقت ابعاد اسلامی مطلع هستند امروز به نام اسلام و به نام جهاد، چهره اسلام را تحریف شده و واژگونه به جهان معرفی می‌کنند و شکاف‌ها میان مسلمانان را بیشتر می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه غرب و قدرتهای بزرگ که به دنبال منافع خود هستند می‌خواهند بر منابع مسلمانان به ویژه در قطع انرژی نفت و گاز چنگ بیندازند، گفت: ان‌ها که می‌خواهند حضور نظامی؛ سلطه سیاسی و سلطه فرهنگیشان را توجیه کنند و می‌خواهند غاصبان؛ متجاوزان و صهیونیست‌ها در منطقه ما تسلط یابند و جنایت آن‌ها به فراموشی سپرده شود و بر این دو هدف شوم همواره می‌دمند. تعمیق اختلاف و اسلام هراسی میان افکار عمومی جهان همین دو هدف است.

وی خاطر نشان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت تدبیر و امید در طول ۵ ماه گذشته در کنار حل مسائل و معضلات داخلی برای مقابله با این دو هدف همواره دارای برنامه بوده و در مقام عمل گامهایی را برداشته است به گونه‌ای که دشمنان اسلام می‌خواستند جنگ جدیدی را در منطقه به راه بیندازند وبرای آن زمینه‌هایی را آماده کرده بودند، نیروی نظامی خود را نیز آماده باش داده بودند و پی این بودند که ا فکار عمومی را برای اشغال؛ خونریزی و جنگ جدید و نوعی حمایت از رژیم غاصب صهیونیست آماده کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت با همه ابزاری که در اختبار داشت، توان خود را در دیپلماسی خارجی متمرکز کرد، گفت: دولت با تماس مداوم با کشورهایی که در این راستا هم سو بوده و با ایجاد خونریزی جدید مخالف بودند، عمل کرد و منطقه را از یک جنگ جدید و نزاع و اشغال تازه دور کرد. در این راستا برخی دولتهای منطقه و خارج از آن و قد رتهایی در کنار هم دست به دست هم داه بودند تا این اتفاق نیفتد، اما کار بزرگی در این راستا صورت گرفت اگر همکاری‌های نزدیک روسیه و سوریه نبود این هدف در منطقه محقق نمی‌شد.

رئیس جمهورمقابله با اسلام هراسی را دومین قدم دولت برای برخورد با اهداف سلطه گران عنوان کردو گفت: در تبیلغات گسترده و نابجای دهه‌های گذشته دشمنان همواره اسلام و مکتب اسلامی را به عنوان مکتب خشونت وافراطی‌گری و مکتبی که مردم را به تروریسم و ارعاب دعوت می‌کند ترویج کرده بودند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی پرچم مبارزه باخشونت و افراطی‌گری را در دست گرفت و در مجمع عمومی سازمان ملل مسئله مقابله جهانی را با افراط و خشونت مطرح شد.

روحانی با اشاره به طرح جهان عاری از خشونت عنوان کرد: این طرح توسط رئیس جمهور ایران پیشنهاد شد تا در دستور کار مجمع عمومی سازمان ملل قرار گیرد و درظرف چند ماه نیز این هدف محقق شد. این طرح انچنان برنده؛ جامع و تکان دهنده بود که حتی دشمنان ما نیز ولو با این طرح مخالفت داشتند، اما جرات نکردند موقع رای گیری مخالفت کنند، بنابراین طرح مقابله جهانی با خشونت و افراطی‌گری در مجمع عمومی به اتفاق آرا بدون رای گیری به تصویب عمومی مجمع سازمان ملل رسید.

وی افزود: ‌‌ همان کشور‌ها که قبلاً به ناروا تبلیغ کردند مسلمانان و جمهوری اسلامی در پی خشونت و افراط هستند، ان‌ها نیز ناچار شدند به این طرح را دهند. این اولین گام در برابراسلام هراسی بود که برداشته شد.

وی افزود: این دولت و این مردم با اعلام اعتدال و تدبیر به دنیا عنوان کردند که راه ما راه میانه روی است. اگر پیامبر رحمت الگوی ماست او راه اعتدال و میانه روی را به ما آموخته است. او با چهره اخلاقی و انسانی و با رحمت و مهربانی نه تنها با مسلمانان که حتی با غیر مسلمانان رفتار کرد و نه تنها پیمان عقبه و پیمان با قبایل مدینه، بلکه با یهود ودیگران نیز پیمان بست و حکومت خود در مدینه را بر مبنای پیمان با دیگران و قرار داد اجتماعی پایه ریزی کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه پیامبر به ما آموخت چگونه رفتار کنیم، گفت: اقدام دیگری که این دولت در همین راستا انجام داد مقابله با اسلام هراسی بود که در سالهای اخیر به شدت‌تر ویج می‌شود. دشمنان به بهانه‌ای این مسئله را تشدید کرده بودند وآن موضوع فن آوری هسته‌ای صلح آمیز ایران بود.

وی ادامه داد: آن‌ها ایران رابه عنوان پایگاه ترویج اسلام و انقلاب اسلامی می‌بینند. منهای اسلام و انقلاب اسلامی چیزی نبود که غرب بخواهد به دنبال ایران هراسی باشد این دولت برای اینکه بهانه را از آن‌ها بگیرد در یک میز مذاکرات و تعامل سازنده و موثر توانست به اولین توافق دست یابد.

وی ادامه داد: این توافق اولین ثمره‌اش آن بود که برای بسیاری از ا فکار عمومی دنیا روشن شد که جمهوری اسلامی ایران چیزی برای محفی کردن در زمینه فن آوری هسته‌ای ندارد. فن آوری هسته‌ای ایران صرفاً صلح آمیز و برای مقاصد صلح آمیز خواهد بود. همهٔ قرار دادهای مربوط به بحثهسته‌ای نیز بر مبنای صلح آمیز بودن این برنامه است که جمهوری اسلامی را نیز آن‌ها را پذیرفته، بنابراین جمهوری اسلامی ایران در این اقدام یکی از اهداف مهمش مقابله با طرح ایرا ن هراسی در سالهای گذشته بود.

روحانی خاطر نشان کرد: امروز برای جهانیان روشن شده که جمهوری اسلامی ایران نه تنها به دنبال سلاح هسته‌ای و سلاح کشتار جمعی نیست و نبوده و طبق فتوای مقام معظم رهبری این کار حرام و تحریم شده است. بلکه این ملت و کشور در سالهای گذشته قربانی سلاح کشتار جمعی نیز بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه هفتهٔ وحدت برای آن است که همه در برابر دو هدف دشمن یعنی ایجاد اختلاف و شکاف میان مسلمان و اسلا م هراسی در سراسر دنیا مقابله کنند؛ تصریح کرد: آنچه ما امروز در منطقه مشاهده می‌کنیم معنایش آن است که انچه تاکنون برای وحدت دنیای اسلام قدم برداشتیم کافی و کار امد نبوده است و ما باید گامهای بلندتری برداشته و ریشه‌های این تنازع را بیابیم.

وی ادامه داد: ریشهٔ تنازع برخی مربوط به دنیای خارج از اسلام است، اما برخی مربوط به انحرافات فکری در دنیای اسلام است. همواره کشتار و تروریسم ریشه در ترس دارد، کسی که دست به کشتار می‌زند یعنی ترسو‌ترین آدم است کسی که فکر می‌کند منافع فکری یا گروهی‌اش در حال از بین رفتن است، چنین کاری می‌کند، بنابراین ما باید ریشه‌های اختلاف را بیابیم که این هم ریشه‌های فرهنگی و اقتصادی و هم ریشه‌های اجتماعی دارد.

رئیس جمهور تاکید کرد: امروز این رسالت بر دوش علما؛ فرهیختگان؛ بزرگان؛ ومحققان دنیای اسلام و جهان اسلام است وهمچنین بر دوش دولتهای اسلامی قرار دارد. اگر دولتی فکر می‌کند با تقویت تروریست‌ها می‌تواند حکومتی را در این منطقه از بین ببرد و نفود قدرت خود را در منطقه افزایش دهد؛ صد درصد در اشتباه مطلق است. هر کس چاهی را برای برادرش بکند او در‌‌ همان چاه می‌افتد. آن‌ها که فکر کردند شمشیر ارعاب را بر روی بیگناهان می‌کشند و خود محفوظ می‌مانند، در خطای مطلق هستند.

وی افزود: امروزدنیای اسلام در سوریه و لبنان و مصر وهمچنین اعراب و یمن و افغانستان و بحرین و لیبی و در بسیاری از کشورهای اسلامی نیاز به گفتگو دارد. ما نیاز به تعامل داریم امروز باید همه توان خود را برای جلوگیری از ادامه خونریزی میان امت اسلامی به بهانه‌های واهی به کار گیریم. آن کسانی که گوینده لااله الا الله و محمد رسول الله واضح‌ترین حربه یعنی تفکیر جدایی می‌اندازند دوستان اهل سنت هستندو نه دوستان تشیع. آن‌ها دشمنان و اسلام و قرآن و پیامبرند.

وی با بیان اینکه قرآن بین ما پیوند ولایت برقرار کرده است، گفت: این پیوند باید میان همه مسلمانان برقرار باشد. هر کس به این پیوند و ریسمان محبت و ولایت صدمه‌ای می‌زند، مخالفت با اسلام و قرآن و پیامبر اسلامی را دنبال می‌کند، ما امروز نیازمند به‌‌ همان اسوه هستیم.

رییس جمهور در پایان تاکید کرد: خداوند همه ما را در ایجاد و حدت در دنیای اسلام و همه کشورهای اسلامی یاری کند و با پیوند اخوت و برادری ما را در این راه موفق دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز