خبرگزاری کار ایران

سخنگوی قوه قضاییه:

سعید مرتضوی ممنوع الخروج است / از علی جنتی توقع نداریم برای قوه قضاییه تعیین تکلیف کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۰۳۷

بازپرس در مورد حادثه اتوبان بابایی تصمیم می‌گیرد / مطلب جدیدی در مورد پرونده احمدی‌نژاد وجود ندارد.

سخنگوی قوءقضائیه وی در خصوص اخباری مبنی بر ممنوع الخروجی سعید مرتضوی گفت: این فرد ممنوع الخروج است و برایش احضاریه صادر شده، پرونده همچنان در حال رسیدگی است

به گزارش ایلنا، حجت اسلاسلام و المسلمین غلامسحین محسنی اژه‌ای در نشست خبری عصر امروز – سه شنبه - گفت: وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده شلیک محمود کریمی در اتوبان بابایی گفت: من یک نوبت دیگر در مقابل این سوال قرار گرفتم و گفتم اجازه بدهید تحقیقات پیش برود. خواهشم از همه رسانه‌ها به خصوص صداوسیما این است که مقداری خویشتنداری شود تا مساله جلو برود و ببینیم ماهیت آن چیست.

****بازپرس در مورد حادثه اتوبان بابایی تصمیم می‌گیرد
محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه من امروز این پرونده را مطالعه کرده‌ام، گفت: یکی از روزنامه‌ها در سه صفحه درباره این موضوع مطالب عجیبی نوشته است و این خیلی باعثتعجب من است که وقتی ابعاد ماجرا روشن نیست، اینطور درباره آن مطلب نوشته شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: این اتفاق در تاریخ پنجم دی ماه افتاده و ساعت اتفاق هم بعد از نیمه شب بوده است. البته در ساعات ذکر شده توسط نیروی انتظامی و اظهارات طرف پرونده تفاوت وجود دارد ولی اجمالا باید گفت که این حادثه بعد از نیمه شب رخ داده است.

دادستان کل کشور ادامه داد: سه دستگاه ماشین که دو عدد آن‌ها ۲۰۶ و یک مزدا بوده در اتوبان بابایی در جهت شرق به غرب در حال حرکت بوده‌اند. بنا بر اظهارات رانندگان یکی از ماشین‌ها در تونل سبقت می‌گیرد و بقیه شروع به سرعت گرفتن می‌کنند. ماشین آقای کریمی که یک نفر بغل دست او بوده و دو نفر دیگر هم در عقب ماشین حضور داشته‌اند، در پشت سر حرکت می‌کردند. در این رابطه کسی که تیر به ماشین او برخورد کرده، اظهار کرده ایشان چند بار چراغ داد تا من کنار بروم و من توجهی نکردم. من از خط وسط کنار آمدم و او فکر کرد من می‌خواهم جلوی او را بگیرم. بعد از آن از طرف ماشین عقبی که‌‌ همان ماشین آقای کریمی بوده، چند تیر هوایی شلیک شد و یک تیر هم به سمت راست درب پایین یعنی قسمت رکاب برخورد کرد.

وی گفت: این اظهاراتی است که اجمالا صاحب خودرو یعنی راننده پژو گفته است. او همچنین گفته است که ما کنار زدیم و آقای کریمی هم از ماشین پایین آمد و من او را شناختم و بعد خداحافظی کردیم و رفتیم.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: دو ماشینی که جلو رفته بودند متوقف می‌شوند و یکی از آن‌ها برمی‌گردد و در جهت خلاف اتوبان قرار می‌گیرد و منتظر می‌ماند. بعد همدیگر را آنجا می‌شناسند و با هم صحبت می‌کنند و می‌گویند ما نوار شما را داریم و با خوبی و خوشی از هم جدا می‌شوند.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه این مطالب محتویات پرونده است و خود من تحقیقی در این رابطه نکرده‌ام، گفت: فردای آن روز آن فرد می‌گوید من هرکجا که بخواهم ماشین را نشان بدهم می‌پرسند که این ماشین کجا تیر خورده است و به همین جهت به کلانتری مراجعه می‌کنند. اظهارات در کلانتری گرفته می‌شود و بعدا هم از آن دو نفر یعنی رانندگان دو خودروی دیگر هم سوال می‌کنند. البته صحبت‌های رانندگان آن دو ماشین متفاوت است زیرا یکی گفته من اول صدای تیر را نشنیده‌ام و بعد فهمیدم صدای تیر آمده است. یکی دیگر گفته ما آقای کریمی را شناختیم و می‌خواستیم سربه‌سر او بگذاریم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در این پرونده گفت: برای اینکه در اتوبان تیراندازی شده، تحقیقات مفصلی از سرنشینان هر سه خودرو و آقای کریمی و همچنین فردی که بغل دست او نشسته، انجام شده است و کسی که بغل دست آقای کریمی نشسته، گفته من تیراندازی کرده‌ام.

محسنی‌اژه‌ای گفت: البته در رابطه با همه این‌ها دارد تحقیقات صورت می‌گیرد و اقدامات غیرمحسوسی هم دارد انجام می‌شود که فعلا از بیان آن‌ها معذور هستم.

وی گفت: در این پرونده قرار نهایی صادر نشده است و طرف گفته شاکی نیستم، ولی شاید در این هفته یا هفته آینده بازپرس راجع به این موضوع تصمیم‌گیری کند.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا امکان رسیدگی به این موضوع از لحاظ جنبه عمومی وجود دارد، گفت: بستگی به نتیجه تحقیقات نهایی دارد. از لحاظ اینکه شرایط تیراندازی رعایت شده یا نه، امکان دارد.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: من به بازپرس گفتم آیا کروکی وجود دارد یا نه؟ چون من کروکی در پرونده ندیدم و از آن چیزی که می‌خواندم، نمی‌توان گفت این طرف به آن سمت از خودرو شلیک کرده است ولی در هرحال این امر باید کار‌شناسی شود.

*** مطلب جدیدی در مورد پرونده احمدی‌نژاد وجود ندارد
وی درباره آخرین وضعیت پرونده محمود احمدی‌نژاد گفت که در این باره چیز جدیدی وجود ندارد.

*** اطلاعی از دستگیری فرد جدید در پرونده بابک زنجانی ندارم
محسنی‌اژه‌ای همچنین درباره آخرین وضعیت بابک زنجانی و اینکه آیا فرد جدیدی در این رابطه دستگیر شده است، یا خیر، گفت: اطلاع جدیدی ندارم و بعید می‌دانم چنین چیزی باشد.

*** از علی جنتی توقع نداریم برای قوء قضاییه تعیین تکلیف کند

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در واکنش به انتشار مصاحبه علی جنتی با شبکه الجزیره گفت: من امروز این مصاحبه را خواندم. البته ترجمه آن را خواندم و چون شبکه الجزیره انگلیسی آن را منتشر کرده، معلوم نیست آیا درست ترجمه شده است یا خیر. سوال شبکه الجزیره یک سوال جهت‌دار و تحریک‌کننده علیه قوه قضاییه است و اگر یک مسوول هوشمند و زیرک در مقابل یک شبکه خارجی قرار بگیرد، در مقابل این سوال نباید چنین پاسخی بدهد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره بخشی از مصاحبه علی جنتی مبنی بر اینکه قوه قضاییه باید خود را با تحولات جدید در کشور همراه کند، گفت: نمی‌دانم مطلب همین‌طور است که نوشته شده یا خیر. در تماسی هم که با آقای جنتی بوده، گفته‌اند که مصاحبه تحریف شده است، ولی اگر اینطور نباشد، آقای جنتی باید صریحا تکذیب کند و اعتراض شدید خود را نسبت به آن شبکه اعلام کند، زیرا حدود ۴۰ روز است که آن مصاحبه انجام شده اما شبکه الجزیره تا کنون در سه نوبت آن را پخش کرده است. باید دید چه انگیزه‌ای وجود داشته است. آیا در جهت تحریک نیست؟

دادستان کل کشور افزود: ثانیا اگر صحیح باشد که ان‌شاءالله نیست، حقیقتا بیان این مطلب در جواب یک سوال شبکه بیگانه سطح قضیه را از یک عنصر سیاسی مذهبی دارای شصت و چند سال سن پایین می‌آورد و اصلا قابل توقع نیست و اصولا هم در سطح آقای علی جنتی نیست که تعیین تکلیفی را برای قوه قضاییه انجام دهد.

وی ادامه داد: من باز هم تاکید می‌کنم که شاید این حرف، حرف ایشان نباشد. اما اگر این حرف باشد، این مساله خیلی سطح ایشان را تنزل می‌دهد و به نظر می‌رسد در حد و سطح یک وزیر سیاسی و فرهنگی نیست که چنین دخالتی را در قوه دیگری داشته باشد و آنها هم خیلی خوششان بیاید و آن را سه بار پخش کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز