خبرگزاری کار ایران

لاریجانی:

دور جدید مذاکرات هسته‌ای آزمون پایانی غرب است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۵۰

اگر آن‌ها تصور کنند با فشار می‌توانند بخشی از فناوری هسته‌ای را معطل کنند، در بقیه مسائل هم دیگر به ما مجال نخواهند داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صحنه جهانی مسائل هسته‌ای را بالا گرفتند تا به وسیله آن بحران‌سازی تصنعی کنند، گفت: دور جدید مذاکرات هسته‌ای آزمون آخر برای غرب است.

به گزارش ایلنا به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی در دومین سالگرد شهادت شهید مصطفی احمدی روشن که در مسجد دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به مذاکرات ایران با ۱ + ۵، گفت: اگر ایران مذاکرات را دنبال می‌‌کند چیز جدیدی نیست و پیش از این هم ایران مذاکرات را دنبال می‌کرد و آن‌ها بودند که مذاکره را‌‌ رها می‌کردند.

لاریجانی افزود: آمریکایی‌ها ممکن است تصور کنند که سخت‌ کردن تحریم‌ها به نتیجه نشسته است، اما اگر این سخنان را برای ژست می‌‌گویند حرفی نیست، اما اگر اینگونه می‌اندیشند مجددا اشتباه می‌کنند.

وی با بیان اینکه تصور حضور ایران در مذاکرات و ارتباط آن با سخت شدن تحریم‌ها غلط است، گفت: اگر ما با شما به توافق رسیدیم به این دلیل بود که تصور می‌کردیم شما به تعهداتتان عمل می‌کنید پس نباید تصور کنید فشار آوردید و ایران مجبور به مذاکره شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این آزمون آخر است و اگر در آن رفوزه شوید ایران مجبور است اقدام دیگری انجام دهد.

لاریجانی در توصیه‌هایی برای دنبال کردن مذاکرات هسته‌ای، گفت‌: در مذاکرات سیاسی باید به این نکته اشاره کرد که هم از تجربیات استفاده کنیم و هم این نکته را توجه داشته باشیم که نمی‌توان به قول‌های آن‌ها اعتماد کرد.

وی با بیان اینکه در تکنولوژی هسته‌ای نباید محدودیت ایجاد کرده و متوقف شویم، تصریح کرد: اینکه می‌‌گویند راکتور اراک باید تعطیل شود را نباید بپذیریم، اینکه ما از چه تکنولوژی استفاده می‌کنیم به آن‌ها ارتباطی ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نظارت بین‌المللی را قبول دارد اما محدود کردن دانشمندان را نمی‌پذیرد، خاطرنشان کرد: ما باید با نگاه به گذشته از تجربیات استفاده کرده و مسیر را برای خود روشن کنیم.

لاریجانی ادامه داد: امروز ضمن اینکه مذاکرات را به صورت جدی دنبال می‌کنیم باید به طور جد در فناوری هسته‌ای نیز پیشرفت کنیم و تصور نکنیم خواب به ما کمکی می‌کند، البته اگر آن‌ها نیز زیر میز زدند نباید شرایط را برای سوء استفاده فراهم کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: اگر آن‌ها تصور کنند با فشار می‌توانند بخشی از فناوری هسته‌ای را معطل کنند، در بقیه مسائل هم دیگر به ما مجال نخواهند داد.

لاریجانی گفت: شهید احمدی روشن یکی از افرادی بود که در راه سرافرازی کشور در عرصه هسته‌ای کشور همراه با سایر دوستان خود تلاش سنجیده‌ای داشت که عامل پیشرفت کشور شدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گاهی در این قیل و قال‌های سیاسی که برای مسئله هسته‌ای کشور بلند می‌شود برای این است که این عزیزان کارهای بزرگی کردند که نباید دیده نشود. با همه فراز و فرود‌ها و مشکلاتی که در این زمینه داشتیم امروز صاحب یک تکنولوژی پیشرفته در زمینه هسته‌ای شده‌ایم و در همه ابعاد وضعیت مناسبی داریم که این از ثمره خون این عزیزان در این رشته کاری است.

وی ادامه داد: خیلی از دانشمندان هسته‌ای مایه فخر جامعه هستند که در این رشته و زمینه‌های دیگر در حال تلاش هستند.

لاریجانی تصریح کرد: در زمینه هسته‌ای گاهی حساسیت‌ها در عرصه جهانی بالا گرفته و بحران سازی تصنعی ایجاد شده اما در این راه سؤالی که مطرح است این است که در این راهی که ما رفته‌ایم آیا به جای معتبری رسیده‌ایم یا خیر که به تعبیر برخی آیا هزینه یا فایده‌ای این دستاوردهای مهم داشته یا خیر.

وی ادامه داد: امروز کشور در یک جایگاه قابل توجهی قرار دارد و رشد و حرکتی در این زمینه در کشور ایجاد شده که در شاخه‌های فناوری هسته‌ای رشد کرده‌ایم که می‌توان گفت رشد چشمگیری بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مقاومت در این راه با مشکلاتی که ایجاد شد توانستیم با کمک دانشمندان بسترهایی در زمینه فناوری هسته‌ای ایجاد کنیم که کم کم همه جرأت پیدا کردند در زمینه‌های سخت ورود پیدا کنند.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: ۸ سال پیش زمانی که تقریبا تأسیسات UCFاصفهان در حال تکمیل شدن بود مانع این کار شدند و گفتند فعلا آن را تعطیل کنیم گرچه ما حتی در مورد این تأسیسات به یک جمع بندی کامل نرسیده بودیم و در بحثسانتریفیوژهای T۱زنجیره آن را کامل نکرده بودیم اما آن‌ها شرایط را به هم زدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجاهدت و زحمات و تحمل فشار‌ها دستاورد زیادی داشت و عده‌ای از جوانان کشور صاحب فکر شدند که در این میان عده‌ای بودند که در دانشگاه‌ها آرام آرام در شکل دادن به این دستاورد‌ها زحمات زیادی را کشیدند.

وی ادامه داد: کشورهای غربی بی‌جهت بر سر چیز بی‌قیمت سر و صدا راه نمی‌اندازند و برای مسائل مهم اینگونه جوسازی را انجام می‌دهند و حرف آن‌ها این است که ایران صاحب تکنولوژی قوی شده است.

لاریجانی با بیان اینکه نکته دیگر این است که آیا ما می‌توانیم به این سطح از توانایی برسیم و کمتر از سوی آن‌ها آزار ببینیم یا راه دیگری را انتخاب کنیم، افزود: در امور تاکتیکی شاید می‌شد بهتر عمل کنیم و مسئله سازی کمتری صورت گیرد، اما در کل آن‌ها مشکلشان یک امر ریشه‌ای‌تر است و خیلی به مسئله هسته‌ای مربوط نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگرچه ظرافت تاکتیکی هم صورت می‌گرفت اما آن‌ها مشکل استراتژیک دارند و مسئله فرا‌تر از مسئله هسته‌ای است. همانطور که رهبر معظم انقلاب امروز در جمع مردم شریف قم فرمودند آن‌ها مشکلشان یک نوع اسلام است که تفکر سیاسی در درون خودش دارد که می‌ترسند شاخ و برگ بگیرد و در منطقه تأثیرگذار باشد.

لاریجانی تصریح کرد: آن‌ها ترس این را دارند فکر آزادی خواهی که از سوی ایران وجود دارد یک جریان جدید شود.

وی ادامه داد: آن‌ها روی این مسئله فکر دارند که با مسائل حقوق بشر یا هسته‌ای که تزیین می‌کنند تأثیرگذاری ایران را کمتر کنند.

لاریجانی ادامه داد: آن‌ها تا حدی هم حق دارند ایران توازن منطقه را به هم زده ما راهی در مسائل منطقه را دنبال می‌کنیم که آن‌ها خودشان عمل می‌کردند.

وی با تأکید بر اینکه درحال حاضر در شرایطی قرار داریم که آیا راهی غیر از اینکه رفته‌ایم برویم یا وظیفه ما به عنوان دست اندرکار این امور باید چه باشد، گفت: شهیدان احمدی روشن و شهریاری در این زمینه یک فکری را دنبال می‌کردند که آن روی پای خود ایستادن بود که به همین دلیل عده زیادی در این راه دور هم جمع شدند و حرکتی را به وجود آوردند.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس ادامه داد: کشورهای غربی بر این اعتقاد هستند که موضوع هسته‌ای بایددر درون گفتگوهای دیپلماتیک انجام شود و اینکه تغییری در رفتار کشورمان ایجاد شود که در انت‌ها ما از مسیر هسته‌ای منصرف شویم یا این دانش ما محدود شود.

لاریجانی ادامه داد: در مسئله هسته‌ای ما چند دوره را طی کردیم و هر کدام تجربه‌ای برای ایران بود که نباید نسبت به آن تجربه‌ها بی‌تفاوت باشیم، زیرا در خلاء تصمیم گیری نمی‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیش از انقلاب اسلامی طی قراردادی با ایران توافقات ساخت نیروگاه اتمی و رآکتور تحقیقاتی تهران منعقد شد که یک زمینه تحقیق و توسعه برای ایران پذیرفته شد.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس ادامه داد: در آن زمان ۶ میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه و تأسیسات مختلف در نظر گرفته شد و یک قدری مقدمات طی شد ولی همزمان با پیروزی انقلاب ماجرا تغییر کرد و آن‌ها اعلام کردند ما حاضریم انرژی هسته‌ای به ایران بدهیم.

لاریجانی گفت: تجربه قبل از انقلاب ما این بود که آن‌ها قرار به ساخت نیروگاه بوشهر داشتند اما به محض اینکه انقلاب اسلامی پیروز شد این قرارداد‌ها لغو شد.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: پس از آن انرژی هسته‌ای را به ما ندادند و بعد‌ها پس از لغو قرارداد عواملی باعثشد با روس‌ها قرارداد ساخت نیروگاه بسته شود و آن‌ها حاضر نشدند انرژی هسته‌ای به ایران بدهند.

لاریجانی گفت: بعد از انقلاب اولین تجربه سر رآکتور اتمی تهران بود که استفاده دارویی دارد و خودشان می‌دانند از آن بمب، بمب اتمی در نمی‌آید و برای سوخت آن طبعا باید قراردادهایی منعقد شود.

وی ادامه داد: به یک مرحله‌ای در چند سال گذشته رسیدیم که سوخت این رآکتور به اتمام رسید و طبق مقررات آژانس و NPTباید این سوخت در اختیار ایران قرار می‌گرفت که باز هم آمریکایی‌ها مانع آن شدند، آنکه برای غنی سازی نبود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چه راهی جز اینکه روی پای خود بایستیم وجود داشت، گفت: حتی در زمانی ما با فرانسه مشارکت داشتیم، حتی یک گرم هم از سوخت را به ما ندادند.

وی ادامه داد: غربی‌ها زمانی اعلام کردند شما چه نیازی به انرژی هسته‌ای دارید؟ شما کشور نفتی و گازی هستید و این حرف‌ها باعثشد که ما علی رغم سختی‌ها به دستاوردهای بزرگی برسیم.

لاریجانی گفت: دوره‌ای هم که ۱۰ تا ۱۷ سال طول کشید ایران به موفقیت‌های این چنینی رسید. اما موضوعاتی مطرح شد و موضوعات و افشاگری‌هایی صورت گرفت که آقای البرادعی به ایران آمد و حرف‌هایی که آن‌ها از پنهان کاری می‌زنند حرف بیخودی است. ما تمام فعالیت‌های خود را طبق NPTو آژانس اطلاع دادیم در آن زمان ما خواستیم با مذاکرات سیاسی مسئله را حل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها برای خراب‌کاری خوبند اما پس از خراب‌کاری دیگر نمی‌توانند جمع کنند، یادآور شد: آن‌ها با چه سر و صدایی به افغانستان آمدند و با چه ژستی از هواپیما پیاده شده و گفتند می‌خواهیم برج دموکراسی را در این کشور‌ها و اطراف آن برافراشته کنیم. اما پس از چند سال در آن ماندند و سپس واسطه فرستادند که بیایید فکری کنیم تا بحران حل شود.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها با ادعای حل کردن مشکلات و مبارزه با تروریسم پا به خاورمیانه گذاشتند این سوال را مطرح کرد که آن‌ها چه چیز را حل کردند؟

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود یادآور شد: در هفته اولی که اسرائیل به لبنان سفر کرد کنفرانس رم برای آتش‌بس تشکیل شد و از ما نیز کمک خواستند، در آن کنفرانس خانم رایس گفت ما آتش‌بس را نمی‌پذیریم و نگذاشت این موضوع عملی شود، زیرا آن‌ها تصور می‌کردند که مسئله تا مدتی کوتاه حل می‌شود اما در آنجا گیر کردند.

وی با بیان اینکه مسئله غربی‌ها و آمریکا مباحثهسته‌ای نیست، اظهار داشت: شاید ۱۰ درصد ماجرا هسته‌ای باشد اما ۹۰ درصد آن چیز دیگری است، در واقع آن‌ها می‌گویند شما چرا روی استقلالتان و بیدار شدن کشور‌ها می‌ایستید، چرا تأثیرگذار شده‌اید؟

وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: مگر ما به شما گفتیم که به لبنان و یا عراق حمله کنید، البته شما به آن کشور‌ها حمله کرده و در آنجا گرفتار شدید و امروز متوجه شدید که شرایط منطقه تغییر کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: که اگر رهنمودهای مقام معظم رهبری را دنبال کنیم هم شرایط اقتصادی مطلوب می‌شود و هم در مذاکرات پیشرفت مطلوبی خواهیم داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز