خبرگزاری کار ایران

افخم در نشست خبری:

عراقچی و معاون اشتون پنج‌شنبه و جمعه دیدار می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۷۷۲

خبر همکاری جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در مورد موضوع عراق صحت ندارد و مواضع ما همواره روشن بوده است / اردوغان ماه آینده به ایران می‌آید.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: پنج شنبه و جمعه این هفته معاون حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه با خانم اشمیت معاون خانم اشتون گفت‌وگوهایی انجام خواهد داد.

به گزارش ایلنا، مرضیه افخم در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی، همکاری‌های اطلاعاتی یا نظامی ایران و آمریکا در زمینه حوادثاخیر عراق را تکذیب کرد و افزود: ما همواره از اقدامات دولت عراق در مبارزه با تروریسم حمایت کرده‌ایم و این حمایت را ادامه خواهیم داد و جامعه جهانی باید برای مبارزه با افراطی‌گری، خشونت و تروریسم گام‌های یکسان و غیرتبعیض آمیز بردارد.

وی اقدامات دولت عراق در جهت حفظ وحدت ملی را مورد تایید دانست و گفت: کشور عراق نمونه خوبی از فرآیند دموکراتیک در منطقه است و تصویر خوبی از این موضوع ارائه داده است.

افخم در ادامه به حادثه تروریستی مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت اشاره کرد و افزود: پس از این حادثه تلخ تروریستی، اقدامات و پیگیری‌هایی در حوزه‌های حقوقی و سیاسی انجام داده‌ایم و رایزنی‌هایی با مقامات لبنانی برای شناسایی عاملان و طراحان این حادثه به عمل آمد و با پیگیری‌ها عامل اصلی شناسایی و دستگیر شد که در‌‌ همان زمان، وزیرامورخارجه کشورمان با همتای لبنانی خود گفتگو و آمادگی ایران را برای بازجویی از فرد دستگیر شده اعلام کرد.

وی ادامه داد: پس از خبر مرگ تروریست دستگیرشده، ‌ وزیر دادگستری کشورمان هم اعلام کرد ایران مایل است تیم فنی و قضائی برای همکاری‌های بیشتر به لبنان اعزام کند و در روند کالبدشکافی، دلایل مرگ و سایر عوامل، همکاری و حضور داشته باشد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر تحریم جدید یک شرکت هواپیمایی ایرانی از سوی آمریکا گفت: درحال بررسی این موضوع هستیم و در صورت صحت اخبار منتشرشده وزارت امورخارجه اعلام موضع می‌کند.

افخم به سفر هیات پارلمانی انگلیس به ایران اشاره کرد و افزود: سفر آقای جک استراو طبق برنامه از پیش تعیین شده و به دعوت گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس صورت گرفته و این هیئت، ملاقات‌ها و برنامه‌هایی در ایران خواهد داشت.

وی همچنین مناسبات پارلمانی کشور‌ها را مکمل مناسبات رسمی دولت‌ها دانست و گفت: امیدواریم با چنین سفرهایی سطح همکاری‌های پارلمانی ایران و اروپا تقویت شود.

افخم افزود: ملاقات‌هایی که این هیات انگلیسی خواهد داشت با وزیرامورخارجه و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی است.

وی همچنین به پیگیری‌های انجام شده درخصوص دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن اشاره و تاکید کرد: دولت یمن در حفاظت از جان دیپلمات‌ها مسئول است و در این باره هیچ تردیدی نیست.

افخم همچنین در پاسخ به سوالی دیگر درخصوص حضور ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان افزود: برگزارکنندگان این اجلاس امنیتی از ایران نیز دعوت کرده‌اند و دکتر ظریف این موضوع را در برنامه کاری خود قرار داده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص سوریه مبتنی بر راهکار سیاسی بوده و همواره برای حل بحران سوریه معتقد به راهکار سوری - سوری هستیم.

افخم با تاکید بر ارتباطات و همکاری‌های نزدیک دو کشور ایران و سوریه افزود: تلاش‌هایی برای حل بحران این کشور درحال اجراست از این رو با گروه‌های معارض هم ارتباطاتی داریم.

وی نقش مردم سوریه را در حل بحران داخلی آن کشور تعیین کننده دانست و گفت: برای هر راهکار سیاسی که به حل عادلانه بحران سوریه ختم شود اعلام آمادگی می‌کنیم.

افخم در پاسخ به سوالی درخصوص کنفرانس ژنو ۲ و دعوت نکردن از جمهوری اسلامی ایران به این کنفرانس افزود: همواره اعلام کرده‌ایم بدون هیچ پیش شرطی در هر برنامه‌ای مشارکت خواهیم کرد و هیچ پیشنهادی را که عزت ایران را نادیده بگیرد نخواهیم پذیرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: کشورهای مختلف منطقه را به حل این بحران دعوت می‌کنیم و تردیدی در نقش ایران در کمک به حل بحران سوریه وجود ندارد.

وی با اشاره به سفر قائم مقام وزیرخارجه سوریه به تهران گفت: وی امروز با دکتر ظریف دیدار می‌کند و درباره موضوعات مختلف از جمله بحران سوریه تبادل نظر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ۱ + ۵ که به توافق ژنو ختم شد، افزود: برای اجرای این توافق چندین دور مذاکرات برگزار شده است و در ادامه آن، پنج شنبه و جمعه این هفته معاون حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه با خانم اشمیت معاون خانم اشتون گفتگوهایی انجام خواهد داد.

افخم در ادامه به زمان بندی اجرای برنامه اقدام مشترک نیز اشاره کرد و گفت: اجرای این برنامه از سوی دو طرف همزمان در یک روز خواهد بود و متعاقبا زمان آن اعلام خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: در روند اجرای برنامه اقدام مشترک طرف‌های مقابل گام‌هایی را که از قبل اعلام کرده‌اند بردارند.

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی درباره شهروند ایرانی بازداشت شده در جمهوری آذربایجان و پیگیری‌های مربوط به آن گفت: وزارت امورخارجه معتقد است اتهاماتی که به این شهروند وارد شده واهی است و براساس اطلاعاتی که بدست آورده‌ایم حال جسمانی وی خوب نیست و تاکید می‌کنیم مقامات آذری هرچه زود‌تر این شهروند ایرانی را آزاد کنند.

اردوغان ماه آینده به ایران می‌آید

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برنامه مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ۱ + ۵ زیر نظر شورای عالی امنیت ملی اداره می‌شود.

افخم در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی نظارت مجلس بر تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: پرونده هسته‌ای ایران در اختیار شورای عالی امنیت ملی است و این نهاد هماهنگی میان تمام دستگاه‌ها و نهاد‌ها را برعهده دارد و طبعاً‌ مسئولان عالی کشور در جریان کامل این پرونده هستند.

وی افزود: تیم مذاکره کننده ایران هم با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در باره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه گفت: در این سفر بر مناسبات دو کشور همسایه تأکید شد.

افخم در پاسخ به سؤالی درباره مسائل داخلی ترکیه از جمله اختلاس مالی و دستگیری یک شهروند ایرانی گفت: در طول سفر آقای ظریف به ترکیه درباره این دستگیری‌ها صحبتی نشد چرا که معتقدیم این مسئله موضوع داخلی ترکیه است و این موضوع به مناسبات دو کشور برنمی گردد.

وی همچنین گفت: در این سفر در خصوص مسائل اقتصادی و سیاسی و بحران سوریه گفتگو‌هایی انجام شد که قرار است این موضوعات در سطوح بالا‌تر هم ادامه یابد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به سفر قریب الوقوع نخست وزیر ترکیه به ایران اشاره کرد و گفت: آقای رجب طیب اردوغان ماه آینده به ایران سفر خواهد کرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر هیأت پارلمانی انگلیسی، هیأتهای از پارلمان آلمان، ایرلند و کانادا به ایران می‌آیند که امیدواریم گفتگوهای نمایندگان مجالس زمینه ساز همکاریهای بیشتر بین کشور‌ها شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز