خبرگزاری کار ایران

انتقاد عارف از عملکرد ضعیف در الگوسازی برای جوانان:

نوآوری در سطوح علمی باید به یک باور ملی تبدیل شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۶۱۳

در این دهه جهت‌گیری اصلی آموزش عالی باید به سمت کیفی‌سازی کارها و برنامه‌ها حرکت کند و در همه برنامه‌ریزی‌ها باید به دنبال رشد و ارتقای کیفی وجوه مختلف آموزش عالی باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم الگوسازی برای دانشجویان و محققان جوان، گفت: جوان دانشمند ما نیازمند راهنما و الگو برای جهت‌گیری‌های روشن در مسیرهای علمی است. متأسفانه تا به حال در بحثالگوسازی خوب عمل نکردیم.

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در مراسم چهارمین جایزه علمی استاد علی‌محمد کاردان، چهره هایی همچون دکتر کاردان را الگویی شایسته برای محققان و پژوهشگران زمان خود دانست و اظهار کرد: تجلیل از بزرگان و دانشمندان عرصه‌های مختلف در کشور اقدامی ضروری به شمار می‌آید که موجب رشد و ارتقای فعالیت یک حرفه، همچنین دوام آن می‌شود.

وی افزود: ‌ اکنون در دهه چهارم انقلاب اسلامی ایران قرار داریم و با نگاهی به عملکرد آموزش عالی در کشور به نتایج ارزنده و مناسبی برمی‌خوریم که در بخش کمی در همه برنامه‌ها و زمان‌ها از اهداف برنامه توسعه پیشی گرفته است.

عارف با اشاره به آماری که در این زمینه منتشر شده است، عنوان کرد: ما از ۱۷۵ هزار دانشجو در سال ۵۷ اکنون به بیش از سه میلیون دانشجو در سال‌های اخیر رسیده‌ایم که با وجود همه مشکلاتی که در بحثتامین اعتبار و منابع مالی وجود دارد رشد خوب و مناسبی به شمار می‌آید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: در این دهه جهت‌گیری اصلی آموزش عالی باید به سمت کیفی‌سازی کارها و برنامه‌ها حرکت کند و در همه برنامه‌ریزی‌ها باید به دنبال رشد و ارتقای کیفی وجوه مختلف آموزش عالی باشیم.

عارف با بیان این‌که اکنون زمان آن رسیده است که علم به ثروت تبدیل شود، گفت: نوآوری در سطوح مختلف نظام علمی کشور اکنون باید به یک باور ملی تبدیل شود و اکنون که در نظام تولید علمی دستاوردهای خوبی داریم باید زمینه تبدیل علم و فناوری به ثروت ملی را نیز فراهم کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت‌‌گیری داخلی سیاستگذاران و برنامه‌ریزان فرهنگی برای تحقق این موضوع را ضروری دانست و اظهار کرد: در این میان ما نیازمند مکانیزم‌های تشویقی و حمایتی هستیم و برگزاری نشست‌هایی از این قبیل و معرفی برترین‌های هر رشته کاری بسیار خوب است که موجب تشویق دانشجویان و فعالان علم به فعالیت‌های علمی و پژوهشی می‌شود.

وی تجلیل از بزرگان و دانشمندان در این نوع جشنواره‌ها بسیار مهم دانست و گفت: متأسفانه تا به حال در بحثالگوسازی خوب عمل نکردیم، جوانان ما نیاز به جهت‌گیری و الگو دارند بنابراین این کار ارزشمندی است که از دانشمندان تجلیل شود و برای من افتخاری بود که در این جلسه شرکت کنم.

وی که اصالتاً اهل یزد است با بیان اینکه افتخار می‌کند هر دو بزرگان این مجلس «رضا داوری اردکانی» و «علی‌محمد کاردان» از همشهریان وی هستند، گفت: من از دوران نوجوانی و مقطع دبیرستان همواره این دو بزرگوار را الگوی کارهای علمی و پژوهشی خود قرار داده بودم و سعی می‌کردم راه و روش آن‌ها را در کار و زندگی‌ اتخاذ کنم.

عارف همچنین درباره ویژگی‌ مشترک این دو چهره ماندگار و استاد ممتاز گفت: تعهد، اخلاق‌مداری، مسوولیت‌پذیری، قدرت بالا در جذب جوانان و پژوهشگران ویژگی‌هایی است که در هر دو فرد به وضوح دیده می‌شود، همچنین مرحوم کاردان، دانشمندی لایق، متخصصی توانمند، مترجمی ارزشمند و مدیری قانون‌مدار بود که بیش از پنج دهه از عمر خود را صرف پژوهش و تدریس کرد.

به گفته وی، کاردان حدود ۴۹ سال به فرزندان این کشور تعلیم و تربیت، روانشناسی اجتماعی و… را آموخت و بر تدریس به خوبی تسلط داشت و از سوی دیگر مدیری با نظم و تربیت مثال‌زدنی بود. ویژگی اصلی مرحوم کاردان در کنار کارهای علمی مسوولیت‌پذیری در امور اجرایی بود به گونه‌ای که در هر سمت و منصبی که حضور داشت بهترین و بیشترین خدمات را ارایه می‌داد.

عارف همچنین درباره ویژگی‌های مرحوم کاردان که در جامعه امروز ایران باید به آن‌ها توجه شود پرداخت و گفت: آن مرحوم به دلیل مسوولیت‌پذیری بالایی که داشت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای هیچ کاری جواب منفی نداد و در برنامه‌ریزی‌ها تعهد و دقت نظر خاصی داشت و از سوی دیگر فردی بسیار دقیق و قانون‌مدار بود.

وی با اشاره به ویژگی‌های استاد رضا داوری اردکانی نیز گفت: او نیز از استادان بزرگی است که برخوردهای اخلاقی بسیار خوب و مناسبی دارد و با سعه صدر و نگاهی علمی به همه امور به جایگاه ارزشمندی در میان جامعه دانشگاهی دست یافته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دکتر داوری فیلسوفی ژرف اندیش است که دغدغه فلسفه، دغدغه پیشرفت علم و فناوری در کشور و دغدغه فرهنگ دارد. هنر بزرگ ایشان این است که تلاش دارد بفهماند مسائل فلسفی نباید در بالاخانه ذهن فیلسوف محصور شود. در نهایت این نکته را بگویم که به تعبیر استاد داوری، اگر با تعلیم فلسفه فیلسوفی تربیت نشود که ره‌آموز باشد، ناظران فلسفه حق دارند که بگویند فلسفه به هیچ دردی نمی‌خورد.

وی تواضع در برابر هجمه ها و دعوت همگان به نقد سازنده و گفت وگو برای روشن شدن حقیقت را از دیگر ویژگی های دکتر داوری برشمرد و یادآور شد: استاد داوری حدود ۵۰ عنوان کتاب دارد که در آن‌ها موضوع‌های مختلف مانند فلسفه، علم و فرهنگ کشور را بررسی و در اغلب این آثار مهم‌ترین دغدغه‌ها و مسایل روز جامعه، همچنین پرسش‌های زمان را مطرح کرده است.

رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم به ریاست دکتر داوری در فرهنگستان علوم اشاره کرد و گفت: مدیریت موفق و حفظ استقلال و عدم درگیری فرهنگستان علوم با چالش های سیاسی روز کشور از ویژگی بارز دکتر داوری است.

گفتنی است؛ در این مراسم علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، فانی وزیر آموزش و پرورش، آیت الله سید مصطفی محقق داماد و جمعی از استادان و دانشجویان رشته‌های روانشناسی و خانواده دکتر کاردان حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز