خبرگزاری کار ایران

ظریف در دیدار با همتای ترک خود مطرح کرد‎؛ ‎

ضرورت نهایی شدن موافقنامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۰۷

وزیر امورخارجه ترکیه تصریح کرد که ترکیه مشتاقانه در انتظار سفر آتی نخست وزیر ترکیه به تهران و سفر دکتر روحانی به ترکیه و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور است.

وزیران امور خارجه ایران و ترکیه روز شنبه در استانبول پیرامون روابط دو‌جانبه، همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی و سایر موضوعات مورد علاقه رایزنی و تبادل نظر کردند.

محمد جواد ظریف و احمد داوود اوغلو همچنین پیرامون تاسیس شورای عالی همکاریهای جامع دو کشور در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی، تجاری، حمل و نقل و انرژی نیز بحثو تبادل نظر نمودند.

ظریف در این دیدار با اشاره به مناسبات ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم و تاثیر گذار در یک منطقه حساس و مهم، ضرورت تبادل نظر و هماهنگی های مستمر بین دو کشور در سطوح مختلف را مورد تاکید قرار داد.

وی با پر اهمیت خواندن سفر آتی نخست وزیر ترکیه به تهران و نیز سفر دکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به ترکیه در آینده، به توافقات و همکاریهای فی مابین در حوزه های تجاری، ‌حمل‌و‌نقل، انرژی، فرهنگی، علمی، دانشگاهی و فنی اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود توافقات دو کشور در این سفر نهایی و سپس عملیاتی شود.

ظریف همچنین با مهم خواندن موضوع نهایی شدن متن موافقتنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور به عنوان یک دستاورد مهم، ایجاد تسهیلات برای مردم و تجار دو کشور را نیز در راستای تقویت همکاری‌های تجاری‌، ارتباط مردم با مردم و فرهنگی با اهمیت توصیف کرد.

وی علاوه بر همکاریهای دو جانبه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه همکاری‌های چند‌جانبه با سایر کشورهای منطقه در حوزه‌های مختلف از جمله حمل و نقل و تجارت و انرژی خاطرنشان ساخت.

وزیر امورخارجه ترکیه نیز در این ملاقات، دیدارها و مذاکرات ماهانه وزرای خارجه دو کشور نشانه اهمیت روابط و گستردگی همکاریهای فی مابین دانست

وی تصریح کرد که ترکیه مشتاقانه در انتظار سفر آتی نخست وزیر ترکیه به تهران و سفر دکتر روحانی به ترکیه و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور است و مایلیم با جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تشکیل شورای عالی همکاریهای دو کشور، همکاریهای فی مابین را سامان دهیم.

داوود اوغلو، انرژی، ‌حمل ونقل، مبادلات فرهنگی، امور مرزی و ایجاد تسهیلات کنسولی را از جمله مهمترین زمینه‌های همکاری دو کشور خواند و علاقه مندی آنکارا را برای گسترش بیشتر این همکاری‌ها اعلام داشت.

وی با ابراز علاقه‌مندی برای تقویت همکاری‌های چند‌جانبه و منطقه‌ای با جمهوری اسلامی ایران از توافق ایران و ۱ + ۵ ابراز خشنودی کرد و حمایت ترکیه را از ادامه این مذاکرات تا حصول به توافق نهایی اعلام داشت.

در این دیدار همچنین طرفین پیرامون آخرین تحولات منطقه‌ای از جمله بحران سوریه و اوضاع عراق و راههای کمک به بحرانها از راه حل سیاسی رایزنی کرده و بر ضرورت حل بحران‌ها از طریق راه حل مورد قبول مردم، احترام به رای مردم، کمک به توقف خشونت و درگیری و مقابله با افراط‌گرایی در منطقه و لزوم تمرکز و تقویت دیدگاه‌های مشترک و کاهش اختلاف دیدگاهها در جهت کمک به صلح، ثبات، آرامش و کامیابی منطقه تاکید کردند.

اضافه می‌شود؛ برگزاری بیست و چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک، همکاریهای اقتصادی دو کشور در ۲۳ لغایت ۲۴ دیماه(۱۳ _ ۱۴ ژانویه) در ترکیه نیز در این دیدار مورد توافق قرار گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز