خبرگزاری کار ایران

نهاوندیان:

تعامل سازنده با جهانیان محدود به دیپلماسی رسمی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۹۴۰

رایزنان فرهنگی کشورمان باید از اشتراکات فرهنگی برای برقراری ارتباطات فرهنگی نهایت استفاده را ببرند و در کنار آن نهایت تلاش خود را نیز صرف حفظ هویت و اصالت فرهنگی نمایند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور، نجات اقتصاد کشور، تعامل سازنده با جهانیان و احیای اخلاق را از شعارهای دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: دیپلماسی فرهنگی از رویکردهای اولویت‌دار دولت در تعامل سازنده با جهان است.

به‌گزارش ایلنا، محمد نهاوندیان پیش از ظهر امروز(شنبه) در مراسم تودیع و معارفه رؤسای سابق و جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به تقارن این مراسم با آغاز ماه ربیع‌الاول اظهار داشت: دولت یازدهم با سه شعار و اولویت مورد اقبال ملت ایران قرار گرفت.

وی این شعارها و اولویت‌ها را نجات اقتصاد کشور، تعامل سازنده با جهانیان و احیای اخلاق عنوان و تأکید کرد که این مأموریت‌ها در حوزه ارتباطات فرهنگی نیز معنا و مفهوم دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: در حوزه نجات اقتصاد که به دلایل مختلف در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته، اگر چه قویاً به رشد درون‌زا و بهره‌مندی از منابع کافی داخلی برای رشد و پیشرفت معتقدیم اما قطعاً لازمه رشد مستمر اقتصادی استفاده از حق مسلم دسترسی به بازارهای جهانی و بهره‌گیری از تعامل با اقتصاد جهانی است که در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

نهاوندیان با اشاره به مأموریت‌های رایزنان فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجموعه ستادی این سازمان به عنوان پشتیبان رایزنان در دولت تدبیر و امید، تصریح کرد: اینکه دشمنان به بهانه‌های مختلف ملت ایران را از استفاده از این حق مسلم محروم کنند، توفیق حریف در تحمیل محدودیت به اقتصاد ایران است.

وی متذکر شد که " طبعاً رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی نیز همچون همه آحاد دیگر ملت، مأمور به مقابله با این تحمیل هستند ".

رئیس دفتر روحانی در تشریح مأموریت رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی برای تحقق شعار دیگر دولت یازدهم با عنوان تعامل سازنده با جهان، گفت: قطعاً تعامل سازنده با جهانیان محدود به دیپلماسی رسمی نیست و دیپلماسی فرهنگی در راه تحقق این هدف از رویکردهای دارای اولویت است.

نهاوندیان ادامه داد: اولویت دیگر دولت تحت عنوان احیای اخلاق در جمع رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی شایستگی تأکید حتی بیشتر از دو مورد قبل را دارد؛ چرا که اساساً پیام انقلاب اسلامی و نبی مکرم اسلام احیای مکارم اخلاقی است.

وی اضافه کرد: جای افسوس و حسرت است که دسیسه‌های دشمنان توانسته باشد نقش پرچمداری جمهوری اسلامی در اخلاقی‌گرایی و ترویج آموزه‌های اخلاقی را کمرنگ کرده و به این نظام برچسب ناچسبِ ترویج خشونت و افراطی‌گری بزند.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: پیامی که مردم کشورمان با اقبال خود به گفتمان اعتدال اعلام کردند، به سرعت در جهان نشر یافت و تصویب قاطع پیشنهاد رئیس جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل با عنوان «جهان عاری از خشونت و مبارزه با افراطی‌گری» نشان داد ایران برای جهانیان سخنان دلپذیری دارد.

نهاوندیان تصریح کرد: حالا نوبت رایزنان فرهنگی است که هنر خود در ترویج ارزش‌های اصیل را به کار گیرند؛ چرا که وظیفه آنان در این زمینه مضاعف است.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: دیگر زمان آنکه با دسیسه‌های پیچیده برای اسلام تصاویر جعلی خلق کنند و اسلام را با چهره‌ای خشن به جهانیان معرفی کنند، به سر رسیده و وقت آنست که با ترویج اسلام رحمانی، چهره حقیقی پیامبر گرامی اسلام(ص) و دین مبین را به جهانیان معرفی کنیم.

نهاوندیان با اشاره به اینکه جهان امروز از نظر ابزارهای ارتباطی با گذشته قابل مقایسه نیست، خاطر نشان کرد: امروز امکان فنی برقراری ارتباط آسان با جهانیان مهیاست و باید به فکر جذابیت محتوایی پیام باشیم.

وی با بیان اینکه تمییز دادن بهره‌گیری حداکثری از اشتراکات فرهنگی در کنار حفظ مرزها و ممیزات فرهنگی از مسائل و مأموریت‌های بسیار مهم رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی است، گفت: رایزنان فرهنگی کشورمان باید از اشتراکات فرهنگی برای برقراری ارتباطات فرهنگی نهایت استفاده را ببرند و در کنار آن نهایت تلاش خود را نیز صرف حفظ هویت و اصالت فرهنگی نمایند.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی باید در محل مأموریت خود با همه گروه‌ها ارتباط دو سویه، فعال و موثر برقرار کرده و ضمن پرهیز از ورود به نزاع‌ها، معرف فرهنگ عقلانی، معتدل و انسانی کشورمان باشند.

نهاوندیان با تأکید بر اینکه عمل به این وظایف ظرافت‌های بالایی را می‌طلبد، افزود: از ریاست جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌خواهم در انتخاب رایزن‌ها تلاش نماید تا بهترین‌های فرهنگ ایران برای این مهم برگزیده شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه رایزنان انتخاب شده در دوره جدید رایزنان دولت تدبیر و امید هستند، اظهار داشت: رایزنان در حوزه فرهنگ و ارتباطات هم موظف به تدبیر هستند و اگر چه محتوای پیام جمهوری اسلامی مشخص و معین است اما رایزنان باید در شیوه‌های انتقال پیام تدبیر کرده و بهترین روش را برای حصول نتیجه به‌کار گیرند.

رئیس دفتر رئیس جمهور تأکید کرد: قرار نیست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی یک ماشین پروپاگاندا باشد که یک فضای نامطبوع را به زور به خورد دیگران دهد؛ چنانکه ما معتقدیم پیام انقلاب اسلامی پیام مطبوعی است و رایزن فرهنگی باید به گونه‌ای عمل کند که این پیام و تداوم آن از سوی مخاطب طلب شود.

در مراسم تودیع محمدباقر خرمشاد و معارفه ابراهیمی رئیس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله تسخیری رئیس سازمان تقریب مذاهب و از رؤسای سابق این سازمان، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام محسن قمی، حجت‌الاسلام قاضی عسگر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، غلامعلی حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و رئیس فرهنگستان زبان و ادب پارسی و احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز