خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور در نشست مشترک دولت و احزاب: / ۲ /

رسانه ملی باید زمینه پذیرش احزاب در میان مردم را فراهم کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۱۹

دولت قبل در بحثهد‌فمندی یارانه‌های به مسیری رفت که خلاف قانون بود. من به عنوان رئیس دیوان محاسبات در آن دوره ده‌ها گزارش در خصوص این تخلفات ارائه دادم اما احزاب و گروه‌ها در بحثیارانه‌ها چه کاری ‌انجام دادند؟

وزیر کشور با تاکید بر ‌پاسخگویی احزاب عنوان کرد: برای جلب اعتماد جامعه نسبت به احزاب عملکرد و فرهنگ سازی مهم است، بنابراین باید از طریق رسانه ملی زمینه پذیرش احزاب از طرف مردم را فرا هم کنیم،
به گزارش خبرنگار‌ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست مشترک دولت و احزاب که صبح امروز - شنبه - در وزارت کشور برگزار شد، ‌عنوان کرد‌: همه ما پس از ۳۴ سال به این درجه از پختگی رسیده‌ایم که مبنا را قانون قرار دهیم. در این صورت دخالت سایر نهاد‌ها در بحثاحزاب فرض می‌شود و در صورتی که این اتفاق بیفتد، وزارت کشور در کنار شما و حامی شما خواهد بود
وی با بیان اینکه ما موافق نشست‌های دوره‌ای احزاب با وزار ت کشور ‌هستیم، گفت: به نظر من بهترین جا در خصوص نشست‌های دوره‌ای خانه احزاب است. البته حتما تلاش می‌شود که نشستهای بعدی با سران‌ قوا باشد و‌ موضوعات تخصصی‌ و ‌علمی با آن‌ها در میان گذاشته شود.
وزیر‌کشور با انتقاد از اینکه برخی احزاب موسمی بوده و تنها به دنبال قدرت هستند، گفت: انتخابات اوج فعالیت این احزاب است، اما پس از آن همراهی لازم صورت نمی‌گیرد‌. به طور مثال دولت قبل در بحثهد‌فمندی یارانه‌های به مسیری رفت که خلاف قانون بود. من به عنوان رئیس دیوان محاسبات در آن دوره ده‌ها گزارش در خصوص این تخلفات ارائه دادم اما احزاب و گروه‌ها در بحثیارانه‌ها چه کاری ‌انجام دادند؟
وی ‌افزود: ‌دکتر ‌روحانی در نیویورک در خصوص مبارزه با تروریست و افراطی‌گری سخنرانی کرد این در حالی بود که وقتی جمهوری اسلامی در مظان حمایت از تروریست قرار داشت و و در چنین شرایطی رئیس جمهور ایران در این خصوص صحبت می‌کند و اعضای سازمان ملل در این خصوص رای می‌دهند. چرا احزاب داخلی هیچ موضعی دراین مورد نمی‌گیرند؟
رحمانی فضلی یاد‌آور ‌شد: اگر از اینکه گفته شود عملکرد برخی احزاب موسمی است ناراحت می‌شویم، باید عملکردمان به گونه‌ای باشد که در انتخابات به فردی که رای می‌آورد کمک کنیم.
وی در خصوص لایحه جرم سیاسی‌ گفت: این لایحه به دلیل اختلاف نظر مجلس و شورای نگهبان به قوه قضاییه ارجاع داده شده، البته جا دارد که در این خصوص کمک شود و مجلس آن را در غالب طرحی تعریف کند. ‌آقای زاکانی که مسئولیت احزاب مجلس را بر عهده دارد می‌تواند آن را بررسی کند و وزارت کشور نیز قطعاً این مسئله را پیگیری می‌کند.
وی با تاکید بر پاسخگویی احزاب عنوان کرد: احزاب باید رفتاری شفاف و روشن داشته باشند. برای جلب اعتماد جامعه نسبت به احزاب عملکرد و فرهنگ سازی مهم است، بنابراین باید از طریق رسانهٔ ملی زمینه پذیرش احزاب از طرف مردم را فرا هم کنیم، اگر لازم باشد در این خصوص از آقای ضرغامی نیز دعوت خواهیم کرد.
وی افزود: همه ما عنوان می‌کنیم که باید به دولت برخواسته از خواست مردم کمک کرد اما در برخی موارد به جای انتقاد از عملکرد یک دستگاه و یک فرد را زیر سوال می‌بریم.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه قطعاً تقویت احزاب، فرهنگ سازی و حمایتهای حقوقی و قضایی را پیگیری خواهیم کرد، گفت‌: ‌من امروز احساس کردم که به نوعی وابستگی به دولت و دولت‌گرایی در نگاه همه دوستان بود در حالی که دولت باید بسترهای قانونی را فراهم کند و در همین حد از احزاب حمایت نماید، چرا وزارت کشور باید آموزش تحزب بدهد.
رحمانی ‌فضلی عنوان کرد: من نمی‌دانم پرداخت یارانه به احزاب خوب است یا نه‌؟ اما پیش از این نیز شخضا ً با این مسئله مخالف بودم البته این به معنای آن نیست که نباید به احزاب کشور کمک کرد، اگر قرار باشد کمک مالی صورت گیرد مشخص شود که این مبلغ چه قدر است؟
وی افزود: برخی معتقدند مجوز ا حزاب را باید به فعال و نیمه فعال طبقه بندی کنیمو احزابی که مجوز دارند اما یک یا دو سال فعالیتی نداشتند مجوزشان باطل شود.
رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه باید نظام مهندسی در رفتار احزاب حاکم باشد، گفت: در صحبتهای دوستان گفته شد که استانداری‌ها و فرمانداری‌ها به احزاب کمک کنند قطعا این مسئله جز مواردی است که در جلسات آینده با فرمانداری‌ها واستانداری‌ها یاد آور خواهیم شد.
وی با اشاره به اینکه در اواخر دی ماه برنامه دیدار سه هزار NGO با رئیس جمهور را خواهیم داشت، گفت: احزاب باید محور اعتماد سازی دو طرفه نظام و مردم باشند.
وی در خصوص پیشنهاد نام گذاری روزی به نام روز احزاب گفت: این مسئله جزو مباحثی گفت که اگر خانه احزاب به نتیجه برسد می‌تواند روی آن بحثکرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز