خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

مذاکرات هسته‌ای دارای پیشرفت است

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۰۵

باید در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران دو کنشگر مرکزی این پرونده یعنی ایران و آمریکا با یکدیگر ارتباط و مذاکره‌ای مستقیم داشته باشند.

یک استاد دانشگاه با اشاره به اینکه که مذاکرات در حال انجام دارای پیشرفت است، خاطرنشان کرد: هرچند که ممکن است سرعت این پیشرفت کند باشد اما اینکه مذاکره در حال انجام است و با شکست نیز روبه‌رو نشده است، نشان از در حال پیشرفت بودن مذاکرات است.

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص گفته محمد جواد ظریف که گفته بود مذاکرات ایران با ۱ + ۵ در سطح کار‌شناسی با کندی پیش می‌رود، اظهار داشت: گفته آقای ظریف یک واقعیت است، واقعیتی که پشت آن یک حقیقت معنادار نهفته و آن این است که اساسا مذاکرات ایران و گروه ۱ + ۵ از پیچیدگی‌هایی برخوردار است که از نظر هویتی، سرعت‌گیرهای درونی خاص خود را دارد.
این کار‌شناس روابط بین الملل با بیان اینکه راه ایران و نظام بین الملل برای رسیدن به توافق راهی هموار نیست، تصریح کرد: در کنار ناهمواری‌ها، مانع‌های تعبیه شده غیرطبیعی در میان راه مذاکرات وجود دارد که از سوی جناح‌های سیاسی مختلف در لایه‌های گوناگون سیاست یعنی سیاست داخلی در کشورهای ذی نفع، سیاست‌های منطقه‌ای و سیاست‌های بین المللی متأثر است.
وی با اشاره به اینکه اعتقاد دارم که مذاکرات در حال انجام دارای پیشرفت است، خاطرنشان کرد: هرچند که ممکن است سرعت این پیشرفت کند باشد اما اینکه مذاکره در حال انجام است و با شکست نیز روبه‌رو نشده است، نشان از در حال پیشرفت بودن مذاکرات است.

مطهرنیا یکی از راه‌های عملیاتی برای رسیدن به توافق را مذاکره مستقیم ایران و آمریکا دانست و ادامه داد: باید در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران دو کنشگر مرکزی این پرونده یعنی ایران و آمریکا با یکدیگر ارتباط و مذاکره‌ای مستقیم داشته باشند و در پیرامون آن گفت‌وگوهایی با کشورهای پیرامونی یعنی دیگر اعضای کشورهای ۱ + ۵ به صورت دوجانبه شکل گیرد و در مرحله بعدی ایران با کشورهای موثر منطقه‌ای برای کاهش تحرکات منفی در برابر توافق ممکن نهایی در‌آینده وارد رایزنی شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: باید تأکید کنم مخالفت‌های درونی نیز باید به سوی مدیریت دیپلماسی هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد و زمینه را برای ایجاد فضای مثبت در افزایش این روند کند فراهم کرد.
این تحلیلگر مسائل بین الملل در خصوص اینکه عده‌ای اعتقاد دارند مذاکره با آمریکا و یا کشورهایی مانند عربستان به شکست می‌انجامد، گفت: من همواره می‌گویم نمی‌توان به خاطر ترس از مرگ خودکشی کرد و اینکه به خاطر اینکه نمی‌شود دانش واژه تلاش را از متن به حاشیه ببریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز