خبرگزاری کار ایران

موسوی لاری در حسینه الزهرا:

طالبان و القاعده مصداق خوارج عصر امروز هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۹۴۶

اگر امام حسین(ع) در مقابل این جریان انحرافی که آخرین دین خدا را هدف قرار داده بود نمی‌ایستاد تمامی آنچه که از حضرت آدم تا حضرت خاتم درباره اندیشه توحیدی مطرح بود از بین می‌رفت چراکه امام حسین وارثجریان حق بود.

عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: جریان خوارج آنقدر دگم و بسته بود که بزرگ‌ترین و شنیع‌ترین اقدمات را با نام دین و ایمان انجام می‌دادند و موجب نوعی آناشیسم سیاسی در جامعه شده‌اند که می‌توان همانند آن‌ها را در عصر حاضر القاعده و طالبان دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالواحد موسوی لاری در سخنرانی شب گذشته به مناسبت اربعین حسینی در حسینیه فاطمه الزهرا در خصوص نقش محوری حضرت زینب در حوادثعاشورا با بیان اینکه حضرت زینب به عنوان پیام رسان کربلا و کاروان سالار اسرای کربلا اظهار داشت: مهم‌ترین مساله‌ای که باید علاوه بر مصائب اهل بیت باید مورد توجه قرار گیرد رسالتی است که حضرت زینب(س) و امام حسین(ع) برعهده داشتند.

عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه رسالت مهمی که حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) برعهده داشتند این بود تا مانع از تحریف حماسه عاشورا شوند، گفت: ما باید محتوای عاشورا تبیین و هم ماهیت حرکت امام حسین(ع) باید معرفی کنیم.

وزیر کشور دولت اصلاحات ادامه داد: برای اهمیت نقش حضرت زینب پس از حادثه عاشورا باید قیام امام حسین تبیین شود و باید به دنبال آن بود که ببینیم امام حسین چه چیزی را دنبال می‌کرد و در اینجا نقش حضرت زینب در کنار و مکمل امام حسین(ع) مطرح است.

موسوی لاری با اشاره به اینکه حادثه عاشورا نیم قرن پس از رحلت پیامبر اکرم رخ داد، خاطرنشان کرد: اگر این ۵۰ سال را به دو مقطع تقسیم کنیم در ۲۵ سال اول خلفای ثلاثه هستند که اگر چه ما با برادران اهل سنت در مبدا خلافت ورفتارهای آن اختلاف داریم اما بین ۲۵ سال اول و ۲۵ سال دوم تفاوت قائل هستیم.

عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه ۵ سال زعامت امام علی و امام حسن در ۲۵ سال دوم بود، تصریح کرد: در ۲۰ سال پس از شهادت امام علی تا حادثه عاشورا شرایط ویژه‌ای در جامعه اسلامی حاکم شد که متفاوت از ۳۰ سال گذشته بود و ما این مقطع را می‌توانیم سلطنت و یا ملوکیت بنامیم.

مشاور سید محمد خاتمی با بیان اینکه در دوران ۲۹ ساله سلطنت معاویه و یزید چهره نظام اسلامی عوض شده بود و دیگر از شرایط اصل پیامبر خبری نبود، تاکید کرد: این تغییرات هم از نظر اندیشه و هم از نظر فرهنگ و هم از نظر ایمان و تقریبا در تمامی شعون اتفاق افتاد و در واقع می‌توانیم بگوییم که جامعه اسلامی یک جامعه بیمار بود که ضعف در آن نمایان بود.

وی با بیان اینکه در این دوران دو جریان فکری ظهور کردند، اظهار داشت: جریان اول خوارج بودند که همه را به غیر از خود کافر دانسته و امام مبارزه با آن‌ها را از وظایف خود می‌دانستند آن‌ها در آغاز جریان سیاسی بودند که کم کم به تئوری‌پردازی پرداخته و موجب انحراف عقیدتی و سیستماتیک شدند.

عضو مجمع روحانیون ادامه داد: این جریان آنقدر دگم و بسته بود که بزرگ‌ترین و شنیع‌ترین اقدمات را با نام دین و ایمان انجام می‌دادند و موجب نوعی آناشیسم سیاسی در جامعه شده‌اند که می‌توان همانند آن‌ها را در عصر حاضر القاعده و طالبان دانست.

وزیر اسبق کشور با بیان انیکه در برابر جریان خوارج جریان دیگری که اهل تسامح بودند و می‌توان آن‌ها را جریان مرجعه نامید خاطرنشان کرد: این جریان کسانی بودند که از خشونت ناراحت بودند و می‌توانیم آن‌ها را نتیجه شرایط بسته‌ای دانست که خوارج در جامعه ایجاد کرده است اما حکومت آن زمان احساس کرد که می‌تواند از این جریان استفاده کند، چرا که آن‌ها حتی با شراب خواری و سگ بازی حاکم اسلامی هم مشکل نداشتند.

وی با تشریح برنامه‌های معاویه برضد امام علی(ع) از طریق رسانه‌هایی چون نماز جمعه تصریح کرد: در آن دوران معاویه با استفاده از رسانه‌ها و تریبون‌هایی چون نماز جمعه و دادن رشوه و بذل و بخشش از بیت المال سعی می‌کرد امام علی را شخصیتی منفور نشان بدهد و در میان همه صحابه و فرزندان آن‌ها تنها امام حسین(ع) بود که سعی می‌کرد تا مشی معاویه تثبیت نشود.

عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به سخنرانی‌های امام حسین در یکی دو سال آخر مرگ معاویه خاطرنشان کرد: امام حسین در این سخنرانی‌ها سعی کرد ضمن تشریح حقایق اسلامی صحابه‌ها را مجبور به این کند که این حقایق‌ها را به کسانی که اعتماد دارند در شهر‌هایشان مطرح کنند.

وی با اشاره به مواضع امام حسین در قبال یزید گفت: اگر امام حسین(ع) در مقابل این جریان انحرافی که آخرین دین خدا را هدف قرار داده بود نمی‌ایستاد تمامی آنچه که از حضرت آدم تا حضرت خاتم درباره اندیشه توحیدی مطرح بود از بین می‌رفت چراکه امام حسین وارثجریان حق بود.

موسوی لاری با اشاره به خارجی خطاب شدن حرکت امام حسین توسط دستگاه یزید برای توجیه جنایاتشان در کربلا تصریح کرد: حضرت زینب به عنوان کسی که در روز عاشورا مصیبت‌های زیادی را دیده بودند در برابر عبید اله بن زیاد و یزید چنان سخنرانی کردند که آن‌ها را وادار به عقب نشینی کرد.

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه امام حسین به همراه خانواده خود به کربلا رفت تا این شائبه به وجود نیاید که وی شورشی بوده است، ابراز داشت: کار مهم حضرت زینب تبیین ماهیت قیام عاشورا بود و از این رو پس از سخنرانی ایشان در کوفه و شام ورق برگشت و یزید تسلیم بیان امام سجاد و حضرت زینب شد و عبیداله بن زیاد را مقصر این حادثه اعلام کرد.

موسوی لاری در پایان تاکید کرد: نابودی جریان بنی امیه به واسطه افشاگری‌های حضرت زینب و امام سجاد(ع) رقم خورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز