خبرگزاری کار ایران

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها:

تغییر نگرش در علوم جز با وحدت حوزه و دانشگاه امکان‌پذیر نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۰۲۰

پیوند علم و دین جوهره اصلی انقلاب اسلامی است و جمهوری اسلامی با تبلور مردم سالاری دینی توانسته است به این پیوند جامه عمل بپوشاند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: تغییر نگرش در علم و تحقق علوم دینی نیازمند وحدت حوزه و دانشگاه است و در فصل نو که در آن قرار داریم دیگر بحثاز نبود تعارض علم و دین نیست، بلکه سخن از آن است که ما علم غیردینی نداریم و همه علوم می‌توانند موجب تقرب به خدا شوند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدیان در گردهمایی سراسری مسئولان دفا‌تر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دبیران هم اندیشی استادان با گرامی داشتن سالروز شهادت شهید مفتح که با نام روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است، اظهار داشت: امروز بحثوحدت حوزه و دانشگاه با قبل از انقلاب بسیار متفاوت است، زیرا فصل نویی در وحدت حوزه و دانشگاه بوجود آمده است.
با بیان اینکه وحدت میان حوزه و دانشگاه از لحاظ تاریخی دارای پنج مرحله است، اظهار کرد: مرحله نخست به قبل از انقلاب بر می‌گردد در آن زمان نخوت و دوری بین حوزه و دانشگاه بیداد می‌کرد و روشنفکران اجازه هیچ گونه نزدیکی را بین این دو نمی‌دادند و در‌‌ همان زمان بود که برخی بزرگان با گذشت از جان خود نهال وحدت میان دانشگاه و حوزه را کاشتند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: مرحله دوم در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاد که مرحله برطرف شدن سوء تفاهم‌ها و محبت به یکدیگر بود و با نفس مسیحایی امام خمینی(ره) این جدایی به پایان رسید.
محمدیان مرحله سوم را همکاری حوزه و دانشگاه در محافظت از انقلاب اسلامی و کیان ایران عزیز دانست و خاطر نشان کرد: در دهه اول انقلاب حوزه و دانشگاه با هم همرزم شدند و جانانه از آرمان‌های نظام و انقلاب دفاع کردند، البته در‌‌ همان دوران نیز همکاریهای فراوان علمی و آموزشی میان این دو نهاد وجود داشت.
وی در تبیین مرحله چهارم وحدت میان حوزه و دانشگاه گفت: در دهه‌های هفتاد و هشتاد تعمیق شناخت این دو بر روی یکدیگر و همکاری پررنگ و حضور دانشگاهی‌ها در حوزه و همچنین حضور روحانیون در دانشگاه موجب نهادینه شدن ارتباط بین این دو شد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها عنوان کرد: توجه به متون دینی در دانشگاه‌ها و بهره برداری از ذخایر موجود در دانشگاه از جمله ویژگیهای مرحله چهارم بود، البته در این مرحله فراز و نشیب‌هایی هم وجود داشت، اما نتوانست پیوند میان این دو حوزه را ازمیان بردارد.
وی مرحله پنجم را فصلی نو از ارتباط بین حوزه و دانشگاه دانست و گفت: در دهه نود بحثضرورت ارتباط بین حوزه و دانشگاه وجود دارد و امروز دیگر سخن از همکاری و حسن ظن با یکدیگر نیست، بلکه سخن از ضرورت وحدت بین این دو مجموعه است و برای ادامه اعتلای انقلاب این وحدت ضروری است.
وی با طرح سئوالی مبنی بر اینکه چه اتفاقی افتاده است که دلسوزان به ضروری بودن موضوع وحدت حوزه و دانشگاه‌ها رسیده‌اند، اظهار کرد: موجی که انقلاب اسلامی در کشور ما در جهان بوجود آورد تمدن غرب را با بن بست مواجه کرده است و حتی روشنفکران غرب زده داخلی نمی‌توانند از تمدن غرب دفاع کنند و این بخاطر بن بستهای فراوانی است که تمدن غرب با آن روبرو شده است.
وی ادامه داد: پیوند علم و دین جوهره اصلی انقلاب اسلامی است و جمهوری اسلامی با تبلور مردم سالاری دینی توانسته است به این پیوند جامه عمل بپوشاند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود انقلاب اسلامی دواران تثبیت خود را پشت سر گذاشته است و به مرحله پیش رفت وارد شده است و امروز نیاز به نظام سازیهای فراوانی داریم که در این راه نیاز است از تجربیات جهانیان استفاده کنیم اما باید بدانیم راهی جز بازگشت به اصالت و آموزه‌های خود نداریم و این جز با همکاری حوزه و دانشگاه امکان پذیر نیست.
محمدیان با بیان اینکه همه اساتید به تولید علوم انسانیه اسلامی تأکید دارند، اظهار کرد: همگان می‌دانیم تولید علوم انسانی اسلامی نیازمند ارتباط تنگاتنگ حوزه و دانشگاه است و در کار گروههای پانزدگانه تحول در علوم انسانی بیشترین توجه به این مسئله بوده که اساتید حوزه و دانشگاه با همکاری یکدیگر به مطالعات در این زمینه بپردازند.
وی ادامه داد: تغییر نگرش در علم و تحقق علوم دینی نیازمند وحدت حوزه و دانشگاه است و در فصل نو که در آن قرار داریم دیگر بحثاز نبود تعارض علم و دین نیست، بلکه سخن از آن است که ما علم غیردینی نداریم و همه علوم می‌توانند موجب تقرب به خدا شوند.
محمدیان تأکید کرد: امروز با رسیدن به نظریه وحدت علم و دین موضوع وحدت حوزه و دانشگاه شکل گرفته است و نیاز به وحدت میان نخبگان حوزه و دانشگاه بسیار احساس می‌شود و اینان به اهمیت یکدیگر پی برده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز