خبرگزاری کار ایران

رئیس جمهور در چهاردهمین همایش تجلیل از پژوهشگران / ۲ /

پژوهش نیازمند بردباری جامعه است

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۴۲۱

خلاقیت تنها در سایه آزادی امکان‌پذیر خواهد شد و باید در سایه بردباری و تساهل زمینه را برای شکوفایی اندیشمندان و پژوهشگران آماده کنیم.

رئیس‌جمهور نتیجه پژوهش را نیازمند بردباری جامعه دانست و گفت: ممکن است پژوهشگری به نتیجه‌ای برسد که خوشایند این و آن نباشد، اما اگر در مسیر تحلیل به یافته‌ای رسید آن یافته محصول پژوهش بوده و چون پژوهش مقدس است محصول آن نیز باید مورد احترام باشد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در چهاردهمین همایش تجلیل از پژوهشگران کشور با اشاره به جایگاه پژوهش گفت: مقصد عالی پژوهش پاسخگویی به مطالبات به حق مردم است نه یک حزب و گروه خاص.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه از اینکه در گوشه‌ای ببینم که برخی از تحقیقات برای یک گروه خاص انجام می‌شود، خوشحال نمی‌شوم، اظهار داشت: پژوهش اساس دانش است و توسعه نیز در سایه پژوهش انجام می‌شود. البته پژوهش نیز در سایه دانش امکان‌پذیر خواهد شد و بنابراین پژوهش هم علت و هم معلول است. پژوهش می‌تواند علم را شکوفا کند و هم می‌تواند به توسعه علم و حتی آموزش بینجامد.
وی با اشاره به لزوم ایجاد محیط مناسب و مساعد برای پژوهش تصریح کرد: آغاز برقراری این محیط آزادی آکادمیک بوده و سعه صدر مهم‌ترین اصل چنین فضایی است.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نمی‌توان به پژوهش متقن دست یافت مگر آنکه پژوهشگر خلاق داشته باشیم، خاطرنشان کرد: خلاقیت تنها در سایه آزادی امکان‌پذیر خواهد شد و باید در سایه بردباری و تساهل زمینه را برای شکوفایی اندیشمندان و پژوهشگران آماده کنیم.
رئیس‌جمهور نتیجه پژوهش را نیازمند بردباری جامعه دانست و ادامه داد: ممکن است پژوهشگری به نتیجه‌ای برسد که خوشایند این و آن نباشد، اما اگر در مسیر تحلیل به یافته‌ای رسید آن یافته محصول پژوهش بوده و چون پژوهش مقدس است محصول آن نیز باید مورد احترام باشد.
روحانی در ادامه افزود: البته این به معنای آن نیست که پژوهشگر هرچه به دست آورد وحی منزل است، بلکه امکان دارد در سالیان بعد و در پژوهشی دیگر به نتیجه‌ای مطلوب برسیم.
وی ایجاد محیطی امن، مساعد و آزاد برای پژوهشگران را زمینه پیشرفت کشور دانست و اظهار داشت: اینکه ایران توانست به قله‌های پیشرفت دست یابد این بود که از اندیشه دیگران استفاده کرد، ولی به ترجمه اکتفا نکرده و پس از چند قرن کتاب ایرانیان مورد استفاده دیگران قرار گرفت.
رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه افتخار ما این است که در کنار دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها نیز برپا باشند، اظهار داشت: افتخار این است که‌‌‌‌ همان قدر که به دروس و واحدهای درسی اهمیت می‌دهیم به رساله‌ها نیز توجه کنیم و رساله‌های کار‌شناسی ارشد و دکترا باید جایگاه خود را پیدا کنند و آنچه برای تشویق دانشجویان لازم است انجام شود.
رئیس‌جمهور افزود: در بحثپژوهش ‌‌‌‌نهایت مقصد ما چاپ کتاب نیست بلکه پژوهش باید به بهبود کیفیت علم بینجامد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز