خبرگزاری کار ایران

رئیس جمهور در چهاردهمین همایش تجلیل از پژوهشگران / ۱ /

برخی‌ منابع مالی به اسم پژوهش؛ اتلاف می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۴۰۸

برخی از منابع مالی به اسم پژوهش اتلاف شده و بخش‌های مهمی به دلیل عدم پشتوانه از انجام محروم مانده است. متاسفانه در این بخش رانت‌های زیادی وجود دارد و باید این رانت‌ها را از بین ببریم.

رئیس جمهور؛ نظارت را یکی از نیازهای بخش پژوهشی دانست و گفت: برخی از منابع مالی به اسم پژوهش اتلاف شده و بخش‌های مهمی به دلیل عدم پشتوانه از انجام محروم مانده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در چهاردهمین همایش تجلیل از پژوهشگران کشور با بیان اینکه ما باید قدم‌های لازم را برای پژوهش برداریم، اظهار داشت: باید از پژوهش به فناوری و از فناوری به ثروت و قدرت برسیم که هدف ماست و در عین حال در اولویت‌بندی مسائل آنچه در توان، نیاز و مطالبات ماست؛ طبق یک برنامه مسیر دقیق را ترسیم کنیم.

رئیس جمهور؛ نظارت را یکی از نیازهای بخش پژوهشی دانست و تصریح کرد: به دلیل اینکه خود سال‌های متمادی رئیس یک مرکز پژوهشی بودم؛ می‌دانم که پژوهش نیاز به نظارت جدی و دقیق دارد. برخی از منابع مالی به اسم پژوهش اتلاف شده و بخش‌های مهمی به دلیل عدم پشتوانه از انجام محروم مانده است. متاسفانه در این بخش رانت‌های زیادی وجود دارد و باید این رانت‌ها را از بین ببریم.

روحانی ادامه داد: در بودجه امسال به دلیل فشردگی کار‌ها وقت کافی به توجه به این امور را نداشتیم و در سال‌های بعد قطعا به این امور توجه خواهد شد. یک پژوهشگاه، دانشگاه و حتی یک مدرسه باید براساس محصولش بودجه و پول این ملت را برایش تخصیص داد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید بخش پژوهشی را در کشور گسترش بدهیم، خاطرنشان کرد: خوشبختانه دانشگاه‌ها ازنظر آموزشی جایگاه خوبی پیدا کرده‌اند، ما باید بتوانیم در بخش پژوهش هم بکوشیم و با دانشگاه‌های جهان رقابت کنیم و در کنار آموزش، پژوهش را ترویج کنیم.

وی ادامه داد: در برخی از کشور‌ها سهم پژوهش نسبت به آموزش نسبت به کشور ما بیشتر است و ما هم باید این کار را بکنیم و سهم پژوهش را بالا ببریم.

روحانی با بیان اینکه بسیاری می‌گویند بودجه پژوهش کافی نیست، گفت: این نقد وارد است و دولت باید توجه کند و سهم بودجه پژوهش را بالا ببرد. اگر به سهم بودجه در کشورهای پیشرفته نگاهی کنیم، قابل مقایسه با سهم بودجه کشورهای درحال توسعه نیست.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه توسعه علمی ما در سایه تحقیق و پژوهش است، تصریح کرد: پژوهش است که ما را به حرف نو، سخن نو و نظریه نو می‌رساند و الا آموزش و دانش به معنای جمع کردن همه داده‌های گذشته کار بی‌معنایی است و در سایه فناوری، ماشین بیش از انسان می‌تواند داده‌ها را جمع کند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه افزود: مهم پردازش و تحلیل است و مهم نقد علمی است و نحوه انطباق آنچه به دست آمده است با جامعه ماست و در این راه باید همه دست به دست هم بدهیم.

رئیس‌جمهور ضمن تشکر از پژوهشگران خبر داد: در ماه‌های آتی دولت گام‌های بیشتری در راستای کمک به پژوهش خواهد داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز