خبرگزاری کار ایران

آیت الله کعبی در همایش جایگاه ادیان الهی در نظام‌های حقوقی:

در اسلام تولید قدرت برای ایجاد صلح و امنیت پایدار ضرورت دارد

کد خبر : ۱۲۸۸۱۳

نظام بین‌الملل باید بسترساز حاکمیت الهی، گسترش عدالت و رافت و رحمت باشد. اگر جهاد و اقتدار براساس حق شکل نگیرد ذلت، فقر و تنگدستی و انزوای دینی بوجود می‌آید و باید بدانیم که جهاد ابزار حقوق بشر است و نه علیه آن.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه دین بدون ابزار قدرت نمی‌تواند کاری انجام دهد، اظهار داشت: در اسلام تولید قدرت برای مبارزه با زورگویان و ایجاد صلح و امنیت پایدار ضرورت دارد. قدرت دینی بر پایه توحید و حاکمیت الهی و نفی مستکبرین و مفسدین است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت الله عباس‌کعبی عضو فقهای شورای نگهبان در همایش ملی جایگاه ادیان الهی در نظام‌های حقوقی اظهار داشت: می‌توان به نقش ادیان در نظام‌های حقوقی دو نگاه داشت. نگاهی منفعلانه و نگاهی فعال.
وی ادامه داد: در نگاه منفعلانه که در نظام‌های حقوقی سکولار موجود است شهروندان متدین را به عنوان اقلیتی نگاه می‌کند و براساس اعلامیه حقوق بشر و مصوبات حقوقی نهادهای بین‌المللی عمل خواهد کرد، در این نظام دین نمی‌تواند نقشی فعال و پویا داشته باشد.
کعبی ادامه داد: در یک نظام حقوقی فعال دین نقشی مترقی و متکاملی دارد که اساس نظام حقوقی را شکل می‌دهد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دین بر پایه فطرت و عقلانیت بنا شده است، اظهار داشت: دین می‌خواهد ظلم و گمراهی را دفع کند و عدالت، آزادی و امنیت را برای افراد فراهم کند و براساس احکامش نور و امید را بر دل آرمانخواهان می‌تابد. دین جهانی می‌تواند مسائل بشریت را پاسخ دهد و مشکلاتشان را حل کند.
وی در ادامه افزود: در برابر دین، قدرت وجود دارد که نظام سلطه را ایجاد کرده و خود را در عرصه روابط بین‌المللی تحمیل کرده است. این روابط نابرابر حقوقی را برای خود ایجاد کرده که نظام ظالمانه از نتایج آن است که فریاد مظلومان را نه تنها نمی‌شنود، بلکه سرکوب می‌کند و نقش فرهنگ‌ها و ملل را به قدرت آن‌ها تقلیل می‌دهد و نه حقانیت و مشروعیت آن‌ها. به همین دلیل نظام حقوقی معاصر کارآمدی خود را برای حل مشکلات انسان و تحقق عدالت اجتماعی از دست داده است.
عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه قدرت نمی‌تواند حق را تشکیل بدهد، اظهار داشت: این حق است که باید مسیر قدرت را مشخص کند. حقوق معاصر غربی، غیردینی و قدرت‌محور است و سازمان ملل سازمان نظام سلطه و بر علیه ملل حق‌طلب، آزادی‌خواه و عدالت‌طلب است.
آیت‌الله کعبی با بیان اینکه دین بدون ابزار قدرت نمی‌تواند کاری انجام دهد، اظهار داشت: در اسلام تولید قدرت برای مبارزه با زورگویان و ایجاد صلح و امنیت پایدار ضرورت دارد. قدرت دینی بر پایه توحید و حاکمیت الهی و نفی مستکبرین و مفسدین است.
عضو مجلس خبرگان رهبری جهاد را ضمانت اجرای حقوق بین‌المللی واقعی دانست و خاطر نشان کرد: نظام بین‌الملل باید بسترساز حاکمیت الهی، گسترش عدالت و رافت و رحمت باشد. اگر جهاد و اقتدار براساس حق شکل نگیرد ذلت، فقر و تنگدستی و انزوای دینی بوجود می‌آید و باید بدانیم که جهاد ابزار حقوق بشر است و نه علیه آن.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز