خبرگزاری کار ایران

نشست خبری ظریف با لاوروف: / ۲ /

لاوروف: ایران یکی از مهمترین بازیگران بین‌المللی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۳۸۱

سرگی لاوروف ابراز داشت: همکاری‌های مشترک ایران و روسیه بر اساس منافع مشترک است و همه کشورها باید بدانند که منافع هر دو طرف در تضاد با منافع دیگر کشورها نیست.

وزیر امورخارجه روسیه با بیان اینکه باید همه فرقه‌ها و اقوام در سوریه دارای حقوق برابری باشند، اظهار داشت: کنفرانس ژنو۲ به منظور دستیابی به صلح و حضور مردم سوریه در رسیدن به توسعه سیاسی صورت می‌گیرد و باید در این مذاکرات همه گروه‌های درگیر سوری و بازیگران مهم بین المللی حضور داشته باشند که یکی از مهمترین بازیگران، ایران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری خود با وزیر امور خارجه کشورمان مذاکرات خود با محمدجواد ظریف را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این مذاکرات بر گسترش روابط در همه زمینه ها تصمیم گرفتیم.

وزیر‌امور‌خارجه روسیه به گسترش روابط ایران و روسیه را براساس مذاکرات صورت گرفته میان حسن روحانی رئیس جمهور ایران و بلادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه در طی دیدارشان در بیشکک و مکالمه تلفنی ایشان دانست و اظهار داشت: دورنمای خوبی بر توسعه روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد. امیدواریم کمیسیون اقتصادی دو کشور که روسای آن انتخاب شده اند هرچه زودتر برگزار شود و شاهد توافقات میان مدت و بلند مدت تجاری و اقتصادی میان دوکشور باشیم.

لاوروف ادامه داد: وزارت‌خانه های انرژی و اقتصاد دو کشور با یکدیگر روابط خوبی دارند و امیدواریم این روابط افزایش پیدا کند. در طی سفر معاون نخست وزیر کشورمان این روابط تقویت پیدا کرد.

وی با اشاره به مسائل منطقه‌ای خاورمیانه خاطرنشان کرد: در این مذاکرات نتایج کنفرانس ژنو یک را مطرح کردیم و به این نتیجه رسیدیم که برای حل مسائل منطقه ای خاورمیانه باید مرحله به مرحله حرکت کرد.

لاوروف با اشاره به حق ایران در داشتن انرژی هسته‌ای و چرخه غنی‌سازی تصریح کرد: امیدواریم در طی شش ماه پیش رو سوالات آژانس در خصوص برنامه هسته‌ای ایران صادر شود و فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت نظر آژانس صورت بگیرد.

وزیر امور‌خارجه روسیه با بیان اینکه سند توافقات ژنو باید از سوی تمامی طرفین رعایت شود و ادامه داد: امیدوارم تا مسئله هسته‌ای ایران به حالت عادی برگردد و در طی این مدت باید برای رسیدن به بسته نهایی در طی تاریخ توافق شده تلاش کرد.

وی با اشاره به اینکه شرایط سوریه و کشورهای شمال آفریقا تغییر کرده است، خاطرنشان کرد: استفاده از زور پذیرفتنی نیست. ما نگران بحران روسیه هستیم و معتقدیم که باید حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور حفظ شود.

لاوروف با بیان اینکه باید همه فرقه‌ها و اقوام در سوریه دارای حقوق برابری باشند، اظهار داشت: کنفرانس ژنو۲ به منظور دستیابی به صلح و حضور مردم سوریه در رسیدن به توسعه سیاسی صورت می‌گیرد و باید در این مذاکرات همه گروه‌های درگیر سوری و بازیگران مهم بین المللی حضور داشته باشند که یکی از مهمترین بازیگران، ایران است.

وزیر امور خارجه روسیه وضعیت کنونی افغانستان را یکی از موضوعات مطرح شده در مذاکرات خود با ظریف اعلام کرد و گفت: متاسفانه وضعیت افغانستان نگران کننده است، تروریسم در این کشور کاهش نیافته است و تولید مواد مخدر در این کشور رشد پیدا کرده است.

وی از علاقه‌مندی توسعه روابط با عراق خبر داد و تصریح کرد: ما می خواهیم به عراق برای رسیدن به ثبات و انجام موفقیت آمیز انتخابات کمک کنیم. متاسفانه در سال جاری تعدادی کسانی که در عراق کشته شده اند، بیشتر از تعدادی است که افغانستان کشته‌اند و ایران و روسیه مصمم بر بسیج نیروهای خود و دیگر نیروها برای حل مسئله عراق هستند.

لاوروف از تشکیل جلسه سران کشورهای حاشیه دریای خزر برای خبر داد و ادامه داد: قرار است برای توافق در کنواسیون دریای خزر، سران کشورهای حاشیه دریای خزر در آستاراخان با یکدیگر دیداری داشته باشند که البته قبل از آن وزرای امور خارجه کشورها برای رسیدن به متن نهایی با دیداری خواهند داشت.

وزیر امور خارجه روسیه در آخر ابراز داشت: همکاری‌های مشترک ایران و روسیه بر اساس منافع مشترک است و همه کشورها باید بدانند که منافع هر دو طرف در تضاد با منافع دیگر کشورها نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز