خبرگزاری کار ایران

رییس‌جمهور در مجلس: / ۶ /

آرامش ایجاد شده در اقتصاد را غنیمت می‌شماریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۷۶

امروز تورم نرخ نقطه به نقطه نسبت به زمان شروع به کار دولت در حدود ۱۳ واحد درصد کاهش پیدا کرده است و تورم ماهانه از مقدار ۳.۴ درصد در خرداد ماه به عدد امیدوارکننده ۱ درصد در ماه آبان رسیده است.

رییس‌جمهور با ابراز خرسندی از آرامش ایجاد شده در فضای عمومی کشور گفت: بویژه پس از به نتیجه رسیدن مرحله اول مذاکرات هسته‌ای فعالیت‌های سوداگری در بازار سکه و مسکن جای خود را به بازار سرمایه داده است و ما این فرصت را غنیمت خواهیم شمرد و تلاش خواهیم کرد بر ارائه سهام بیفزاییم و تحولی در بازار سرمایه برای تأمین منابع برای شرکت‌های بزرگ فراهم آوریم و به یاری خداوند این رویکرد را در سال آینده نیز دنبال خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه علنی امورز - یکشنبه - مجلس شورای اسلامی حمایت مؤثر از شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی دیگر از اولویت‌های مهم دولت در سال آینده عنوان کرد و توضیح داد: در همین راستا صندوق نوآوری را با افزایش ۲۰ برابری منابع تجهیز خواهیم کرد و امید بسیار داریم که جوانان بااستعداد و تحصیلکرده بتوانند قابلیت‌های خود را شکوفا کنند.

وی گفت: در حوزه شرکت‌های دولتی از اتکای شرکت‌ها به بودجه عمومی کاسته‌ایم و بر اجرای ماده ۳۲ قانون برنامه و بودجه تأکید کرده‌ایم.

وی علاوه بر حوزه‌هایی که به طور مستقیم به بوجه مربوط می‌شوند با تأکید بر چند موضوع دیگر درخصوص بودجه ضمن طرح توصیه‌هایی عنوان کرد: بودجه دولت هرچند به سادگی می‌تواند نقش تخریب‌کننده در تشدید شرایط رکود تورمی ایجاد کند، اما به دلیل محدودیت‌های مالی نقش سازنده‌ آن در خروج از وضعیت موجود بسیار محدود است.

روحانی گفت: ما فکر می‌کنیم باید در کنار تلاش برای تقویت سرمایه‌گذاری‌های دولت، توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی و افزایش صادرات را در دستور کار خود قرار دهیم و لازمه تحقق این امر آن است که دولت را به نهادی سازنده تبدیل کنیم و آنچه که دولت از ابتدای کار خود آن را دنبال کرده کاهش محدودیت برای کارآفرینان بوده است.

وی با ابراز خرسندی از آرامش ایجاد شده در فضای عمومی کشور گفت: بویژه پس از به نتیجه رسیدن مرحله اول مذاکرات هسته‌ای فعالیت‌های سوداگری در بازار سکه و مسکن جای خود را به بازار سرمایه داده است و ما این فرصت را غنیمت خواهیم شمرد و تلاش خواهیم کرد بر ارائه سهام بیفزاییم و تحولی در بازار سرمایه برای تأمین منابع برای شرکت‌های بزرگ فراهم آوریم و به یاری خداوند این رویکرد را در سال آینده نیز دنبال خواهیم کرد.

وی اعلام کرد: آمارهای اخیر نشان می‌دهد روند نزولی نرخ تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه را می‌توان به عنوان یکی از دستاوردهای صد روز اول دولت تلقی کرد و امروز تورم نرخ نقطه به نقطه نسبت به زمان شروع به کار دولت در حدود ۱۳ واحد درصد کاهش پیدا کرده است و تورم ماهانه از مقدار ۳.۴ درصد در خرداد ماه به عدد امیدوارکننده ۱ درصد در ماه آبان رسیده است.

روحانی در ادامه افزود: نرخ تورم ماهانه مواد غذایی در آبان ماه نسبت به ماه گذشته به صفر رسیده است و این دستاورد قابل ملاحظه محسوب می‌شود، چراکه مردم در مواجهه با تورم بالا شرایط دشواری را بویژه در برخی اقلام همچون مواد غذایی، اجاره‌بها و پوشاک تحمل می‌کند و تلاش ما ایجاد سختگیری زیاد در جهت برقراری انضباط پولی است.

وی گفت: وجه دیگر خروج از رکود تحرک در بخش‌های مختلف اقتصاد است که به دنبال تحولات مدیریتی در بخش صنعت تحرکات مثبتی به چشم می‌خورد که در این میان تحرک فعالیت‌ها در بخش نفت و گاز هم قابل توجه است.

روحانی گفت: یکی از مشکلات ما برای خروج از رکود بخش مسکن است که دارای ویژگی‌های مهمی است که می‌تواند ضمن برآورده کردن یکی از اساسی‌ترین نیازهای خانوارها تحرک‌بخش اقتصاد باشد.

روحانی تصریح کرد: لازم است مردم و بویژه گروه‌های کم درآمد بدانند که عزم دولت در کاهش تورم جزم است و در کنار آن متقاضیان مسکن مهر بدانند که دولت به تعهدات ایجاد شده توسط دولت قبل پایبند است.

وی افزود: ما بلافاصله پس از تأمین مسکن مهر طرح‌های فعال‌سازی بخش مسکن را به اجرا خواهیم گذاشت.

وی درخصوص بحثارز نیز عنوان کرد: یکی دیگر از مسائلی که برای عموم مردم حائز اهمیت است نرخ ارز است که ما در زمینه نرخ ارز در شروع کار با دو مسئله عمده مواجه بودیم که اولی بی‌ثباتی ارز و دوم نظام چند نرخی بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز