خبرگزاری کار ایران

عبدالله نوری در پیامی به مناسبت درگذشت ماندلا:

ماندلا فرصت مذاکره با دشمن را از دست نداد

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۹۳۰

استقامت بی‌نظیر او، روزگاری، وی را به قدرت و حشمت و منزلت ظاهری نشاند، اما وی هیچگاه فراموش نکرد که قدرت حقیقی، محبوبیت جاودانه‌ای است که قلوب ملت‌ها را در تصرف خود قرار داده است.

عبدالله نوری - وزیرکشور در دوره اصلاحات - با صدور پیامی، درگذشت نلسون ماندلا را تسلیت گفت و اظهار داشت: با وجود ایستادگی و پافشاری بر اصول، وی فرصت مذاکره و گفت‌وگو با دشمنان را از دست نمی‌داد. از جفای دشمن گذشت، ولی آن را فراموش نکرد.

به گزارش ایلنا، در متن پیام عبدالله نوری آمده است؛

" ما زاده شده‌ایم تا شکوه و بزرگی خداوندی را که در درون ماست آشکار سازیم و این امر، همه انسانها را در بر می‌گیرد. "

این بیان ماندگار، پیام راهگشای رادمردی است که امروز جهانیان در غم و اندوه فقدان او به سوگ نشسته‌اند.

پدر ملت‌های آفریقا، با استقامت بی‌نظیر خویش، تصویر زیبا و روشنی را از مردانگی و ایستادگی در برابر ستم و تبعیض به نمایش گذارد. وی اسطوره‌ای تمام‌عیار از انصاف و اعتماد به نفس بود. او با منطقی منحصر بفرد، حتی به مخالفان خویش، رسم جدیدی را در در رویکرد مخالفت و دشمنی آموخت؛ رسمی که کینه‌توزی را از بستر مبارزه ریشه‌کن می‌سازد.

ماندلا، شب‌های تیره حاکم بر سرنوشت خویش را با اراده‌ای تسخیرناپذیر به پایان برد و با سرشتی امیدوار به صبح صادق، از سنگلاخ ظلمت زمانه عبور کرد و با صبر و بردباری، شرایط طاقت‌فرسای اسارت و تحقیر را قهرمانانه تحمل نمود. دشمنان بی‌مقدار او به قصد تسلیم، وی را زیر ضربات پیاپی و آوار سرنوشتِ محتوم همه مظلومان تاریخ فروکوفتند، امّا او همچنان سرافراز و استوار ایستاد. او بر این باور بود که زیر سایه‌های دیو وحشت و فرمان خشونت، باید فراسوتر از " خشم و اشک " ایستاد و هرگز به حضیض هول و هراس نباید فروغلتید و لاجرم باید گذرگاه‌های تنگ و تاریک قساوت را پشت سر نهاد. او سرنوشت را در استخدام اراده پولادین خویش قرار داد، آنچنان که اسیر هیچ نیرنگ سلطه‌گر و گرفتار فریب هیچ راهزنی در عرصه سیاست نشد.

قهرمان آزادی‌خواه قرن بیستم، با دل دریایی و امید افسانه‌ای، اسارت را با اکسیر شادابی و سرزندگی تحقیر کرد و با پذیرش سختی‌های راه، هوشمندانه آئینه امید به آینده را برای مردم خود صیقل داد. او از تبار آزادگانی بود که عمری را در اسارت سپری کرده تا پیروانشان دست از آرمان‌خواهی و امید به رهایی برندارند.

ماندلا، هرچند مدت‌های مدیدی را در غربت و تنهایی به سر برد، امّا اراده او، استبداد و تبعیض را در زندان افکار عمومی جهان به اسارت نشاند.

قهرمان مبارز ما، زنده ماند تا آثار روشن مقاومت و ثمرات ماندگار رنج‌هایش را در جشن استقلال و رهایی ملت آفریقا از یوغ استعمار و تبعیض، به وسعت جهانی از تکریم و تعظیم، آن هم از افقی نزدیک به چشم ببیند.

استقامت بی‌نظیر او، روزگاری، وی را به قدرت و حشمت و منزلت ظاهری نشاند، اما وی هیچگاه فراموش نکرد که قدرت حقیقی، محبوبیت جاودانه‌ای است که قلوب ملت‌ها را در تصرف خود قرار داده است. او قبضه قدرت و حکومت را تا زمانی به رسمیت شناخت که در مسیر خدمت شایسته و پایدار استوار بماند.

قهرمان آزادی آفریقا فارغ از آنکه مردم وی را تبلور اراده راستین و آئینه تمام نمای اقتدار و منزلت خویش می‌دانستند و بر کرسی حاکمیت نشاندند، بلند پروازی‌های جاه‌طلبانه را، در دروازه آزادی و پیروزی ذبح کرد و در اقدامی ناباورانه خود را از اسارت در این ورطه هولناک رهانید و روح بزرگش هیچگاه در قواره و قامت کوتاه رهبران جهان در نیامد و بدون هرگونه مقدمه‌چینی خود را از تداول قدرت و مکنت و حشمت سلطانی رهانید چراکه چنین روح بزرگی در ظرفی اینچنین حقیر نمی‌گنجید. او بدون اندک وابستگی در منتهای بی‌رغبتی و سخاوتمندی، کرسی قدرت را وا نهاد و در عرش قلب‌های مردم جهان برای همیشه جای گرفت.

ماندلا، همدرد و همراه مردم باقی ماند و بذر مهربانی را در وسعت سرزمین بکر دلهای مردان و زنان تاریخ افشاند. او معیارهایی را ماندگار کرد که تا سالیان دراز مایه تمسک و تعلق مردم و قهرمانان تاریخ خواهد بود. او انتقام خویش را از استعمارگران، هوشمندانه، با گذشت و اغماض دو چندان برگرفت. اول آنکه آنها را برای همیشه تاریخ، شرمنده و رسوا کرد و دیگر آنکه درس محبت، اخلاق و مدارا برای سربلندی انسان و ارتقاء مدار انسانیت در روند آزادیخواهی و مبارزه را، به همگان آموخت. باور او به حقیقت انسان به حدی عمیق و ژرف بود که محبت به نوع بشر را در صدر همه رویکردها و جهت‌گیری‌های خود نشاند و شفقت و مهربانی، اصلِ اصیل و پایداری بود که از شانه‌ها و چشم‌ها و گام‌ها و دستان پر مهر او لبریز بود و با عاطفه و عشقی عمیق به انسانیت، حتی برای دژخیمان خویش هم بهروزی تمنا می‌کرد، به‌گونه‌ای که او را در میان رهبران سیاسی کنونی جهان بی‌بدیل ساخت و الگویی پایدار و الهام‌بخش برای همه آزدیخواهان پدید آورد.

شخصیت ماندگار، اخلاقی و والای او ترکیبی کم‌نظیر از فروتنی و شجاعت، ساده‌زیستی و صلابت، بردباری و مقاومت و گذشت و قاطعیت را به نمایش می‌گذارد که دوست و دشمن را به ستایش وامی‌داشت. او همچون گاندی، شیوه مبارزه بدون خشونت و خشم و نفرت را در پیش گرفت و با دشمنان خویش هم هرگز با بی‌عدالتی رفتار نکرد.

با وجود ایستادگی و پافشاری بر اصول، فرصت مذاکره و گفت‌وگو با دشمنان را از دست نمی‌داد. قهرمانی بود که از شکست نومید و از پیروزی مغرور نمی‌شد و از قدرت فریب نمی‌خورد. از جفای دشمن گذشت، ولی آن را فراموش نکرد.

ماندلا نامی به یاد ماندنی در میان اندک رهبران سیاسی نیک نام تاریخ است، که شیفته خدمت بودند نه تشنه قدرت. سیاست در نگاه او کوشش برای رهایی و آزادی بود و رهبری نزد وی مسئولیتی برای کاستن از درد و رنج همنوعان خویش. با آن که خود را از خطا مصون نمی‌دانست و صادقانه اشتباهات خویش را یادآور می‌شد، ولی کارنامه‌ای درخشان و سرشار از نیکی و خدمت به مردم آفریقا و سراسر جهان برجای نهاد.

ماندلای بزرگ پس از عمری تلاش و تدبیر و آزادیخواهی، رخت از جهان خاکی برکشید و خستگی راه پر فراز و نشیب آزادی را از تن فرو نهاد و از درد و رنج جانکاه بیماری آسود و روح بزرگش، در مقام امن و قرار، به ساحلِ آرام نشست.

نام و یادش همواره الهام‌بخش آزدای‌خواهان و عدالت‌طلبان جهان خواهد بود. روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز