خبرگزاری کار ایران

حمایت پرشور دانشجویان از روحانی؛

دولت به همه‌‌ی وعده‌هایش عمل خواهد کرد / در گزارش صد روزه؛ فقط سه رقم از بدهی‌ها را گفتم

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۷۷۶

باید با ریا، نفاق، دروغ، اتهام و افراط و افراط‌گری نقادانه برخورد کنیم / سانتریفیوژ باید بچرخد، اما زندگی مردم و اقتصاد هم باید بچرخد / دولت به همه وعده‌هایی که به مردم داده؛ عمل می‌کند / تلاش دولت بر این بوده که فضای دانشگاه آرام باشد / بزرگترین نگرانی دولت اشتغال بیش از ۴ میلیون دانشجو است.

دکتر حسن روحانی در مراسم بزرگداشت ۱۶ آذر و روز دانشجو برای دانشجویان، اساتید و مسئولان دانشگاه سخنرانی کرد. بیشتر لحظات این سخنرانی با تشویق‌ها و شعارهای دانشجویان همراه بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علاوه بر دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، دانشجویان دیگری از دانشگاه‌های مختلف تهران در این مراسم حضور یافته‌ بودند و سالن ابوریحان مملو از جمعیت بود.

روحانی در میان شعارهای دانشجویان که فریاد می‌زدند: " دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد "، " فضای امنیتی نمی‌خواهیم "، روز ۱۶ آذر را گرامی داشت و گفت: فداکاری و ایستادگی دانشجویان در ۶۰ سال قبل در برابر استکبار و استبداد هیچگاه فراموش شدنی نیست.

وی افزود: روز ۱۶ آذر روز آزادی، استقلال و حاکمیت ملی است که از ۶۰ سال پیش و بعد از آن حماسه و قهرمانی دانشجویان تا امروز حرکت‌های بزرگ و سرنوشت‌سازی به دست دانشجویان تحقق یافته است.

وی ابراز داشت: از انقلاب مشروطه تا امروز همواره مردم ایران و به ویژه دانشجویان در برابر استقلال حاکمیت ملی و مبارزه با استکبار، ایستادگی و مقاومت خود را نشان دادند.

رئیس‌جمهور با اشاره به سوابق حضور خود در دانشگاه تهران اظهار کرد: در آن زمانی که در دانشگاه تهران بودم؛ شاهد جنبش بزرگ دانشجویی در سراسر دانشگاه‌های ایران و با پیشتازی دانشگاه تهران بودم.

وی ادامه داد: همه دانشگاه‌ها دربرابر استعمار و مداخله خارجی با قدرت ایستاده‌اند، عزت‌خواهی، عدالت‌خواهی، استقلال‌طلبی آرمان بلند این ملت و دانشجویان این سرزمین است.

روحانی تأکید کرد: دولت تدبیر و امید همه تلاشش بر آن است که از فضای دانشگاه استفاده بهتری برای پیشرفت ملت ایران و همه مستضعفین جهان انجام دهند.

وی افزود: دانشگاه علاوه بر اینکه پرچمدار علم و دانش است، همچنان پرچمدار آزادی و نقادی خردمندانه در این سرزمین است. درست است که دانشگاه خانه احزاب نیست، اما کارگاه سیاست است. سیاست نه به مفهوم امروزه که رقابت در به دست آوردن قدرت است، بلکه سیاست به همان مفهوم اسلامی ایرانی که به معنای تدبیر منزل و حکمت عملی بود. یعنی سیاست به مفهوم بهتر اداره کردن کشور.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: دانشجویان ما دیده‌بان علم و سیاست‌اند و از هر جا دانشجو حرکتی ببیند که از مسیرش منحرف شده چه دولت و چه سایر ارگان‌های این نظام باشد، صدایش برای جلوگیری از انحراف بلند خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه انتقاد حق دانشجویان است، گفت: دانشجویان ما علاوه بر اینکه باید از دولت نقد کنند باید نقدی دلسوزانه نیز از جامعه و فرهنگ جامعه داشته باشند.

وی افزود: ما باید با راه و روش ریا، نفاق، دروغ، افراط و افراط‌گری نقادانه برخورد کنیم و همه را به مسیر عقلانیت، اعتدال، توسعه، پیشرفت، عدالت و آزادی دعوت کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: ملت ایران، نسل جوان ما و پیشتازان یعنی دانشجویان همواره به دنبال آرمان‌خواهی و تحقق آرمان‌های بلند و در رأس آن حاکمیت ملی، استقلال، آزادی، پیشرفت، توسعه و حراست از هویت ایرانی اسلامی این سرزمین هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای رسیدن به آرمان‌ها باید سخت‌کوش بود، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری بارها فرمودند آرمان با واقعیت باید توازن داشته باشد. زیرا ما در دنیای بسیار پرچالشی زندگی می‌کنیم که باید توانایی‌ها، چالش‌ها و نظم حاکم بر دنیا را بشناسیم و با جهان در تبادل سازنده باشیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه اکنون قدرت اصلی ایران از درون این سرزمین و ملت نشات گرفته است، اظهار کرد: باید بدانیم انقلاب اسلامی و تاثیرگذاری ملت ایران در منطقه و جهان؛ رسالتی است که بر دوش داریم و نمی‌توانم دروازه‌های این کشور را ببندیم.

وی افزود: باید با منطق استقلال و با تکیه بر آرمان‌های خود از حقوق مسلم ایران دربرابر دیگرانی که می‌خواهند دروازه‌ها را بر روی ما ببندند، مقاومت کنیم و دروازه‌ها را بگشاییم.

روحانی ابراز کرد: در دنیای امروز؛ قدرت ملی بدون رابطه با جهان و همچنین توسعه و پیشرفت داخلی، بدون تعامل اقتصادی نه تنها بسیار دشوار است، گاهی اوقات غیرممکن است.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز نمی‌توانیم اقتصادی بدون تعامل با دنیا داشته باشیم، اظهار داشت: نظام صادرات، سیستم بانکی و حتی تاثیرگذاری در مسائل منطقه و جهان؛ وابسته به حضور ایران در عرصه‌های بین‌المللی است.

رئیس جمهور با اشاره به قدرت تاثیرگذاری ایران بر مسائل جهانی خاطرنشان کرد: من نمی‌خواهم جمله‌ای بگویم که نشان از خودشیفتگی داشته باشد، اما بدانید در دنیای امروز حتی کشورهای بزرگ ناچارند در معادلات منطقه‌ای قدرت بزرگ ایران را مدنظر قرار دهند.

روحانی خطاب به اساتید و دانشجویان گفت: دولت تدبیر و امید در صد روز گذشته حداقل یک گره مربوط به ده سال گذشته که در رابطه با روابط خارجی بود را گشود.

وی با اشاره به توافقنامه ژنو ابراز داشت: شما دیدید که با این تفاهم چه کشورهایی عصبانی و ناراحت شدند. شما دیدید به صهیونیست‌ها چه ضربه‌ای وارد شد. دولت با ر هنمودها و حمایت‌های مقام معظم رهبری و با حمایت قاطع ملت ایران؛ اولین قدم موثر را در طول صد روز نخست و در زمینه ارتباط و تعامل سازنده با جهان به نفع مردم و کشور برداشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه ملت ایران و دانشگاه ما؛ آرمان‌ها را هرگز از یاد نبرده است، عنوان کرد: حاکمیت ملی، انقلاب، هویت اسلامی ایرانی، پیشرفت، توسعه و عدالت‌خواهی از آرمان‌های بلند ماست که باید آن را دنبال کنیم.

حسن روحانی در واکنش به برخی از دانشجویان که شعار؛ مرگ بر امریکا؛ سر می‌دادند، عنوان کرد: ملت ما هرگز آرمان‌ها را از یاد نبرده است منتهی برای دستیابی به این آرمان‌ها اصول و روش‌های اساسی مدنظر است که اگر در روش‌ها با یکدیگر اختلاف داریم، باید در مسائل کلان به اجماع نظر برسیم.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به شعار «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» گفت: حتماً هم همین طور است. شعار ما این است که سانتریفیوژ باید بچرخد، اما زندکی مردم و اقتصاد هم باید بچرخد. دولت قطعا در وعده‌هایی که به مردم داده است تا آخر ایستاده است.

روحانی افزود: نه تنها انرژی هسته‌ای، بلکه فن‌آوری هسته‌ای و حتی غنی‌سازی حق مسلم ماست. درکنار آن پیشرفت و توسعه هم حق مسلم ماست، بهبود معیشت مردم و رفاه مردم نیز حق مسلم ماست. شکستن و ویران کردن ساختمان منحوس تحریم‌ها حق مسلم ماست.

وی با تاکید بر اینکه دولت به همه وعده‌هایی که به مردم داده است، عمل خواهد کرد، گفت: ما برای دستیابی به هدف‌های خود نیاز به اجماع داخلی داریم. ما نیاز به به مدلی داریم به اینکه ا فکارمان برای دستیابی به آرمان‌های بلندمان نزدیک‌تر کنیم، بنابراین باید آستانه تحمل برای تحمل یکدیگر را بالا بریم.

روحانی ادامه داد: اگر ما نتوانیم مسائل داخلی خود را با آرامش و عقلانیت در چارچوب قانون و با ایجاد اجماع داخلی حل کنیم، چه طور می‌خواهم معضلات پیچیده منطقه و جهان را حل کنیم.

روحانی همچنین به واکنش به شعار اقلیت سالن که فریاد «فتنه‌گر منافق اعدام باید گردد» سر می‌دادند، گفت: ما نیاز داریم در بسیاری از مسائل با بردباری، صبر، و تحمل و دقت مقداری از فضای احساسی فاصله بگیریم و به عقلانیت و اعتدال نزدیک شویم. عزیران من مسائل در این صورت قابل حل و فصل است.

رئیس ‌جمهور با اشاره به شخصیت‌هایی که فضای جنبش دانشجویی و حرکت سیاسی دانشگاه را هدایت کردند؛ از شخصیت‌هایی همچون آیت‌اله طالقانی، مطهری، بهشتی و مهندس بازررگان دکتر علی شریعتی و مهندس چمران نام برد و گفت: هدایتگرایان جنبش دانشجویی از این قبیل سرداران بودند. اینها پیشتازان حرکت دانشگاه هستند یادمان باشند که در آن زمان آنها که حرکت دانشجویی را عهده‌دار بودند نه ریالی در یافت می‌کردند. ما باید پیرو راه این عزیران باشیم. البته همه سردارانی که شما دانشجویان از آنها نام می‌برید، از همت، باکری، خرازی، ستاری، صیاد شیرازی و همه بسیجیان قهرمان و الگوهای بزرگ ما هستند.

روحانی با تاکید بر اینکه بسیج منحصر به بسیج دانشجویی نیست، گفت: اگر بسیج در معنای فکر بسییجی و فدا کردن خود برای تفکرات دینی و اسلامی است، ما امروز ۷۵ میلیون بسیجی در کشور داریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید در آینده کشور عقلانی و در چارچوب علم و دانش حرکت کنیم، گفت: به‌ویژه شما دانشجویان که دیدبان علم و عقلانیت هستید، باید کمک کنید قدرت علمی را افزایش دهید و باید بدانیم بدون قدرت علمی و اقتصادی قدرت ملی بالا نخواهد رفت.

روحانی اظهار داشت: ما امروز می‌بینم که کشوری در امریکای لاتین همچون بزریل با برنامه‌ریزی چند ساله در سال گذشته تولید ناخالص داخلی حتی بالاتر از روسیه داشت. ما هم می‌توانیم با کمک شما دانشجویان و توسعه علم و دانش این کار را انجام دهیم.

روحانی یاد‌آور شد: روزی وضع نفت ما خوب بود و در‌آمد نفتی ۸۰ میلیارد بود که با بقیه در آمدهای ارزی به حدود ۱۰۰ میلیارد می‌رسید. چهار شرکت بزرگ همچون فیس بوک، اپل، ماکروسافت، و گوگل درآمد خالصشان در سال گذشته ۲۶۶ میلیارد دلار بود. پس ما هم می‌توانیم. شما دانشگاهیان هستید که باید اقتصاد دانشگاهیان را توسعه دهید. رهبری نیز بر این مسئله تاکید کرده‌اند.

وی افزود: خوشحالم که این خبر را در روز دانشجو به شما بدهم برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های قبل قوانین خوبی وضع شد، اما دعوای میان وزرات علوم از یک طرف و معاونت علمی و فن‌آوری رئیس جمهوری از طرف دیگر باعثشد هیچ یک از این قوانین اجرایی نشود. دعوا تا جایی ادامه یافت که آنها از هم شکایت کردند. خوشبختانه ما مقالات علمی خوبی داریم، اما آیا این کافی است یا باید آنها را در مسیر تجارت سازی بیاوریم تا آثار آن را در زندگی مردم ببینیم؟ برای این کار دانشگاه و نهادهای دیگر کنار دانشگاه باید کمک کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: قرار بود صندوقی به نام صندوق نوآوری و شکوفایی تاسیس شود و شرکت‌های دانش بنیان تسهیلات لازم را بدهند و آنها فعال شوند. همین شرکت‌ها اقتصاد آینده ما را در سالهای آینده اگر درست حرکت کنیم، می‌سازند. راه پیشرفت ما در این است. این صندوق علیرغم بودجه، ظاهرا کلیدش نبود تا باز شود، اما امروز با همفکری و هماهنگی بین دو ارگان وزرات علوم وزرات بهداشت از یک طرف و معاونت علمی و فن‌آوری رئیس جمهور از سوی دیگر؛ با این هماهنگی؛ قفل این صندوق باز شد.

روحانی با بیان اینکه تا امروز ۲۵ میلیارد تومان برای این صندوق اختصاص یافته است، گفت: در مصوبه اخیر دولت این رقم را به ۲۰ برابر افزایش دادیم، بنابراین این صندوق سال آینده ۵۰۰ میلیارد تومان اندوخته خواهد داشت و به شرکت‌های دانش بینان تسهیلات لازم را می‌دهد.

وی با تبریک مجدد روز دانشجو به دانشگاهیان عنوان کرد: ما این روز بزرگ را و احترام می‌گذاریم به سه شهیدی که در ۱۶ آذر جان خود را برای مبارزه با استبداد فدا کردند؛ ادای احترام می‌کنیم و در برابر همه دانشجویانی که در سال‌های گذشته به ویژه دفاع مقدس جان خود را فدا کردند؛ سر فرود می‌آوریم.

رئیس جمهور خطاب به دانشجویان گفت: عزیران من بیایید محصول دانشگاه را به جامعه و تولید پیوند بزنیم و کاری کنیم که تولید علم شما در کنار خلاقیت و ابداع فن‌آوری به تولید صنعت و خدمات گره بخورد، تا بتوانیم محصول دانشگاه را در جامعه لمس کنیم. اگر این فضا را فراهم کنیم، نه تنها مغزها از کشور خارج نمی‌شوند، بلکه آنها که رفته‌اند بازخواهند گشت.

حسن روحانی پس از سخنرانی در جمع دانشجویان در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی به تعدادی از سوالات دانشجویان پاسخ گفت.

روحانی در پاسخ به این سوال که دولت در کنار تاکید بر اقتصاد و سیاست خارجی به نظام علمی تا چه میزان توجه خواهد کرد، گفت: حتماً این مسئله در اولویت ماست. حتی سیاست‌های خارجی و اقتصاد نیز باید متکی به علم باشد چراکه تعامل داشتن در دنیا بدون علم امکان پذیر نیست. شکی نیست که فرهنگ اولویت اول است، علم و دانش اولویت اول ماست، اما اگر می‌بینیم در صد روز اول بیشتر بحثاقتصاد و سیاست خارجی مطرح بود، به دلیل این است که مشکلات در این عرصه بیشتر بود و خواست مردم نیز همین بود. شعار دولت از اول این بود که معظلات اقتصادی را برطرف کند و به وعده خود عمل کرده است.

روحانی در پاسخ به شعار " فضای امنیتی نمی‌خواهیم " گفت: کلیت این حرف را حتماً قبول داریم و می‌دانیم که علم و دانش و تحقیق در پایه دوربین و دور باش موثر نمی‌باشد، بنابراین باید فضای علمی ما آزاد باشد و آزادی آکادمیک باید مورد مراعات همه قرار گیرد. در این فضا حتماً تولید علم بهتر حاصل می‌شود، اما باید حواس‌مان باشد به آرمان‌ها و ارزش‌هایمان در چارچوب قانون اساسی احترام بگذاریم.

وی در پاسخ به این سوال که پس از چهار ماه چه اقدامتی در راستای ترمیم جایگاه دانشجو شده انجام شده است، گفت: فکر می‌کنم همه تلاش دولت بر این بوده که فضای دانشگاه آرام باشد. تشکل‌های دانشگاهی باید برای فعالیت آزاد باشند. تلاش دولت بر این نیست که نهاد علم را در اختیار بگیرد، بلکه می‌خواهد اداره دانشگاه برعهده هیات امنا و اساتید باشد و وزراء تنها هماهنگ کننده باشند.

رئیس جمهور افزود: بزرگترین نگرانی برای دولت در سال آینده اشتغال بیش از ۴ میلیون دانشجو است که شرکتهای دانش بنیان و اتصال آن با بخش تولید در این زمینه موثر خواهد بود.

روحانی همچنین در پاسخ به این سوال که برای آگاه کردن مخالفین داخلی در عرصه سیاست خارجی چه اقداماتی خواهید داشت، گفت: راه این کار بیان کردن و تشریح کردن و آثار سیاست خارجی است. تنها دولت مسئول نیست. شما دانشجویان و صاحبنظران باید در این زمینه واقعیت‌ها را به مردم بگویید که توافقنامه کوتاه‌مدت اولیه چه گره‌هایی را باز می‌کند. حتی در بحثدانشگاه نیز گشایش‌هایی ایجاد کرده است. ضمن اینکه همه حقوق مسلم و اصولی که حق مسلم مردم است مورد مراعات قرار داده و می‌دهیم از خط قرمزها نیز عبور نکرده و نمی‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه دانشجویان و فرهیختگان باید آثار سیاست‌های دولت در عرصه خارجی را برای مردم بیان کنند، گفت: شرایط جهانی برای فعالیت‌ کارآفرینان ما در بخش تولید و خدمات از دیروز مهیاتر شده است و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی در مسائل منطقه بیشتر احساس می‌شود. امروز چهره و صدای جمهوری اسلامی به گونه‌ای به جهان معرفی می‌شود که به مراتب برتر از ماه‌ها و سال‌های قبل است. این از سیاست دولت تدبیر و امید است.

روحانی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از دانشجویان مبنی بر اینکه برای جلوگیری از خروج بیشتر نخبگان فکری از کشور چه تلاشی خواهید کرد، گفت: در چند هفته پیش در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی توسط دکتر ستاری در این مورد با آمار و ارقام ارائه شد. البته میزان خروج تعدادی از نخبگان از کشور تا حدی قابل قبول است و در همه دنیا این تبادل وجود دارد، اما از حد که تجاوز کند باید علل آن را بررسی کرد.

وی با اشاره به اینکه در اینجا برخی نخبگان فضا برای فعالیت خود نمی‌بینند، گفت: باید فضای لازم را برای آنها ایجاد کنیم. شرکت‌های دانش بنیان بخشی از این مشکل را حل می‌کند. در دانشگاه باید جو لازم را ایجاد کرد چراکه دانشگاه فقط محل علم و سیاست نیست. بلکه اخلاق نیز باید به همراه فرهنگ در آن توسعه پیدا کند. برخی نیز فضا را در اینجا برای زندگی بهتر نمی‌دانند. بنابراین باید احساس مسئولیت به ملت و وطن را در آنها تقویت کنیم، تا حاضر شوند با رفاه کمتر و برای ملت خود بمانند و آنها که رفته‌اند بازگردند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که چرا گزارش ۱۰۰ روزه دولت تنها تخریب دولت قبل بود، گفت: من از ابتدا به مردم وعده دادم که در ۱۰۰ روز اول کار دولت دو مسئله را خواهم گفت. اول اینکه چه دولتی را تحویل گرفتم و دیگر اینکه در طول ۱۰۰ روز چه اقداماتی اتخاذ شده است. تعبیر تخریب برای این گزارش درست نیست، ما تنها دو سه آمار بازگو کردیم که آنها انقدر ناراحت شدند. آمار نیز برای رئیس‌جمهور نبوده من آن را از مرکز آماری نقل می‌کنم که رئیس آن از دولت قبل تا امروز عوض نشده است یک آمار هم خزانه به من داده است که رئیس آن نیز از قبل حضور دارد.

وی افزود: اگر من گفتم رشد اقتصادی ما. منفی ۵.۸ بوده کسی نباید از این مسئله بدش بیاید. اگر گفتم دولت قبل بدهی بزرگی جا گذاشته و رفته؛ کسی نباید ناراحت شود. من تنها سه رقم این بدهی‌ها را گفتم، مابقی را بازگو نکردم اینکه گفتم امسال ۷.۲ میلیون تن باید گندم بخریم ناراحت‌کننده است؟ چکار کنیم؟ به مردم اعلام کنیم نان نخورند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه من به عنوان امین مردم باید مشکلات کشور را به مردم بگویم، گفت: قضاوت‌کننده اصلی مردم هستند. همه آنهایی که تند حرف می‌زنند؛ دیدند که در نظرسنجی مردم چه گفتند. دولت در همین ۱۰۰ روز بودجه سال ۹۲ را اصلاح کرد که هنوز از مجلس برنگشته است. عجله امروز من هم برای این است که بودجه سال ۹۳ را نهایی کنم.

روحانی با بیان اینکه امروز می‌خواهیم برای اولین بار بودجه را طبق قانون تا ۱۵ آذر ماه به مجلس تقدیم کنیم، گفت: اگر ۱۵ آذر روز جمعه نبود همان روز بودجه را می‌دادیم. ما از غروب ۱۴ آذر برای تقدیم بودجه به مجلس اعلام آمادگی کردیم. اما مجلس گفت در اولین فرصت کاری مجلس آن را ارائه کنیم. بنابراین ما یکشنبه صبح آمادگی این کار را داریم. نکند اینکه ما می‌خواهیم ۱۵ آذر بودجه را سر وقت به مجلس بدهیم بازهم تخریب دولت قبل تلقی می‌شود.

رئیس جمهور در پایان در پاسخ به فریاد روحانی متشکریم حاضران در سالن؛ گفت: جلسه امروز آنقدر خوب و عالی بود که هم بنده و هم شما را برای نشست دیگر تشویق کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز