خبرگزاری کار ایران

هاشمی رفسنجانی در دیدار نوری‌المالکی:

روابط ایران و عراق هرچه عمیق‌تر باشد، امنیت منطقه پایدارتر خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۶۳

دشمنان مسلمانان در گروه‌های تروریستی نمی‌خواهند وحدت ملی مردم عراق و زندگی مسالمت‌آمیز آنان با همسایه‌ها و کشورهای اسلامی را ببینند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر گسترش روابط دو کشور همسایه ایران و عراق، گفت: هرچه روابط ایران و عراق عمیق‌تر باشد، امنیت منطقه پایدارتر خواهد بود.

به گزارش ایلنا، آیت الله هاشمی رفسنجانی، در دیدار نوری المالکی نخست‌وزیر عراق علاقه مردم دو کشور را تاریخی دانست.

وی تصریح کرد: برخی کشورها بی‌دلیل در منطقه القای نگرانی می‌کنند، در حالی که هرچه روابط ایران و عراق عمیق‌تر باشد، امنیت منطقه پایدارتر خواهد بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دین اسلام، مذهب تشیع و هم‌نژادی را سه عامل همیشگی برای رفت و آمدهای مردم و مسئولان ایران و عراق عنوان کرد.

هاشمی رفسنجانی گفت: این روابط دوجانبه باید همیشه رو به گسترش باشد که زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن فراهم است.

وی اشتباه اشغالگران برای ماندگاری همیشه در عراق را یک درس بزرگ تاریخی خواند و متذکر شد، اگرچه در سقوط حزب بعثبه مردم عراق کمک کردند، ولی متوجه شدند که نمی‌توانند برای همیشه بمانند، چون منطقه هیچ بیگانه‌ای را برای امر و نهی به مردم نمی‌پذیرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز نگرانی از ناامنی‌های مختلف عراق و تسری روانی آن به کشورهای منطقه، اظهار داشت: دشمنان مسلمانان در گروه‌های تروریستی نمی‌خواهند وحدت ملی مردم عراق و زندگی مسالمت‌آمیز آنان با همسایه‌ها و کشورهای اسلامی را ببینند.

هاشمی رفسنجانی به سفر خود به عراق در گذشته و مشاهده محبت‌های مردم و واقعیت‌های میدانی در این کشور اشاره و تصریح کرد که با دیدن آنها متوجه شدم که مناسب‌ترین روابط می‌تواند بین ایران و عراق باشد.

وی عتبات عالیات را بارانداز روحیه ایرانیان خواند و گفت: اگر فضا و شرایط مناسب باشد، همیشه عده زیادی از مردم ایران برای زیارت عتبات به عراق سفر می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان سخنانش تاکید کرد: یک موقعیت تاریخی برای مردم عراق ایجاد شد که باید از آن برای ساختن بهتر کشورشان استفاده کنند.

نوری المالکی نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار با تشریح اهداف سفرش به کشورمان و دیدارهایش با مسئولان جمهوری اسلامی اظهار داشت: در همه دیدارها برای تعمیق روابط دوجانبه سیاسی، اقتصادی و امنیتی مذاکره کردیم.

وی دیدگاه مشترک دو کشور در مسائل منطقه‌ای را برخاسته از فرهنگ مشترک دو ملت دانست و تصریح کرد: جای تعجب است که چرا بعضی‌ها از این دیدگاه مشترک و رفت و آمدهای ملت‌های دو کشور نگرانند.

نوری المالکی با ارائه تحلیلی از اهداف دشمنان مردم عراق برای تقویت گروه‌های تروریستی و تکفیری که مردم عادی را در شهرها می‌کشند، گفت: مطمئنم این گروه‌ها مانند القاعده و طالبان خیلی زود برای کشورهایی که این روزها پشت آنها پنهان می‌شوند، مزاحمت ایجاد می‌کنند.

رئیس جمهور عراق در مورد اهداف و شرایط سفرش به آمریکا نیز گفت: مسائل سوریه محور مذاکرات بود و به آنها اعتراض کردیم که چرا گروه‌های افراطی سوریه را مسلح می‌کنید.

نوری المالکی در پایان تاکید کرد که در آمریکا در خصوص مسائل سوریه و حتی مسائل هسته‌ای ایران اختلاف نظر شدیدی بین دولت و کنگره وجود دارد و دولت بیشتر متمایل به مذاکرات سیاسی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز