خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت در واکنش به درخواست مناظره احمدی‌نژاد؛ / کامل /

احمدی‌نژاد به مرکز آمار مراجعه کند / وقت این کارها را نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۳۸۱

آنچه رئیس‌جمهور در گزارش ۱۰۰ روزه گفت غیر از مستند و واقعیت‌های اقتصادی که ارزیابی عمومی نسبت به آن دشوار نیست، نبود / اگر احمدی‌نژاد تردیدی نسبت به آمار دارد؛ می‌تواند به مرکز تولید این آمار رجوع کند و مستندات خود را دریافت نماید / دولت نمی‌خواهد در سطح وسیعی از باز‌نشتسگان استفاده کند.

محمدباقر نوبخت(سخنگوی دولت)؛ امروز(۱۳ آذر) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران به اصحاب رسانه وعده داد که در جلسه آینده باتوجه به سرمای هوا مصاحبه در محیط باز صوت نخواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وی با اشاره به مصوبات امروز(۱۳ آذر) هیات وزیران عنوان کرد: هیات دولت امروز برای دو استان قزوین و بوشهر استاندارانی را منصوب نمود. بر این اساس مرتضی روزبه به عنوان استاندار قزوین و مصطفی سالاری در سمت استانداری بوشهر از سوی هیات وزیران رای مطلوب را گرفتند که امیدواریم بتوانند به مردم آن مناطق به خوبی خدمت کنند.

نوبخت در پاسخ به سوالی درخصوص واکنش دولت نسبت به درخواست مناظره احمدی نژاد با روحانی، گفت: منعکس کردن این درخواست توسط رسانه‌ها کار درستی بود که همه از این نظر آقای احمدی نژاد مطلع شدند.

وی ادامه داد: ایشان به آمار و ارقام ارائه شده توسط رئیس جمهور و نادرستی آن اشاره کرد که لازم است تاکید کنم رئیس جمهور در گزارش صد روزه خود به مردم به آمار و ارقامی استناد کرد که مراجع رسمی مرکز آمار ایران بیان کرده بودند.

وی با بیان اینکه روز گذشته(۱۲ آذر) رئیس مرکز آمار ایران نیز در دفاع از صحبت‌های رئیس جمهور مصاحبه‌ای داشته است، گفت: با عنایت به اینکه رئیس مرکز آمار ایران همان فردی است که در دولت احمدی نژاد فعال بود و ما حتی معاونین وی را نیز تغییر نداده‌ایم، این افراد همکاران آقای احمدی نژاد محسوب می‌شوند بنابراین اگر وی تردیدی نسبت به آمار دارد می‌تواند به مرکز تولید این آمار رجوع کند و مستندات خود را دریافت نماید.

نوبخت با اشاره به اینکه آقای احمدی نژاد طبق این هشت سال بر حسب مدیریتی که داشته این فرصت را در اختیار داشته که به شکل مرتب آماری را بیان کند، گفت: درحالیکه برخی شبهات ممکن است در این مورد نیز وجود داشته باشد اما امکانات رسانه‌ای برای بیان این آمار دراختیار وی بوده حتی روزی که وی آخرین سخنرانی خود را انجام داد؛ به آماری اشاره کرد که قابل تامل بود اما مسئولیت و اختیارات، این فرصت را برای وی فراهم می‌کرد.

وی افزود: احمدی نژاد در این روزها فرصت بییشتری دارد و می‌تواند مطالعات بیشتری داشته باشد که در زمان مسئولیت خود از این فرصت برخوردار نبود، حتی رسانه‌ی ملی نیز در این دوره فرصتی برای یکی از وزاری سابق ایجاد کرد اما آنچه رئیس‌جمهور در گزارش ۱۰۰ روزه خود گفت غیر از مستند و آماری و واقعیت‌های اقتصادی که ارزیابی عمومی نسبت به آن دشوار نیست، نبود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه آمار مربوط به گرانی و تورم برای همه قابل لمس است، گفت: همه مردم نسبت به این گفته رئیس جمهور که یارانه‌ها تنها به منابع حاصل از افزایش قیمت‌ها محدود نمی‌شود، آگاه هستند. طبیعی است که دولت به منابع بییشتری دسترسی دارد، بنابراین رئیس جمهور قصد واشکافی آمار گذشته را ندارد، چراکه امروز نیاز به آرامش داریم، اما ما وظیفه داریم در کنار همه این موارد اطلاع رسانی کوتاهی از وضعیت کشور داشته باشیم.

نوبخت افزود: باید بپذیریم که جامعه از رئیس‌حمهور انتظار داشت که بگوید وضعیت موجود چیست و در صد روز برای بهبود این وضعیت چه اقداماتی انجام داده است. رئیس‌جمهور تنها اشاره‌ی کوتاهی به وضع موجود نمود که فکر نکنم تفصیل آن چیزی را حل کند، البته ما وقت چنین کاری را نیز نداریم.

وی ادامه داد: دوستان ما تمام وقت و گاهی شبانه‌روز برای بهبود شرایط فعلی فعالیت می‌کند، ممکن است عده‌ای فرصت برای طرح برخی مسائل داشته باشند، اما درگیر آن نمی‌شویم. مراجع لازم برای دریافت پاسخ این سوالات وجوددارد.

نوبخت در ادامه سخنان خود گفت: در جلسه امروز آخرین هماهنگی‌ها درخصوص لایحه بودجه ۹۳ صورت گرفت. بنابراین باید با افتخار و مباهات عرض کنم که همکارانم در حوزه معاونت برنامه ریزی و نطارت راهبردی رئیس جمهور و همچنین پرسنلی که در سراسر کشور در دستگاه اجرایی حضور داشتند طی همکاری فشرده، هماهنگی لایحه بودجه ۹۳ را بیش از انقصای مهلت قانونی آن که پانزدهم آذر ماه است؛ به اتمام رساندند.

وی افزود: تبصره‌های لایحه بودجه ۹۳ درخلال این هفته به پایان رسید و امروز آخرین هماهنگی‌ها برای ارائه این لایحه از روز یکشنبه آینده یعنی اولین جلسه مجلس به عمل آمد.

نوبخت همچنین یاد آور شد: رئیس‌جمهور روز یکشنبه هفته آینده نه تنها با نطق خود مشخصات و امتیازات لایحه بودجه ۹۳ را در مجلس تبین می‌کند، بلکه عملکرد قانون برنامه پنجم در سال ۹۱ که جزو تکالیف قانونی دولت است را ارائه خواهد کرد. علاوه بر این کار باقی مانده بودجه سال گذشته که چگونگی اجرای احکام و ارقام قانون برنامه پنجم در سال ۹۲ بود را طی گزارشی به نمایندگان ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: به توجه به اینکه گزارش برنامه پنجم در سال ۹۲ در تعهدات قانونی دولت یازدهم نبوده است، اما این حق مجلس و مردم است که عملکرد قانون برنامه پنجم در سال ۹۰ را بدانند. انشاالله همچنین روز یکشنبه به همراه لایحه بودجه سال ۹۳ آثار آن در زندگی مردم نیز ارائه خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با تشکر از نمایندگان قوه مققنه گفت: به ویژه از رئیس مجلس که واقع‌بینانه جهت تعامل دو قوه همواره تلاش و مدیریت دارند؛ تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: روز گذشته طرحی درخصوص بکارگیری بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی با قید دو فوریت مطرح شد که طبق ماده شصت و پنج قانون برنامه پنجم دولت اجازه داشت از این افراد در مشاغل اجرایی استفاده کند. با قانونی که در مجلس تصویب شد دولت می‌تواند از خدمات ۲۴ نفر از بازنشستگان موجود استفاده کند. البته پیشنهاد طراحان درخصوص لغو این مصوبه در مجلس موردتوجه قرار گرفت که رای نیاورد.

نوبخت با اعلام اینکه جمع بازنشستگانی که از آنها در دولت هفتم و هشتم دعوت شد ششصد و شصت و نه نفر بود، گفت: در دولت نهم و دهم نیز جمع شاغلین بازنشسته ۹۸۴ نفر بود درحالیکه دولت یازدهم تاکنون از ۲۴ نفر استفاده کرده است. البته نگرانی برخی نمایندگان مجلس برای اشتغال جوانان قابل درک است و قرار نیست عرصه‌ها به غیر از جوانان واگذار شود.

نوبخت تصریح کرد: رئیس‌جمهور تاکید کرده از جوانان و به ویژه زنان در امور اجرایی کشور استفاده خواهد کرد، اما ما فرصت برای آزمون و خطا در پست‌های حساس را نداریم.

وی ادامه داد: خوشبختانه این فرصت فراهم شد تا کشور از تجارب معدودی از بازنشستگان استفاده کند که این منافع ملی را درپی خواهد داشت. ضمن اینکه روز یکشنبه پس از رونمایی از لایحه بودجه ۹۳ توسط رئیس جمهور در همان روز یا روز پس از آن بنده در مصاحبه‌ای تفصیلی با اصحاب رسانه فراتر از ارقام کلی رئیس‌جمهور را با جزئیاتی که امکان ارائه آن در نطق کوتاه رئیس جمهور نیست اعلام خواهم کرد.

نوبخت در پاسخ به این سوال که ۲۴ بازنشسته اشاره شده جزو وزرا هستند، گفت: وزرا جزو این افراد نبودند بلکه برخی استانداران و معاونین وزراء مدنظر طراحان این طرح بودند. لازم است بار دیگر تاکید کنم که ما نیز به حضور جوانان در صحنه اجرایی کشور معتقد هستیم و دولت نمی‌خواهد در سطح وسیعی از بازنشستگان استفاده کند، بنابراین ما دغدغه طراحان را مدنظر قرار می‌دهیم و به شکل محدودی از این مجوز قانونی استفاده‌ خواهیم کرد.

نوبخت درخصوص برخی انتقادات صورت گرفته مبنی بر اینکه جای صحبت از باز شدن فضای سیاسی کشور و افزایش آزادی‌های مدنی در گزارش صد روزه رئیس جمهور خالی بود، گفت: همانطور که رئیس جمهور بیان کرد این اولین گزارش دولت به مردم نبود. آقای روحانی پیش از آن از طریق رسانه‌های عمومی با مردم صحبت کرده بود ضمن اینکه این آخرین گزارش دولت نیز نخواهد بود.

وی با بیان اینکه قطعاً رئیس‌جمهور در آینده‌ای نزدیک بار دیگر با مردم سخن خواهد گفت، اعلام کرد: در هر یک از گزارشات صورت گرفته به فراخور انتظار عمومی به مبحثی خاص پرداخته می‌شود. شاید پرداختن به همه رویکردها در یک مصاحبه امکان ناپذیر باشد. قطعاً رئیس جمهور در مصاحبه‌های خود به مواردی که بیشتر مورد توجه افکار عمومی باشد، اشاره خواهد کرد.

در ادامه خبرنگاری به تفاوت‌های اعداد و ارقام گرفته شده توسط دولت و مرکز آمار درخصوص نرخ بیکاری اشاره کرد که نوبخت در پاسخ گفت: آماری که ازسوی مرکز آمار اعلام می‌شود شاخص‌های کلان و مشخص اقتصادی است. مثلاً روی نرخ بیکاری یا مشارکت تاکید می‌شود. اما تحلیلگران بازار کار به مستنداتی اشاره می‌کنند که این واقعیت‌ها در گزارشات مرکز آمار مدنظر نیست ضمن اینکه ممکن است برخی مبانی اقتصاددانان با مبانی بانک مرکزی متفاوت باشد و همیشه بین آمار این دو کاملا ً تفاوت‌هایی وجود دارد.

سخنگوی دولت درخصوص افزایش تعرفه‌های برق و نظارت دولت بر آن در سال ۹۳ گفت: لایحه بوده ۹۳ کاملاً شفاف است و قطعاً هیچ نوع افزایش قیمت غیرمنطقی در لایحه بودجه ۹۳ وجود ندارد.

وی درخصوص تحریم‌های اتحادیه اروپا پس از مذاکرات ژنو گفت: پس از حماسه سیاسی بزرگ مردم در ۲۴ خرداد و شکل‌گیری دولت تدبیر و امید نه تنها در داخل کشور امید به بهبود شرایط قوت گرفت بلکه شاهد مراجعات مکرر از سوی صاحبان سرمایه و دولت‌ها بودیم تا مناسبات خود را با جمهوری اسلامی گسترده‌تر کنند و یا مناسباتی که پیش از این وجود نداشت را ایجاد ‌ نمایند‌. شاید پیش‌بینی آنها نیز این بود که با تدبیر دولت یازدهم روابط با دیگر کشورها بهبود یابد‌.

نوبخت افزود: به ویژه در مباحثفناوری هسته‌ای در تمام سفرهای رئیس جمهور و وزراء، کاملاً شاهد درخواست و اعلام آمادگی دیگر کشورها برای برقراری مناسبات بودیم و می‌توانیم بگوییم پیش‌بینی برای استفاده از منابع خارجی در سال ۹۳ بسیار گسترده‌تر از سال جاری است.

وی با بیان اینکه هم اکنون درخواست‌های متعددی از سوی سایر کشورها حتی در بخش خودرو داریم، گفت: آنچه در لایحه بودجه سال ۹۳ دیده‌ایم حداقل‌هایی است که بر اساس همان آثار بودجه ۹۳ را مدنظر قرار دادیم. اما تاثیرات مثبت قطعاً بیشتر خواهد بود، چراکه در بررسی‌های ما بخش قابل توجه‌ منابع سال ۹۳ به ویژه در زمینه سرمایه گذاری‌های خارجی‌ مبنای محاسبه قرار نگرفت بنابراین شرایط خوبی را در صنعت خودرو و دیگر صنایع خواهیم داشت.

نوبخت ادامه داد: درخصوص بحثرفع تحریم‌ها نیز باید کمیته‌ای‌ تشکیل شود البته وزارت امور خارجه به محض امضای توافق‌نامه کارهای اجرایی را برای رفع برخی تحریم و یا محدود کردن آن آغاز کرده است. انشاالله با گشایش‌هایی که هم اکنون در اقتصاد می‌بینیم، امید داریم تا تلاش دیپلمات‌های ما در جهت اجرایی کردن توافق نامه با شش کشور مرتبط موجب آثار مثبت بیشتری در اقتصاد و مناسبات سرمایه‌گذاری شود.

سخنگوی دولت درخصوص اعلام بانک مرکزی مبنی بر دادن فرصت به بدهکاران بانکی تا پایان دی ماه گفت: انشاالله در پایان این مهلت با عدد و رقم گزارش می‌دهیم که محصول این تصمیم چه بوده است.

در ادامه خبرنگاری درخصوص حضور فرجی دانا وزیر علوم در مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان درخصوص بازگشت برخی دانشجویان ستاره دار به دانشگاه‌ها و همچنین نامه دانشجویان بهایی به رئیس جمهور پرسید که نوبخت پاسخ داد: من نسبت به این نامه اطلاعی ندارم اما می‌توانم جزئیات آن را دریافت کرده و برای شما بازگو کنم. اما روز گذشته بنده نیز به همراه آقای فرجی دانا در جلسه کمسیون آموزش حضور داشتم و بیشتر مباحثاین بود که اعضای کمسیون علاقمند بودند که بدانند در لایحه بودجه سال ۹۳ سهم آموزش عالی کشور چه قدر است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که در جلسه روز گذشته مجلس با فرجی دانا در خصوص انتصابات اخیر وزارت علوم صحبتی نشد، گفت: تا زمانی که من در جلسه بودم این بحثصورت نگرفت البته شاید پس از اینکه بنده جلسه را ترک کردم صحبتی شده باشد که می‌توانم جزئیات آن را بپرسم.

وی درخصوص جزئیات سفر رئیس جمهور به ترکیه در ۲۶ آذر ماه گفت: اجازه دهید آخرین جمع بندی‌ها صورت گیرد. هیات همراه رئیس جمهور تا چند روز پیش از این سفر مشخص خواهد شد.

خبرنگار دیگری با اشاره به گزارش رئیس جمهور که قرار است روز یکشنبه پیرامون برنامه‌ی پنجم در سال ۹۰ در مجلس ارائه شود، گفت آیا این گزارش نیز در راستای گزارش ۱۰۰ روزه است، که نوبخت پاسخ داد: طبق ماده ۲۱۳ قانون برنامه پنچم، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور موظف است تا پایان شهریور هر سال چگونگی اجرای قانون برنامه را به رئیس جمهور ارائه کند و او در نطق بودجه آن را اعلام نماید که این کار صورت گرفته است. ضمن اینکه آماری که در این گزارش به آن استناد شده آماری است که در دولت دهم تولید شده است و ما این آمار را از خودمان ارائه نکردیم اینگونه نیست که ما از منظر خود عملکرد دولت قبل را ارزیابی کنیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور درخصوص مصوبات دولت برای فعالیت‌های تولیدی گفت: مصوبه ۱۷ شهریور ۳۵ بند داشت که تعدادی مربوط به گمرک و تعدادی مربوط به نظام بانکی کشور بود که اجرا می‌شود. و بخش دیگر تکالیفی بود که برای معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تعیین شد بنابراین ما در این معاونت موظف شدیم که بررسی کنیم بدهی دولت به پیمانکاران در طرح های عمرانی چقدر است.

نوبخت با بیان اینکه اگر ما تعهدات خود به پیمانکاران عمرانی را ادا نکنیم آنها نیز نمی‌توانند طرح‌های خود را بادقت انجام دهند، گفت: بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار از محل طرح‌های عمرانی در کشور ارتزاق می‌کنند، بنابراین اگر ما تعهدات دولت را انجام ندهیم، آنها نیز نمی‌توانند به این تعداد خانوار ادای وظیفه نمایند و در کشور مشکلات زیادی پیش خواهد آمد. بنابراین ما در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی دولت چگونگی پرداخت این بدهی‌ها را به دولت پیشنهاد کرده بودیم. آنچه رئیس‌جمهور در گزارش ۱۰۰ روزه خود به آن اشاره کرد بخشی مربوط به ما در معاونت برنامه‌ریزی و بخش دیگر مربوط به مرکز آمار ایران می‌باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز