خبرگزاری کار ایران

افخم در نشست خبری؛ / ۱ /

صحبت درباره بازگشایی سفارت انگلیس زود است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۸۶۸

کاردار غیرمقیم انگلیس امروز وارد تهران شد / ۱۸ و ۱۹ آذر، مذاکرات کارشناسان ایران و ۱ + ۵ در ژنو برگزار خواهد شد / گزارش منتشر شده روی سایت کاخ سفید؛ روایت آمریکایی از توافق‌نامه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا سفارتخانه‌های ایران و انگلیس بازگشایی می‌شوند، گفت: درحال حاضر در این مورد کار کارشناسی انجام می‌دهیم و ترجیح می‌دهیم در زمینه بازگشایی سفارتخانه‌ها گام به گام پیش برویم و هنوز صحبت در مورد زمان این اقدام زود است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم درنشست خبری پیش ازظهر امروز(۱۲ آذر)، در مورد سفر ظریف به قم گفت: جمعه هفته گذشته دکتر ظریف سفری به شهر قم داشت و در آن دیدارهایی با مراجع عظام و اعضای جامع مدرسین قم انجام دادند. وزیر امور ‌خارجه کشورمان در این دیدارها گزارشی از رویکرد سیاست خارجی دولت ارائه داد و به‌صورت مبسوط به تشریح اقدامات مذاکرات ژنو ۲ پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: در این دیدارها موضوعاتی همچون وضعیت کنونی جهان و دیدگاه‌ها و رویکردها مطرح شد.

وی با بیان اینکه وزرات امور خارجه همواره در اقدامات خود برای عملی ساختن توصیه‌ها و گفته‌های مراجع؛ توجه ویژه‌ای داشته است، گفت: ما همواره از پشتیبانی و حمایت مراجع از دولت در مذاکرات ژنو قدردانی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به برگزاری اجلاس ۲۱ سازمان همکاری‌های اکو، اظهار داشت: ایران؛ ریاست این سازمان را به مدت یک سال برعهده گرفته است. در این اجلاس، ظرفیت‌های سازمان اکو به منظور بکارگیری و استفاده از تجارب دو دهه گذشته و ورود به انجام اصلاحات در دهه سوم مورد بحثو بررسی ‌قرار گرفت.

وی در ادامه سخنان خود به سفر ظریف به کشورهای کویت؛ عمان و قطر اشاره کرد و افزود: رویکرد ایران ایجاد صفحه‌ای جدید در مناسبات با همسایگان جنوبی است. معتقدیم باید شکل جدیدی از همکاری‌ها برای صلح و ثبات منطقه شکل بگیرد و این امر اولویت‌ما در روابط با همسایگانمان خواهد بود.

افخم؛ از تشکیل دومین کمیسیون عالی همکاری‌های ایران و کویت پس از یک وقفه‌ی شش ساله خبر داد و گفت: این کمیسیون به ارتقای روابط سیاسی اقتصادی و کنسولی کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در این کمیسیون تفاهمات و مذاکرات خوبی صورت گرفته؛ ابراز امیدواری کرد که دور جدیدی از مذاکرات با کویت را شاهد باشیم.

افخم با اشاره به مذاکرات با کشورهای قطر و عمان گفت: رویکرد ما تقویت ثبات و امنیت در منطقه است و در این میان نقش اثر گذار ایران مهم است و امیدواریم رویکرد کار و تلاش جمعی بین کشورهای منطقه را بیش از گذشته شاهد باشیم.

گزارش منتشر شده روی سایت کاخ سفید؛ روایت آمریکایی است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشور در بخش دیگری از این نشست خبری درباره آنچه در FACT SHEET(سایت کاخ سفید) آمده است؛ گفت: این مطلب آن چیزی نیست که در توافق‌نامه ژنو بوده؛ و این یک روایت آمریکایی از توافق‌نامه مذکور است.

وی ادامه داد: متن اصلی این توافق‌نامه ساعاتی بعد روی سایت اتحادیه اروپا در بخش ویژه سیاست خارجه قرار گرفت و اکنون نیز قابل مشاهده است. کما اینکه وزرات خارجه ایران نیز نسخه ترجمه شده ۴ صفحه‌ای توافق‌نامه ژنو را روی سایت خود منتشر کرده است.

وی تاکید کرد: آنچه که در توافق‌نامه ژنو مهم است، انجام اقدامات مشترک است.

کاردار غیرمقیم انگلیس وارد تهران شد

افخم در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: کاردار غیرمقیم انگلیس امروز وارد تهران شده و قرار است از اماکن و ساختمان‌های مربوط به انگلیس در ایران بازدیدی داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین آقای حجت الله زاده(کاردار غیرمقیم ایران در انگلیس) مدتی دیگر در راس یک هیات عازم لندن خواهد شد و از اماکن و ساختمان‌های متعلق به ایران در انگلیس بازدید خواهد کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا سفارتخانه‌های ایران و انگلیس بازگشایی می‌شوند، گفت: درحال حاضر در این مورد کار کارشناسی انجام می‌دهیم و ترجیح می‌دهیم در زمینه بازگشایی سفارتخانه‌ها گام به گام پیش برویم و هنوز صحبت در مورد زمان این اقدام زود است.

زمان اجرای فاز اجرایی توافق‌نامه ژنو

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد زمان اجرایی شده توافقات ژنو گفت: طی روزهای ۱۸ و ۱۹ آذر، مذاکرات کارشناسان ایران و ۱ + ۵ در ژنو برگزار خواهد شد. هدف این مذاکرات تفاهم اعضا برای برنامه اقدام مشترک توافق‌نامه ژنو است.

وی ادامه داد: کارشناسان و مدیران سازمان انرژی اتمی در این مذاکرات به عنوان ناظر حضور خواهند داشت که هدف از این حضور سهم دقیق و درست آژانس از تفاهم‌نامه است.

به گفته وی؛ لازم است دیدارهایی انجام شود و مذاکراتی صورت گیرد. اینکه چه زمانی توافق‌نامه اجرایی خواهد شد به آمادگی تمام طرف‌ها بستگی دارد. به نظر می‌آید مذاکرات کارشناسی ژنو به زمان‌بندی درست کمک می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز