خبرگزاری کار ایران

منتخب اشعار باباچاهی منتشر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۸۱۶

هفتاد گل زرد؛ شامل دو بخش است. در بخش نخست نقد و بررسی کارنامه شعری علی باباچاهی، گزارشی درباره شعر دههٔ هفتاد، شعر پسانیمایی و بررسی کارنامه علی باباچاهی در «وضعیت دیگر» است و بخش دوم کتاب دربرگیرندهٔ گزینه اشعار شاعر است.

ایلنا: کتاب منتخب اشعار، نقد و بررسی «هفتاد گل زرد» با عنوان فرعی «علی باباچاهی در وضعیت دیگر» به زودی توسط انتشارات سرزمین اهورایی منتشر می‌شود.

به گزارش ایلنا، مجید ضرغامی(صاحب امتیاز و مدیر مسئول این انتشارات) اعلام کرد: این کتاب هم اکنون در انتظار طی شدن مراحل اداری و قانونی است. باتوجه به فراز و فرود‌ها و مسیرهای مختلفی که شعر باباچاهی طی کرده است در این کتاب مولف کوشیده است که به تبیین مولفه‌های محوری شعر این شاعر بپردازد. این مولفه‌ها برآمده از بخش‌ عمده‌ای از شعرهای باباچاهی است که «شعر در وضعیت دیگر» نام گرفته است. نقطهٔ آغاز این «وضعیت» مجموعه شعر «نم نم بارانم» اوست که ارتعاشی در فضای شعر دههٔ هفتاد پدید آورد و با موافقان و مخالفان جدی روبرو شد.

ضرغامی افزود: به زعم مولف کتاب «هفتاد گل زرد» باباچاهی از این مرحله بی‌محابا از شیوه‌های مرسوم و مسلط شعری هم نسلان خود جدا شده و راه پرمخاطره‌ای در پیش گرفته است که خوانش انتقادی جدیدی را می‌طلبد. شاید بتوان گفت این نخستین کتابی است که صرفا در پی تبیین و نه تحسین آثار شاعری بر آمده که با نفی «باورمداری» و با طنزی «کلان روایت سیتز» پست مدرن نام گرفته است. به هر حال منتخب اشعار «هفتاد گل زرد» باید از پس این ادعا(انتساب) برآید.

وی در مورد ساختار این کتاب افزود: این کتاب شامل دو بخش است در بخش نخست نقد و بررسی کارنامه شعری علی باباچاهی، گزارشی درباره شعر دههٔ هفتاد، شعر پسانیمایی و بررسی کارنامه علی باباچاهی در «وضعیت دیگر» است که برای اولین بار در این کتاب منتشر می‌شود و بخش دوم این کتاب در برگیرندهٔ گزینه اشعار شاعر است و منتخبی از آثار مطرح باباچاهی از مجموعه کتاب‌های نم نم بارانم، عقل عذابم می‌دهد، قیافه‌ام که خیلی مشکوک است، رفته بودم به صیدنهنگ، پیکاسو در آبهای خلیج فارس، فقط از پریان دریایی زخم زبان نمی‌خورم، هوش و حواس گل شب بو برای من کافی است، گل باران هزارروزه، دنیا اشتباه می‌کند، باغ انار از این طرف است و درغارهای پر از نرگس است.

مدیر مسئول انتشارات سرزمین اهورایی تاکید کرد: امیدوارم این کتاب ارزنده به زودی مراحل طبیعی قانونی خود را طی کند و با وعده‌هایی که شنیده می‌شود به همراه دیگر آثار انتشارات سرزمین اهورایی که در انتظار دریافت مجوز هستند آماده شده و روانه بازار نشر شود.

علی باباچاهی متولد ۱۳۲۱ در کنگان از شهرهای توابع بوشهر است و از سال ۱۳۴۶ در کار شاعری بوده و حدود ۵۰ عنوان کتاب شعر، نقد و بررسی و تئوری شعر منتشر کرده است و از شاعران فعال و نوگرامی معاصر است. کتاب «هفتاد گل زرد» به مناسبت هفتاد سالگی تولد شاعر و با عنوان فرعی «علی بابا چاهی در وضعیت دیگر» شامل منتخب اشعار، نقد و بررسی کارنامه شاعری باباچاهی است و به کوشش محمد لوطیج به زودی توسط انتشارات سرزمین اهورایی در قطع رقعی و حدود ۲۵۰ صفحه منتشر می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز