خبرگزاری کار ایران

دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

جامعه دانشگاهی ما مطالباتی اصلاح‌طلبانه و دموکراتیک دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۶۵

انتصاب‌های فرجی دانا در این مدت نشان داد که از فشارهای سیاسی جریان محافظه‌کار ترسی ندارد، اما باید دانست که مطالبات در دانشگاه‌های کشور بالاست.

دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران وزیر علوم را شخصیتی محکم، علمی و روشن‌اندیش دانست و اظهار داشت: انتصاب‌های وی در این مدت نشان داد که از فشارهای سیاسی جریان محافظه‌کار ترسی ندارد، اما باید دانست که مطالبات در دانشگاه‌های کشور بالاست. آقای دکتر روحانی در زمینه حقوق شهروندی و تغییر فضای امنیتی در دانشگاه‌ها وعده‌های زیادی دادند که امیدواریم بخش زیادی از آنها عملی شود.
حسین نقاشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، عملکرد دولت یازدهم در حوزه وزارت علوم و آموزش عالی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اینکه گفته می‌شود آقای روحانی به وزارت علوم و آموزش عالی بی‌توجه است یک حرف بی‌دلیلی است. اگر ما به انتخاب‌های آقای روحانی برای وزارت و سرپرستی این وزارتخانه نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که این وزارت علوم برای رئیس‌جمهور از اهمیت بالایی برخوردار است.
این فعال سابق دانشجویی با بررسی عملکرد دکتر توفیقی در طی مدت سرپرستی‌اش ابراز داشت: آقای توفیقی از زمان برعهده گرفتن سرپرستی این وزارتخانه اقدامات درخور توجه‌ای را به انجام رساندند که مهمترین آن تغییر چند رییس دانشگاه بود که می‌توان به برکناری صدرالدین شریعتی رییس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد. این برکناری، عملکرد مثبتی بود که جامعه دانشگاهی کشور و به خصوص اساتید و دانشجویان این دانشگاه را امیدوار به تحولات مثبت و سازنده نمود.
وی انتصاب توفیقی و میلی‌منفرد در وزارت علوم توسط فرجی دانا را شجاعانه ارزیابی کرد و افزود: این انتصاب‌ها مورد ستایش اکثر دانشگاهیان کشور قرار گرفت است و چشم‌اندازی جدیدی از امید و آرامش را به جامعه دانشگاهی باز کرد.
دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران، بازگشت اساتید بازنشسته به عرصه دانشگاهی از مطالبات جدی جامعه دانشگاهی دانست و بیان کرد: بازگشت اساتید مجرب، عالم و کارآزموده که عموما از گرایش علوم انسانی بوده و به واسطه رویکردهای ویژه دولت آقای احمدی‌نژاد و وزارت علوم ایشان در حوزه علوم انسانی، با حربه اسلامی کردن دانشگاه و علوم انسانی مطرود یا بازنشسته اجباری شده‌اند، که بازگشت آنان یک مطالبه جدی در جامعه دانشگاهی کشور است.
نقاشی با اشاره به تعطیلی و بسته شدن تشکل‌های منتقد و مستقل دانشجویی در دولت پیشین گفت: در دوره ۸ ساله دولت نهم و دهم و علی‌الخصوص پس از وقایع سال ۸۸ اغلب تشکل‌های دانشجویی منتقد یا غیر هم‌راستا در دانشگاه‌های کشور به محاق تعطیلی یا تعلیق رفتند که تشکل‌های منتقدی چون انجمن‌های اسلامی دانشجویان یا کانون‌های فرهنگی و هنری از مهمترین این موارد هستند. راه‌اندازی و احیاء انجمن‌های اسلامی دانشجویان که متعلق به دانشجویان مسلمان و دموکراسی‌خواه که در بستر روشنفکری دینی قرار دارند، یکی از مطالبات جدی دانشجویان است.
این فعال سابق دانشجویی مسئله محرومیت از تحصیل دانشجویان به بهانه‌های مختلف را از دیگر مسائلی دانست که باید مورد توجه دولت جدید قرار گیرد و گفت: بنا بر قانون اساسی جمهوری اسلامی و منشور حقوق بشر و کنوانسیون‌های مدنی - سیاسی که مورد اعتنا و دارای اعتبار برای جمهوری اسلامی از منظر حقوقی است، نمی‌توان هیچ کسی را از تحصیل یا ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور منع نمود. وزارت علوم می‌بایست راهکارها و آیین‌نامه‌های مدونی در این زمینه تهیه و به کار ببند تا دیگر شاهد این قیبل امور نباشیم.
نقاشی درباره فشار محافظه‌کاران در مجلس بر روی وزارت علوم، خاطرنشان کرد: باید گفت که این جریان سیاسی می‌داند که جامعه دانشگاهی کشور با آنها همراه نیست. شاهد مثال این ادعا را می‌توان در سخنان حجت‌الاسلام محمدیان در سال ۸۸ دید که گفته بود که بیش از ۷۰ درصد دانشگاهیان ما به کاندیداهایی غیر از آقای احمدی‌نژاد رای داده‌اند و این یعنی جامعه دانشگاهی ما مطالباتی اصلاح‌طلبانه، تحول‌گرایانه و دموکراتیک دارد که آنها را قاعدتا در بیان محافظه‌کاران ایرانی نمی‌بیند. از این‌رو این جریان به هر شکل ممکن درصدد بود که وزارت علوم یا به دست نیرویی نزدیک به خود قرار بگیرد و یا فردی در آن قرار بگیرد که زمینه و توانایی لازم برای مقابله با روش‌ها و منش‌های غلط گذشته را نداشته باشد و سریع تحت‌تاثیر تبلیغات و فشارهای سیاسی آنان قرار بگیرد.
دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران فرجی دانا را شخصیتی محکم، علمی و روشن‌اندیش دانست و اظهار داشت: انتصاب‌های وی در این مدت نشان داد که از فشارهای سیاسی جریان محافظه‌کار ترسی ندارد اما باید دانست که مطالبات در دانشگاه‌های کشور بالاست. آقای دکتر روحانی در زمینه حقوق شهروندی و تغییر فضای امنیتی در دانشگاه‌ها وعده‌های زیادی دادند که امیدواریم بخش زیادی از آنها عملی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز