خبرگزاری کار ایران

دیپلمات سابق کشورمان در گفتگو با ایلنا:

تیم ظریف کاری تعیین کننده، در ادامه راه بر عهده دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۴۷۷

ظریف مناسب‌ترین شرایط را با لابی‌های خود در آمریکا و ژنو ایجاد کرد، بطوریکه در ژنو ۲ خود وزرای خارجه ۶ کشور راهی ژنو می‌شوند.

ایلنا - یزد: دیپلمات سابق کشورمان گفت: تیم ظریف کاری سنگین و تعیین کننده‌ای را در ادامه راه بر عهده دارد.

بوالقاسم شعشعی در گفتگو با ایلنا و در پاسخ به این سوال که توافق ایجاد شده در ژنو۳ میان ایران و ۶ قدرت جهانی چگونه ارزیابی می‌شود، گفت: آنچه که در روند مذاکرات اتفاق افتاد، شاید در طول تاریخ سیاسی کشور بی‌نظیر باشد؛ در این دوره مذاکره برای مذاکره نبود و برای پیشرفت بامحوریت منافع ملی و رعایت حقوق ملی، خط قرمز‌ها و عنایت به نظرات سران نظام انجام شد؛ از این رو توافق ژنو جای تبریک دارد و باید برای تیم مذاکره کننده دعا کرد تا در ادامه راه موفق باشد.

دیپلمات سابق کشورمان در کویت افزود: در گام اول برای مذاکره خلق اعتماد نقش موثری دارد. این خلق اعتماد با یک تدبیر و‌شناختی که مسئولان مذاکره کننده داشتند، آفریده شد و تیم مذاکره کننده برای ایجاد این توافق کارآزموده و به کار تسلط داشت.

شعشعی تاکید کرد: انتخاب مکان مذاکره هم از جایگاه مهمی برخوردار بود، چراکه ژنو از جایگاه بین المللی برخوردار است و می‌بینیم مناقشات بین المللی در ژنو بررسی و تحلیل می‌شود.

وی افزود: نکته دیگر، برگرداندن مسئولیت مذاکره با غرب به دستگاه ذیربط بود که از مسائل مهم این دوره است. وزارت خارجه به عنوان عالیترین مقام بیانگر سیاست خارجی و ایجاد و اجرای منافع ملی است. در دولت تدبیرو امید این امر به وزارت خارجه محول شد و این وزارتخانه توانست با کادر مجرب خود، همزبانی و همدلی را در گفتگو‌ها ایجاد کند.

این دیپلمات سابق کشورمان در یمن تصریح کرد: دکتر ظریف مناسب‌ترین شرایط را با لابی‌های خود در آمریکا و ژنو ایجاد کرد، بطوریکه در ژنو ۲ خود وزرای خارجه ۶ کشور راهی ژنو می‌شوند.

وی افزود: آنچه مسلم است خلق امید و ایجاد زمینه بیشتر خودباوری دستاورد اول این توافق است. ما شاهدیم که تا ماه‌های اخیر حتی ایران را نسبت به گزینه نظامی تهدید می‌کرد. امروز با دستاورد مبارکی که در ژنو ایجاد شد، بسیاری از این تهدید‌ها به شرایط مسالمت آمیز، رعایت حقوق متقابل و ایجاد زمینه همراهی تبدیل شده است.

ابوالقاسم شعشعی گفت: به هرحال ما در دوره قبل شاهد یک ایران هراسی در جهان بودیم که امروز با توافق اخیر، باورپذیری این مسئله که با هزینه‌های زیاد برای افکار عمومی ایجاد شده بود، نزول کرده است.

وی همچنین یکی از موارد دیگر این توافق را درهم شکستن ساختار تحریم‌ها عنوان کرد که مورد تاکید ریاست جمهوری هم قرار گرفته است.

شعشعی در پاسخ به این سوال که تاثیرات این توافق بر روی کشورهای همسایه چگونه است، گفت: تاثیرات توافق ژنو برای منطقه مثبت خواهد بود و برخی اظهارنظرات کشورهای همسایه در مخالفت با توافق ژنو پایدار نیست. مطمئنا اقدامات عملی ما و همچنین موازین دینی ما مخالف تولید سلاح‌های کشتار جمعی است و فعالیت‌ها هم زیر نظر آژانس انجام شده است.

وی افزود: ما برای ایجاد تغییر در مواضع کشورهای همسایه باید منتظر زمان باشیم، چراکه آنان با امضای یک توافقنامه حرف‌های پیشین خود را پس نمی‌گیرند.، وقتی که از اتفاقاتی که صورت گرفته به درستی درک مفهوم شود، طبیعتا با گذشت زمان به جریان سازگار‌تر خواهند رسید.

این دیپلمات در پاسخ به این سوال که چرا این توافق در کمتر از ۲ ماه ایجاد شد و آیا در قبل هم این اراده وجود داشت، گفت: ابزار‌ها در دو دوره متفاوت بود. در گذشت لحن و رویکرد بیشتر شعاری و تبلیغاتی بود. ما محل مذاکرات را در کشورهای مختلف قرار می‌دادیم. درحالیکه دولت تدبیروامید با پشتوانه مردم در انتخابات توانست با اراده موثری پا به عرصه بگذارد و قصد کرد تا راه حل‌های مشترک را بیابد. بطوریکه کشش برای حضور مقامات ۶ کشور در ژنو ایجاد شد؛ همچنانکه شرایط داخلی کشورهای مذاکره کننده مخصوصا آمریکا و شرایط منطقه علی الخصوص سوریه هم مزید بر علت شد.

دیپمات سابق کشورمان در پایان گفت: باید توجه داشت در حال حاضر تاکید بر انجام مذاکرات سازنده‌ای است که اصول اولیه‌ای آن در ژنو به امضا رسید. رئیس جمهور و دکتر ظریف اعلام کرده‌اند کار تازه شروع شده و همه باید تلاش کنند تا منافع ملی و منطقه‌ای تا آخر تامین شود. این کار، کاری سنگین و تعیین کننده‌ای است که تیم آقای ظریف برعهده دارد و امید داریم در دوره ۶ ماهه که دوره اعتماد سازی است، موفقیت برای گام‌های بعدی حاصل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز