خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه در مجلس:

هدف نهایی توافق ژنو؛ رفع کامل تحریم‌هاست

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۱۷۵

دشمن نعره کشان مجبور شد تا ۵/۳ صبح تلاش کند که این مذاکرات به نتیجه نرسد و هنوز نیز به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.

وزیر امور خارجه ایران گفت: طرف مقابل پذیرفته است که ایران غنی سازی را ادامه دهد و تحریم‌ها نیز برداشته شود و در مقابل ایران باید قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا کند و هدف آن‌ها رفع کامل قطعنامه‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد ظریف صبح امروز(۶ آذر) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی؛ در بیان گزارش مذاکرات خود و هئیت دیپلماتیک با کشورهای عضو ۱ + ۵ گفت: وظیفه‌ای که برعهده بنده و همکارانم از سوی شورای عالی امنیت ملی و ریاست جمهوری واگذار شده بود وظیفه آسانی نبود.

وی ادامه داد: همه ما واقف بودیم وارد شدن به مذاکره با دشوارییهای اساسی روبرو خواهد شد زیرا مذاکره عرصه‌ای نیست که طرفین به همه خواسته‌های خود دست پیدا کند.

وی ادامه داد: در پایان مذاکرات همه کسانی که در مذاکره حضور داشتند یا به صورت واقعی یا به صورت زرگری مورد نقد قرار گرفته‌اند که این یک مسئله طبیعی است زیرا اگر نکاتی به دست آورده شود، نکاتی نیز باید مورد توافق قرار گیرد.

وزیر امور خارجه در ادامه توضیحات خود اظهار داشت: با چشمی باز و با ملاحظه همه جوانب، نگرانی‌ها؛ خواست‌ها، توقعات مردم و مسئولین وارد معرکه شدیم زیرا واقعاً معرکه است و نمی‌توان به آن خوش و بش گفت.

وی افرود: بار‌ها گفته‌ام که شوخی‌ها و لب خندهای دیپلماتیک آغازی است برای چالش‌ها در جلسات مذاکره.

وی تاکید کرد: بنده و همکارانم ادعا نداریم که توانسته‌ایم به موفقیت کامل دست یابیم اما «قرعه فال به نام من دیوانه زدند» و ما هم با افتخار این قرعه فال را پذیرفتیم و این توهم را نداشتیم که نتیجه کار به شکلی باشد که هیچ نقدی در آن وجود نداشته باشد و ما خیلی هم از آن نقداستقبال می‌ کنیم.

وی در خصوص نقدهای اخیر در مذاکرات گفت: در صورت اظهار نظر و نقد از شما می‌خواهم که دو مسئله را مورد نظر داشته باشید یکی انصاف است و دیگری منافع ملی.

وی ادامه داد: البته توقع ندارم کسانی که در جلسات حضور نداشتند و ما را ندیدند با انصاف نقد کنند، زیرا آن‌ها تلاش‌ها و چالش‌های پیش رو را در جلسات مشاهده نکرده‌اند.

وی افزود: با کشورهایی مذاکره می‌کردیم که همگی ابزارهای وحشیانه سلاح هسته‌ای دارا هستند و دست کم دو کشور از آن‌ها می‌توانند با بمبهای هسته‌ای کنونی دنیا را نابود کنند. آن‌ها امنیت را در دیوانگی می‌جویند و باید توجه داشت که چنین کشورهایی طرف مذاکره ما هستند.

وی در خصوص گزارش امروز خود به نمایندگان مجلس تصریح کرد: فایل‌ها و متونی که در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفته است در ۴ سطر طراحی شده است که متن اصلی قرار داد ترجمه فارسی قسمت‌های مربوط به اقدامات ایران در ۱ + ۵ و در پایان هم یک جدول کلی قرار دارد.

وی افزود: در کلیات این توافق چند نکته وجود دارد که پیرامون راه حل جامع برای رفع نگرانی‌ها است که یک مجموعه به هم پیوسته است که یک برنامه اقدام و ریز اقدامات برای مدت ۶ ماهه است.

وی افزود: آژانش می‌تواند اقدامات ایران را راستی آزمایی کند، اما یک کمیسیون بین ایران و ۱ + ۵ در نظر گرفته شده است که در صورتی که اختلافی بین ایران و آژانس وجود داشته باشد این کمیسیون به آن رسیدگی کند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: نکته دیگر این است که طرفین پذیرفته‌اند فضای سازنده را در طول مذاکرات حفظ کنند.

ظریف درخصوص شفاف سازی مواضع گفت: تضمین صلح آمیز ماندن فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همچنین عدم دستیابی به سلاح هسته‌ای از موارد شفاف سازی در این دوره است که در ماده ۴ ان. پی. تی همین موضوع‌ها آمده‌اند و ایران نیز به آن پای بند است.

وی در خصوص اقداماتی که کشورهای ۱ + ۵ باید انجام دهند، اظهار داشت: همه تحریم‌های سازمان ملل متحد بدون شرط و تحریم‌های دو جانبه و چند جانبه نیز با توجه به برنامه هسته‌ای ایران باید برد اشته شود وشورای امنیت هیچ گونه قطعنامهٔ جدیدی صادر نمی‌کند.

ظریف تاکید کرد: در این توافق حق تحقیق و توسعه ما به رسمیت شمرده می‌شود.

وی گفت: اعلام کرده‌ام که هیچ چیز نمی‌تواند مانع کارهای علمی و تحقیقاتی ایران شود.

وزیر امور خارجه در صورت تعهدات ایران در این توافق نامه اظهار کرد: در مقابل تعهدات کشورهای ۱ + ۵ ایران در سایت‌های نطنز و فوردو نمی‌تواند توسعه ایی داشته باشد همچنین غنی سازی اورانیوم با غنای ۲۰ در صد نیز در این دو مرکز متوقف می‌شود.

وی ادامه داد: در راکتور اراک نیز نمی‌تواند افزایش ظرفیت داشته باشد، اما مشکلی برای ادامه ساخت و ساز آن وجود ندارد همچنین در این شش ماه ایران نمی‌تواند تاسیسات جدید هسته‌ای ایجاد کند که البته برنامه‌ای نیز برای چنین اقدامی نداشته است.

ظریف با بیان اینکه پیش از این ایران حدود پانصد کیلو اورانیوم با غنای ۲۰در صد داشته است، گفت: تاکنون مقدار زیادی از این پانصد کیلو به اکسید تبدیل شده است و اکنون مقدار صد کیلو از دویست کیلوی باقی مانده نیز در این شش ماه اکسید تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: آن‌ها می‌خواستند در توافق نامه این بند را که ایر ان اقدامات شفافیت ساز را با آژانش انجام دهند بگنجانند. اما ما با کار‌شناسان هسته‌ای صحبت کردیم و اقدامات شفافیت ساز را تجزبه کردیم و بندهای مشخصی رادر توافقنامه برای شفاف سازی اعلام کردیم.

ظریف در خصوص رفع و تعلیق بخشی از تحریم هاخاطر نشان کرد: طرف مقابل باید کارهایی از جمله تعلیق ممنوعیت بیمه کشتی‌ها و پالایشگاه انجام دهد که روز گذشنه اتحادیه اروپا این تحریم را تعلیق کرد.

وی افزود تعلیق تحریم‌های اروپا و آمریکا نسبت به فلزات گرانب‌ها نیز انجام می‌شود هر چند که ما بار‌ها به آن‌ها گفته‌ایم که این تحریم‌ها نامشروع و غیر قانونی است.

وی ادامه داد: در مذاکرات آنچنان گفتند که این تحریم‌ها نامشروع است که فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه پاسخ داد: اگر آن‌ها را قبول ندارید چرا برای مذاکرات آمده‌اید؟ اما ما برای د فاع از حقوق مردم به مذاکرات رفتیم.

وی در خصوص آزاد سازی منابع ارزی ایران بیان کرد: بنده هیچ کجا نگفته‌ام که منابع ارزی ایران آزاد خواهد شد، اما در این توافق تاکید شد که قسمت قابل توجه‌ای از درآمدهای ایران از فروش نفت باید بدون محدودیت و از طریق حساب رسمی بانک مرکزی به ایران بازگشت کند که واریز شدن پول‌ها به حساب بانک مرکزی مانع از ورود دلالان به درآمدهای نفتی می‌شود.

وی با بیان اینکه پس از به پایان رسیدن این مرحله از توافقات و مذاکرات وارد گام نهایی می‌شویم، گفت: بر اساس توافق صورت گرفته مرحله کنونی حداکثر تا یک سال طول می‌کشد و گام نهایی نیز باید در مدت زمان مشخص انجام گردد که در ابتدای گام نهایی همه تحریم‌ها باید برداشته شود و در پایان نیز پرونده ایران باید به شکل عادی در آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای ادامه پیدا کند. البته بحثدر خصوص زمان پایان گام نهایی جنجال بر ا نگیز است و بر روی آن دعوا داریم.

وی در ادامه توضیحات در خصوص گام نهایی گفت: طرف مقابل پذیرفته است که ایران غنی سازی را ادامه دهد و تحریم‌ها نیز برداشته شود و در مقابل ایران باید قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا کند و هدف آن‌ها رفع کامل قطعنامه‌ها است.

وی ادامه داد افزود: رفع نگرانی‌ها در خصوص راکتور اب سنگین اراک و امضای پروتکل الحاقی نیز در مرحله نهایی انجام خواهد شد، اما به آن‌ها گفته‌ایم که اختیاری در خصوص امضای پروتکل ا لحاقی نداریم و مجلس باید آن را تصویب کند.

وی در پایان خطاب به نمایندگان گفت: دشمن نعره کشان مجبور شد تا ۵/۳ صبح تلاش کند که این مذاکرات به نتیجه نرسد و هنوز نیز به تلاشهای خود ادامه می‌دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز