خبرگزاری کار ایران

یک روانشناس شحصیت در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

بیکاری؛ بزرگترین عامل تهدید کننده تعادل روانی خانواده و جامعه

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۶۶۴

استرس از دست دادن شغل و بیکاری می‌تواند عوارض جدی در سلامت فیزیکی و روحی افراد داشته باشد در واقع در جامعه‌ای که میزان سلامت اجتماعی پایین باشد رفتارهای مغایر شهروندی و بیماری‌های سایکوسوماتیک(روان - تنی) همچون زخم معده، ‌ام اس، میگرن، اختلالات خواب، قلبی - عروقی و پرخاشگری زیاد می‌شود.

ایلنا: یک روان‌شناس شخصیت خطاب به مسئولان دولت یازدهم و وزیر کار جدید در این دولت خواستار حل معضل بیکاری در کشور شد.

ناهید محمدپور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا ادامه داد: بیکاری از بزرگ‌ترین معضلاتی است که باعثبر هم خوردن تعادل در خانواده و مهم‌تر از آن جامعه می‌شود.

وی با اعلام اینکه شاید اگر گفته شود که ۵۰ درصد ازمیزان رضایت از زندگی به دلیل انتخاب و داشتن شغل مناسب است اغراق نکرده‌ایم ادامه داد: تحقیقات نشان داده است که افراد با شغل مناسب و تحصیلات خوب، رضایت بیشتری از زندگی دارند و معمولا شاد‌تر هستند.

محمدپور با اشاره به معضل بیکاری در جامعه گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر به ویژه در دولت نهم و دهم به دلیل رشد نرخ بیکاری شاهد رواج تفکرات منفی، افسردگی و خمودگی در میان افراد جامعه به ویژه جوانان بودیم و این معضلات به خوبی در جامعه قابل لمس بود به طوریکه مردم نه تنها چهره بشاش و شادی نداشتند بلکه به دلیل نداشتن رضایت از شغل خود و بیکاری، فشار روانی زیادی را متحمل شدند.

وی با اشاره به آثار منفی بیکاری بر روی فرد و انتقال مشکلات ناشی از آن به خانواده و جامعه افزود: متاسفانه بیکاری درسال‌های اخیر به افزایش ارتکاب جرم، رشد مشاغل کاذب، دستفروشی، زورگیری‌های خیابانی و سایر آسیب و معضلات اجتماعی دامن زده است.

این روان‌شناس تاکید کرد: مشکلات ناشی از بیکاری و حتی نبود امنیت شغلی در یک جوان علاوه بر افزایش بار روانی بر روی فرد، مصائب دیگری را به خانواده و اطرافیان خود منتقل می‌کند. از سویی دیگرناآرامی و فشار روانی در فرد موجبآشفته‌ای در خانواده می‌شود و به تبع آنجامعه را هم دستخوش معضلاتی می‌کند.

محمدپور تاکید می‌کند: اگر چه بخش اعظم مشکلات به دولت و جامعه باز می‌گردد ولی بخشی نیز مربوط به خانواده هاست به طوریکه امروزه شاهدیم والدین کودکان خود را برای مدرسه رفتن آماده می‌کنند نه زندگی کردن. به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود مهارت‌های فرزندپروری را آموزش ببینند تا بتوانند کودکان سالم تری را تحویل جامعه بدهند.

به گفته وی در گذشته خانواده‌ها در اوقات فراغت نوجوانان خود را مشغول کار می‌کردند اما امروزه این کار قبیح تلقی می‌شود در حالی که خلاقیت کودکان با یادگیری مهارت‌های اجتماعی افزایش می‌یابد.

این روان‌شناس با اشاره به نقش بدون انکار جامعه در رشد آمار بیکاری افزود: متاسفانه درسال‌های اخیر شاهد اقدام موثری بر حل معضل بیکاری نبوده‌ایم و تمام اقدامات در حد شعار و تبلیغ بود در حالیکه کاهش این معضل به اقدام جدی از سوی دولت جدید و مسئولان مربوطه نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در ایران سلامت اجتماعی پایین است گفت: شکوفایی، همبستگی، مشارکت، پذیرش و انسجام اجتماعی از جمله شاخصه‌های سلامت اجتماعی هستند که بیکاری از زیر مجموعه‌های انسجام اجتماعی است و موجب کاهش اعتماد به نفس در شما شود و شما احساس بی‌فایده بودن کنید.

محمدپور یادآور شد: از سویی دیگر استرس از دست دادن شغل و بیکاری می‌تواند عوارض جدی در سلامت فیزیکی و روحی افراد داشته باشد در واقع در جامعه‌ای‌که میزان سلامت اجتماعی پایین باشد رفتارهای مغایر شهروندی و بیماری‌های سایکوسوماتیک(روان - تنی) همچون زخم معده، ‌ام اس، میگرن، اختلالات خواب، قلبی - عروقی و پرخاشگری زیاد می‌شود. ضمن اینکه از دست دادن درآمد، از دست دادن ارتباطات اجتماعی در محیط کار و نیز فقدان اعتبار اجتماعی از دیگر پیامدهای بیکاری است.

وی با اشاره به ضرورت استعدادیابی در نوجوانان برای انتخاب شغل مناسب یادآور می‌شود: خانواده‌ها باید از طریق آموزش و پرورش آگاه شوند که برای انتخاب شغل آینده فرزندانشان استعدادیابی و مهارت‌های آن‌ها در یادگیری مشاغل گوناگون را شناسایی کنند تا جوانان به مشاغل کاذب و مشاغلی که به آن‌ها علاقه یا انگیزه‌ای ندارند مشغول نشوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز