خبرگزاری کار ایران

کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایلنا:

خود تحریمی بیشترین ضربه رابه اقتصاد کشور وارد کرد / دولت تنها می‌تواند ۵ فاز پارس‌جنوبی را افتتاح کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۲۴

دولت قبلی شرایطی را فراهم‌ کرده که سخت می‌توان بقیه فازهای پارس‌جنوبی را به‌ راحتی تکمیل کرد / بسیاری از کارخانه‌های کشور به دلیل عدم توانایی در تامین مواد اولیه بسته می‌شوند و همین مواد به صورت خام صادر می‌شوند

دولت یازدهم در دوره کاری خود فازهای ۱۲-۱۵ - ۱۶-۱۷ - ۱۸ پارس جنوبی که بیشترین پیشرفت را داشته‌اند خواهد توانست به بهره‌برداری برساند.

محسن مصطفی پور مدیرعامل و عضو هیات مدیره گروه شرکت‌های تیام در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا اولویت کاری دولت را مبنی بر بهره‌برداری از ۵ فاز پارس جنوبی منطقی دانست و افزود: با وجود تلاش و جد رئیس‌جمهور، دولت در بهترین شرایط تنها می‌تواند پنج فاز ۱۲،۱۵، ۱۶،۱۷ و ۱۸ را در دوره کاری خود به اتمام و بهره‌برداری برساند و مابقی فازها به دولت آینده موکول خواهد شد، چرا که دولت قبلی شرایطی را فراهم‌ کرده که سخت می‌توان بقیه فازهای پارس‌جنوبی را به‌ راحتی تکمیل کرد.

وی در ادامه با اشاره به وجود ضعف در اکتشافات نفتی افزود: تلاش‌هایی در این خصوص صورت گرفته اما به لحاظ حجم اکتشاف وضعیت مطلوبی نداریم، ‌ ضمن‌این‌که باید رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی را از هم تمیز دهیم.

وی ادامه داد: شاید مسوولین قبلی به جهت رشد اقصادی مدعی باشند که کشور پیشرفت داشته است اما از لحاظ توسعه اقتصادی بهره‌برداری لازم را نداشته‌ایم و این بدان معنا است که برداشت‌های صیانتی از میادین به درستی صورت نگرفته و تنها هزینه‌های بالا به دلیل کشف میادین جدید به صنعت نفت و به طبع کشور تحمیل شده است.

مدیرعامل گروه شرکت‌های تیام جلوگیری از خام‌فروشی را از موضوع‌هایی دانست که دولت باید به آن توجه کند و ادامه داد: بسیاری از کارخانه‌های کشور به دلیل عدم توانایی در تامین مواد اولیه بسته می‌شوند و همین مواد به صورت خام صادر می‌شوند در حالی‌که باید نیاز داخل و صادرات توامان مدنظر مسوولین قرار گیرد.

مصطفی‌پور با اشاره به اخذ مجوز احداثپالایشگاه در سال ۸۵ افزود: قبل از فشار تحریم‌ها شرکتهای خصوصی مجوز احداثپالایشگاه و پتروشیمی را گرفتند اما به دلیل عدم حمایت‌های لازم احداثپالایشگاه نتوانست محقق شود.

وی در ادامه با انتقاد به عدم گشایش اعتبار توسط بانک‌های داخلی افزود: خود تحریمی موضوعی بود که بیشتر از همه مسایل به ما فشار آورد و این موضوع به دلیل عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها باعثتاخیر در انجام امور و ایجاد خسارت به بخش خصوصی شد.
مصطفی‌پور ادامه داد: حمایت‌های دولت برای جذب سرمایه گذاری خارجی از ملزومات است که در صورت عدم وجود این فاکتور و همچنین ارایه گارانتی بانکی این فرصت جذب سرمایه را از دست خواهیم داد.
وی در پایان در مورد تامین اقلام مورد نیاز پروژه‌های نفتی توسط شرکت تیام گفت: علیرغم فشارها و تحریم‌هایی که وجود داشت، شرکت توانست در بسیاری از موارد تحریم‌ها را دور زده و اقلامی که برای پیشبرد پروژه‌ ها به این شرکت سفارش داده شده بود، تامین شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز