خبرگزاری کار ایران

خرید سالانه 1000 ملک برای اجرای پروژه‌های شهری در مشهد

asdasd
کد خبر : ۹۹۵۲۷

یکی از اصلی‌ترین وظایف سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد، اولویت‌بندی و تسریع در تملک املاک مورد نیاز جهت اجرای پروژه‌هاست که در این راستا سالانه بیش از 1000 ملک توسط این سازمان از مردم خریداری می‌شود.

ایلنا: مدیرعامل سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد گفت: سالانه ۱۰۰۰ ملک توسط شهرداری مشهد جهت اجرای پروژه‌های مصوب از مردم خریداری می‌شود.
به گزارش ایلنا از مشهد، مرتضی حقیقی گفت: یکی از اصلیترین وظایف سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد، اولویت‌بندی و تسریع در تملک املاک مورد نیاز جهت اجرای پروژه‌هاست که در این راستا سالانه بیش از ۱۰۰۰ ملک توسط این سازمان از مردم خریداری می‌شود.
وی اظهار کرد: شهرداری در طول سالیان گذشته همیشه خرید املاک مردم جهت اجرای پروژه‌ها را در برنامه خود داشته است اما هدف از راه‌اندازی سازمان زمین و مسکن، جلب رضایت هر چه بیشتر مالکانی است که املاکشان را به شهرداری واگذار می‌کنند و دوست دارند هر چه زود‌تر به حقوقشان دست یابند.
حقیقی با اشاره به پراکندگی بخشنامه‌ها و ضوابط خرید و فروش املاک در شهرداری تصریح کرد: قبلا پراکندگی بسیاری در بخشنامه‌ها و ضوابط تملک املاک داشتیم که با تلاش‌های کار‌شناسی توانستیم ضوابط را خلاصه‌سازی کرده و صلح‌نامه‌های تک برگی تدوین کنیم تا کار‌ها با سهولت و به دور از پیچیدگی‌های زائد انجام شود.
وی عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات شهرداری مشهد در راستای تسریع امور مربوط به تملک املاک، واگذاری تعیین تکلیف زمین‌های با متراژ کمتر از ۵۰۰ مترمربع به سازمان زمین و مسکن است تا ارباب رجوع در حداقل زمان ممکن به نتیجه مطلوب دست یابد.
مدیرعامل سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد ادامه داد: در ۶ منطقه مشهد نسبت به شناسایی زمین‌های با متراژ بالا‌تر از ۲۰۰۰ مترمربع اقدام کرده‌ایم تا هم از ریز دانه شدن آن‌ها جلوگیری کنیم و هم اقدامات لازم را نسبت به دریافت حقوق شهرداری از آن‌ها انجام دهیم.
حقیقی با اشاره به راه‌اندازی سامانه تالار مبادلات املاک و مستغلات مشهد گفت: در اساسنامه سازمان زمین و مسکن کنترل قیمت املاک پیش‌بینی شده بود که اجرای آن مشکل به نظر می‌رسید زیرا کار بسیار سنگین و پیچیده‌ای است و ما با راه‌اندازی تالار مبادلات املاک در این راستا گام برداشتیم.
وی اظهار کرد: یکی از اهداف راه‌اندازی تالار مبادلات املاک و مستغلات شهر این است که شهرداری از روند خرید فروش و نقل و انتقال املاک در شهر فاصله پیدا نکند و ضمن همراهی با بازار، بر وضعیت آن نیز تاثیرگذار باشد.
حقیقی خاطرنشان کرد: سامانه این تالار راه‌اندازی شده و تا یک ماه آینده مکان تالار نیز به بهره‌برداری می‌رسد تا مردم بتوانند با مراجعه به این محل به صورت حضوری معاملات خود را دنبال کنند.
وی با تاکید بر هدف شهرداری در شفاف‌سازی معاملات املاک در این سازمان، یکی دیگر از اهداف راه‌اندازی تالار مبادلات املاک را ایجاد زمینه برای انجام کلیه خرید و فروش‌های مردم در زمینه املاک دانست و افزود: مردم در آینده‌ای نزدیک می‌توانند با مراجعه به سامانه و یا تالار مبادلات املاک و مستغلات شهر، با خیالی آسوده نسبت به انجام معاملات خود با کسب اطلاع از اصالت، کاربری، تراکم و قیمت کار‌شناسی اقدام کنند.
مدیرعامل سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد با اشاره به تعیین تکلیف زمین‌های پلاک ۱۷۶ گفت: طی مذاکرات انجام شده تاکنون ۴۵۰۰ نفر زمین خود را به شهرداری واگذار کرده‌اند و مذاکره با سایر مالکان در حال انجام است.
مرتضی حقیقی افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان زمین و مسکن، شناسایی و تملک املاک مورد نیاز کمربند جنوبی مشهد به طول ۲۹ کیلومتر است که تاکنون ۱۵۰۰ مالک شناسایی شده و مذاکرات در راستای شناسایی و تملک زمین‌های مورد نیاز در حال انجام است.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای کمک به ساماندهی حاشیه شهر که به علت زیارتی بودن این شهر از سابقه‌ای طولانی برخوردار است، توضیح داد: کلیه لکه‌های بحرانی را مشخص کرده‌ایم و با یاری گرفتن از مشاور در پی آن هستیم تا با طبق مصوبه شورا ی اسلامی شهر، با احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در کنار این لکه‌ها و سکونت دادن اهالی در این واحد‌ها، نسبت به بهسازی این لکه‌ها اقدام کنیم.
مدیرعامل سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد ادامه داد: ۳۸۰۰ واحد مسکونی ارزان قیمت در شمال و شمال شرق مشهد در حال ساخت است تا با بهره‌برداری از آن‌ها، وضعیت حاشیه شهر را بهبود بخشیم.
حقیقی واگذاری مسکن معوض را یکی دیگر از برنامه‌های شهرداری برشمرد و عنوان کرد: در اکثر موارد کسانی که ملک خود را برای انجام پروژه‌های شهری واگذار می‌کنند، به جای دریافت نقدی تمایل بیشتری به دریافت ملک معوض دارند که امسال در همین راستا کلنگ احداث ۲۰۰ واحد مسکونی در قالب پروژه‌های ۱۲ یا ۲۰ واحدی در هر کدام از مناطق شهر به زمین می‌خورد تا به صورت معوض در اختیار واگذار کنندگان املاک قرار گیرد.
وی گفت: جهت بهبود روند خدمت‌رسانی، ۶۲۰ نفر از کسانی را که در سال‌های قبل املاک خود را به شهرداری واگذار کرده بودند، شناسایی کردیم و از ۲۷۰ نفر آن‌ها مصاحبه حضوری به عمل آوردیم و در ‌‌نهایت با شناسایی مشکلات و کاستی‌های موجود، نسبت به اطلاح قوانین و روش‌ها اقدام کردیم.
مدیرعامل سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد با اشاره به بودجه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی تملک املاک در سال ۹۲ افزود: در سال ۸۶ تنها ۱۳. ۵ میلیارد تومان برای تملک املاک بودجه پیش‌بینی شده بود که این رقم با توجه به گسترش قابل توجه پروژه‌های شهری در سال ۹۲ به ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
حقیقی در پایان اظهار کرد: بانک زمین سازمان زمین و مسکن نیز با مستندسازی و ثبت سیستمی ۲۱ هزار پرونده املاک خریداری شده توسط شهرداری مشهد در حال فعالیت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز