خبرگزاری کار ایران

مدیر انتشارات روزنه در گفتگو با ایلنا:

ممیزی سلیقه‌ای نه قانونی‌ست نه مشروع!

asdasd
کد خبر : ۹۹۳۱۲

ممیزی باید با استحاله از میان برداشته شود/ یادمان هست که حذف ممیزی، چه تلفاتی را از روزنامه‌ها و مطبوعات گرفت! این اتفاق نباید در حوزه‌ی نشر هم تکرار شود/ دست ممیز برای برداشت سلیقه‌ای و برخورد سلیقه‌ای باز است.

ایلنا: صدرالدین بهشتی(مدیر انتشارات روزنه) معتقد است؛ ممیزی نشر باید برداشته شود اما نه با اقدامات عجولانه و سریع. به نظر او هر حرکتی در حوزه‌ی فرهنگ نیازمند طمانینه است.

وی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درمورد اظهارات وزیر فرهنگ جدید درباره برداشتن ممیزی اظهار داشت: من احساس می‌کنم آقای جنتی به رفع ممیزی‌ها علاقه دارد اما این مساله نیاز به بحث و بررسی‌های بیشتر دارد و باید روی چگونگی عملیاتی شدن و زمان اجرای آن فکر کرد.

مدیر انتشارات روزنه افزود: من معتقدم ممیزی با تعاریف موجود، نه می‌تواند قانونی باشد و نه مشروع! چراکه اساسا ممیزی با سلیقه ورزی عجین است. به عنوان مثال در کشور ما چندین مرجع تقلید وجود دارد که در مباحث و موضوعات مختلف، نظرات مختلفی دارند. حالا از کجا معلوم است که فلان ممیز برای تطبیق متن با مواضع شرع، از کدام مرجع تقلید می‌کند و چه رویکردی دارد.

وی ضمن بیان این مطلب که «ممیزی قانونمند» نمی‌تواند وجود داشته باشد، گفت: هیچ قانون مطلق و روشنی را نمی‌توان برای ممیزی تعریف و تبیین کرد. ضوابط و آیین نامه‌هایی هم که در این خصوص وجود دارد، به کلیات پرداخته و به همین دلیل است که دست ممیز برای برداشت سلیقه‌ای و برخورد سلیقه‌ای باز است.

بهشتی در رابطه با رویکرد وزیر ارشاد در قبال ممیزی‌ها، ادامه داد: اگر قرار بر این باشد که ممیزی برداشته شده و یا به عبارتی به مراکز نشر سپرده شود، این رویکرد می‌بایست با حمایت ارشاد از ناشران همراه باشد. زیرا به محض برداشته شدن ممیزی‌ها، سر و کار ناشر با مدعی‌العموم و دادگستری خواهد بود و معلوم نیست چه بر سر صنعت نشر خواهد آمد.

وی افزود: یادمان هست که حذف ممیزی، چه تلفاتی را از روزنامه‌ها و مطبوعات گرفت! این اتفاق نباید در حوزه‌ی نشر هم تکرار شود. بنابر این انتظار ما این است که وزیر ارشاد برای اعمال نظرات خود در راستای حذف ممیزی، به برنامه ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و حتی درازمدت فکر کند زیرا در حوزه‌ی فرهنگ، هر رویدادی عقبه‌ای دارد و نمی‌شود یک شبه آن را تغییر داد.

مدیر نشر روزنه ضمن بیان این مطلب که ممیزی باید با استحاله از میان برداشته شود، نه با اقدامات یکباره و قاطع، اظهار داشت: از سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های آقای جنتی برمی‌آید که ایشان نسبت به حوزه‌ی نشر و فرهنگ و هنر دید مثبتی دارد. اما اگر ایشان بخواهند در مطبوعات و رسانه‌ها علنا با ممیزی مخالفت کنند، طبیعی ست که از جناح‌های مختلف مورد هجمه قرار می‌گیرند و این اتفاق خوبی نیست.

وی گفت: ما می‌دانیم که با روی کار امدن آقای روحانی و آقای جنتی، به هر حال تغییرتی را راه است. اما وزیر ارشاد باید از فرصت به وجود آمده بیشتر برای بستر سازی استفاده کند. و در این مسیر ما و سایر اهالی فرهنگ و هنر نیز باید ایشان را کمک کنیم زیرا حسن نیت و علاقه ایشان به فرهنگ و هنر به ما ثابت شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز