خبرگزاری کار ایران

آیت الله مكارم شیرازی:

امیدوارم دولت عملكرد خوبی در عرصه فرهنگ داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۶۵

دولت جدید علاوه بر تلاش برای حل مشكلات مادی در كشور، باید برنامه ریزی جامع و مناسبی برای ارتقاء فرهنگ اسلامی در جامعه داشته باشد، مردم به این دولت دل بسته‌اند و توقع می‌رود كه مسائل فرهنگی نیز جدی گرفته شود.

ایلنا: آیت الله مکارم شیرازی طی سخنانی در جمع زائران بارگاه منور رضوی با بیان این مطلب که «رعایت حجاب باعث کاهش مفاسد و جنایات در جامعه می‌شود»، اظهار داشت: بسیاری از مشکلات اخلاقی که در جامعه وجود دارد نشات گرفته از بی‌بندوباری در مسئلهٔ حجاب است.

به گزارش ایلنا از مشهد، این مرجع تقلید افزود: حجاب فقط یک تکلیف شرعی نیست، بلکه مسئله‌ای بشری و تاثیرگذار در زندگی بشر است.
وی با اشاره به آیه ۵۳ سوره احزاب، خاطر نشان کرد: خداوند در این آیه به مسلمان‌ها می‌فرماید «هرگاه از زنان پیغمبر متاعی می‌طلبید، با رعایت حجاب بطلبید»، باید دانست که زنان پیغمبر با سایرین از نظر تکلیف شرعی تفاوتی ندارند. قانون اشتراک در تکلیف، یک قانون فقهی مسلم است که بر طبق آن هر حکمی برای فردی ثابت شود، آن حکم برای همه است، بنابراین رعایت حجاب بر همه بانوان مسلمان واجب است.
وی افزود: خداوند در سوره احزاب می‌فرماید «حجاب برای آنکه دل‌های شما پاکیزه بماند بهتر است»، از این گفته بر می‌آید که حجاب، نفس انسان را از وسوسه‌های شیطان و هوای نفس حفظ می‌کند و قلب را پاکیزه و مطهر نگاه می‌دارد.
آیت الله مکارم شیرازی با نکوهش تقلید کورکورانه از فرهنگ اروپایی و غرب‌زدگی برخی افراد، گفت: ‌نباید تصور کرد که هر آنچه از دروازه‌های اروپا و آمریکا می‌آید مظهر و نشان تمدن بشریت است. غرب زدگی یک آفت بزرگ است و باید با محصولاتی که از غرب می‌آید با عقلانیت و تدبیر برخورد کرد.


امیدوارم دولت عملکردی خوب در فرهنگ داشته باشد
این استاد دروس خارج حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که «امیدوارم دولت جدید برنامه‌ و عملکردی خوب در عرصه فرهنگ داشته باشد»، متذکر شد: دولت جدید علاوه بر تلاش برای حل مشکلات مادی در کشور، باید برنامه‌ریزی جامع و مناسبی برای ارتقاء فرهنگ اسلامی در جامعه داشته باشد، مردم به این دولت دل بسته‌اند و توقع می‌رود که مسائل فرهنگی نیز جدی گرفته شود.
سخنران حرم مطهر رضوی در ادامه به دولت جدید پیشنهاد داد: دولت جدید می‌تواند با ارسال بخش‌نامه‌ای به ادارات و بیمارستان‌ها مبنی براینکه تمام خانم‌های کارمند و پرستار ملزم به رعایت حجاب مناسب هستند، گامی مؤثر در بهبود وضعیت حجاب در کشور بردارد.
وی تصریح کرد: باید در کتب درسی مدارس فوائد حجاب و مضرات بی‌حجابی و بی‌بندوباری به طور منطقی بحث شود. برای دانش آموزان ما باید کاملآ این موضوع روشن شود که حجاب یک امر حیاتی برای حفظ خانواده و جامعه است؛ همچنین صدا و سیما نیز باید در این زمینه کمک کند. صدا و سیما از یک سو می‌تواند با فیلم‌های بدآموز جامعه را منحرف کند و از دیگر سوی می‌تواند با فیلم‎‌ها و برنامه‌های آموزنده به تربیت جامعه کمک کند.


نقش باقیات صالحات در سرنوشت
آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نقش باقیات صالحات در تعیین سرنوشت آدمی اشاره کرد و گفت: بعد از مرگ، پرونده اعمال انسان بسته می‌شود و دیگر نه از گناهان او کاسته و نه به حسنات او افزوده می‌شود. اما در این امر استثناهایی نیز وجود دارد. افرادی که در حیات خود آثار خیری برای دیگران بر جای گذاشته‌اند و موقوفاتی از جمله مدرسه، بیمارستان، مسجد و غیره داشته‌اند؛ پرونده اعمالشان گشوده خواهد ماند و منافعی که از این موقوفات به مسلمین می‌رسد، حسناتش در نامه اعمال آن‌ها افزوده می‌شود.
وی دانشمندان و علما را گروه دومی دانست که پرونده اعمالشان پس از مرگ گشوده می‌ماند و تصریح کرد: دانشمندان و علمایی که کتب و آثار نیک و مفید از آن‌ها به جای مانده یا شاگردانی با تقوا، صالح و دانشمند تربیت کرده‌اند، هر منفعتی که از آن کتب یا شاگردان به جامعه اسلامی برسد، بخشی از حسنه و ثوابش برای آن عالم یا دانشمند است.
وی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه «افرادی که نه اموالی برای وقف و نه دانشی برای بجای گذاشتن دارند، برای مفتوح ماندن پرونده اعمالشان باید چه کنند؟»، پاسخ داد: یکی از را‌ه‌هایی که باعث می‌شود پرونده اعمال انسان حتی پس از مرگ نیز باز بماند، تربیت فرزند صالح است. هر قدمی که فرزندی صالح در جهت منافع مسلمان‌ها و جامعه اسلامی بردارد، ثوابش در پرونده اعمال والدین او به ثبت می‌رسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز