خبرگزاری کار ایران

ترن‌ست اراک - تهران در ایستگاه بلاتكلیفی

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۲۲

قطارهای تندروی پردیس (ترنست) به عنوان قطار‌های ویژه شرکت حمل‌ و نقل ریلی رجاء محسوب شده که در سنوات قبل طی قرار‌دادی با شرکت زیمنس، بخشی در خارج کشور ساخته و وارد شد و مابقی با انتقال تکنولوژی در شرکت واگن پارس اراک ساخته و تحویل می‌شود.

ایلنا: 19 خرداد ماه سال جاری طی سفر یک‌روزه احمدی نژاد به استان مرکزی نخستین دستگاه ترن‌ست اراک - تهران به بهره‌برداری رسید. قطارهای تندروی پردیس (ترنست) به عنوان قطار‌های ویژه شرکت حمل‌ و نقل ریلی رجاء محسوب شده که در سنوات قبل طی قرار‌دادی با شرکت زیمنس، بخشی در خارج کشور ساخته و وارد شد و مابقی با انتقال تکنولوژی در شرکت واگن پارس اراک ساخته و تحویل می‌شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا قابلیت سیر تا سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، مجهز‌ بودن به سیستم‌های صوتی و تصویری، تهویه مطبوع، صندلی‌های مرغوب و راحت، سرویس‌های بهداشتی ایرانی و فرنگی و عدم نیاز به لکوموتیو به عنوان نیروی کشش از مزایای این قطارهاست. در حالی که هم اکنون قطار تندرو پردیس در مسیرهای تهران مشهد، تهران زنجان، تهران میانه و تهران یزد در حال تردد و استفاده از سوی مردم است، اجرای این طرح در اراک مورد استقبال واقع نشد تا جایی که تا مرز انحلال نیز پیش رفت.
اگر چه زمان تردد ترنست اراک تهران (که هر روز راس ساعت 4:45 حرکت و ساعت 17 به اراک باز می‌گردد) به منظور انجام امور اداری یک روزه مناسب به نظر می‌رسد، اما گویا در تعیین قیمت بلیط آن کار کارشناسی صورت نگرفته است. به گونه‌ای که تعدادی از شهروندان اراکی در گفتگو با ایلنا بالا بودن نرخ بلیط این ترنست را علت اصلی عدم استفاده از آن اعلام کردند. هزینه رفت و برگشت با این قطار در حالی 28 هزار تومان تمام می‌شود که فاصله اراک تا تهران حدود 288 کیلومتر است. در صورتی که هزینه رفت و برگشت ترن‌ست تهران زنجان با فاصله 320 کیلومتر تنها 22 هزار تومان و یزد تهران با فاصله 680 کیلومتر 40 هزار تومان است. گفتنی‌ست پایین‌ترین قیمت بلیت قطار 350 تومان و مربوط به مسیر تهران - پرند است و بالاترین نرخ نیز 120 هزار تومان است که در برای تردد در مسیر تهران - آنکارا دریافت می‌شود.


در صورت عدم استقبال حرکت این قطار متوقف می‌شود
معاون عمرانی استانداری مرکزی در گفتگو با ایلنا با بیان این که متاسفانه استقبال خوبی از این ترنست نشد، گفت: در صورت ادامه این روند حرکت قطار سریع السیر اراک ـ تهران متوقف می‌شود.

هوشنگ بازوند تصریح کرد: این ترن‌ست هر روز در عرض کمتر از سه ساعت مسیر اراک به تهران را طی می‌کند که به دلیل عدم استقبال مسافران و نداشتن صرفه، مسئولان شرکت رجا خواستار باز پس‌گیری این ترن‌ست شدند که با پیگیری‌های استاندار فرصت یک ماهه‌ای از مسئولان شرکت رجا گرفته‌ایم تا بتوانیم استقبال مسافران را از این ترن‌ست افزایش دهیم. وی ادامه داد: پیش از این نیز در دو سال گذشته یک ترن‌ست به اراک تعلق گرفت که آن هم به دلیل عدم استقبال مسافران حذف شد.

بازوند در پایان تاکید کرد: راه‌اندازی این قطار با توجه به امکانات مناسبی که دارد کار بسیار بزرگی بود که مردم استان نباید اجازه دهند این فرصت بسیار ارزشمند بار دیگر از استان گرفته شود.


از رسانه‌ها درخواست کمک داریم
استاندار مرکزی هم در گفتگو با ایلنا، ترن‌ست اراک تهران را یکی از امکانات خوب استان معرفی کرد و گفت: این وسیله باید از سوی مردم مورد استفاده قرار گیرد که در زمینه اطلاع رسانی در این خصوص از رسانه‌ها درخواست کمک داریم.

علی اکبر شعبانی فرد ضمن اظهار این مطلب که حمل و نقل ریلی برابر اصل 44 به بخش خصوصی واگذار شده خواستار استقبال مردم از این طرح شد و هشدار داد: در صورت عدم استقبال این ترن‌ست به تعطیلی کشیده خواهد شد.


قیمت بلیط این ترنست زیاد است
استاندار مرکزی با اذعان به این که قیمت بلیط قطار سریع السیر اراک ـ تهران غیرمنطقی‌ است گفت: به مسئولان شرکت رجا پیشنهاد شده بهای بلیت از 14 هزار تومان به 10 هزار تومان و ساعت حرکت هم تغییر یابد تا با استقبال بیشتر مردم مواجه شود.

وی با اشاره به این که موفق به اخذ ماده 215 مربوط به دو خطه کردن ریل اراک قم شده‌ایم خاطرنشان کرد: برنده مناقصه مذکور قرارگاه خاتم الانبیاست که امید می‌رود در دولت یازدهم انجام و این تکنولوژی داخلی مورد استفاده هموطنان قرار گیرد.


ظرفیت اشغال این قطار 14 میلیاردی تنها 10 درصد است
جلال الدین کوکنار مدیر کل راه آهن استان مرکزی ضمن اشاره به روند فعالیت قطار سریع السیر اراک تهران گفت: دهم خرداد ماه سال جاری مجوز استقرار یک دستگاه ترن‌ست را از وزیر گرفتیم و همزمان ضمن رایزنی با ادارات دولتی به منظور استفاده، اطلاع‌رسانی‌های مورد نیاز دیگر را نیز انجام دادیم. اما متاسفانه شاهد بودیم که از 256 نفر ظرفیت در بهترین حالت تنها 30 صندلی پر می‌شد.

وی ادامه داد: به این ترتیب قطاری که 14 میلیارد تومان قیمت داشت، تنها به ظرفیت اشغال 10 درصد رسیده بود که این موضوع واکنش شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران را با اعلام این که از روز شنبه حرکت این قطار متوقف می‌شود، به دنبال داشت.


فعلآ یک ماه فرصت گرفته‌ایم
کوکنار با بیان این که از طریق استانداری رایزنی‌های مورد نیاز با شرکت راه آهن را انجام دادیم خاطرنشان کرد: فعلآ یک ماه فرصت گرفته‌ایم تا به هر شکل ظرفیت اشغال ترن‌ست را بالا برده و از این طریق مانع انحلال این امکان خوب در استان شویم.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم ظرفیت اشغال را به 50 درصد برسانیم این قطار پا برجا خواهد ماند.

مدیر کل راه آهن اراک با اشاره به این که ترن‌ست اراک تهران با 20 نفر پرسنل مشغول فعالیت است، کاهش مسافرت‌ها در ماه مبارک رمضان را طبیعی دانست و اظهار امیدواری کرد در ادامه فصل تابستان و با بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس حجم مسافرت‌ها نیز افزایش نسبی یابد.
وی در خصوص برنامه‌های اداره کل راه آهن اراک در این یک ماه فرصت باقی مانده اظهار داشت: نصب بنرهای متعدد در سطح شهر از طریق شهرداری و انجام مصاحبه با رسانه‌های مختلف از جمله اقدامات آینده و هم چنین ارسال نامه‌ای از طریق معاونت عمرانی و پشتیبانی استاندار خطاب به ادارات دولتی مبنی بر انجام مسافرت‌های پرسنل با قطار از جمله اقدامات انجام شده است.
جلال الدین کوکنار در پایان به سه پیشنهاد استاندار مرکزی به ریاست راه آهن به منظور ادامه فعالیت ترن‌ست اراک تهران اشاره و تصریح کرد: پیشنهاد اول کاهش قیمت بلیط از 14 هزار تومان به 10 هزار تومان بود که انجام این امر مستلزم تصویب در هیات مدیره راه آهن است. پشنهاد دوم این بود که به منظور افزایش ظرفیت اشغال مسیر، قطار به جای اراک تا ملایر ادامه یابد و در این خصوص با فرمانداری ملایر نیز مکاتبات مورد نیاز صورت گرفته است.

وی ضمن اشاره به تاخیر بی‌مورد در نزدیکی ایستگاه تهران به دلیل انجام تعمیرات، پیشنهاد سوم را تسریع در ساخت و ساز ایستگاه تهران به منظور کاهش زمان این سفر عنوان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز