خبرگزاری کار ایران

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین:

رییس جمهور بر ضرورت وجود احزاب در کشور باور دارد

کد خبر : ۹۹۱۲۴

نظام جمهوری اسلامی نیاز به کابینه مقتدر، توانمند، معتدل و با تجربه سنگین داشت که در مجموع این مشخصه‌ها در افرادی که آقای روحانی به مجلس معرفی کرد، دیده می‌شود.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت:نظام ما به هیچ عنوان نباید تک حزبی باشد و باید چندحزبی را در کشور لحاظ کنیم حتی در این راستا رهبری هم یک نوع حزب بومی را برای کشور قبول دارند و دلیل تاکید ایشان بر بومی بودن این است که از احزاب مطرح جهان مانند دموکرات‌ها کپی برداری نشود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا باهنر در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین گفت: افکار عمومی بعد از ۱۶ سال حس کردند که اصلاحات و اصولگرایی دچار نوعی افراط غیرضروری شده است لذا در انتخابات ۲۴ خرداد به اعتدال روی آوردند.

وی در خصوص ویژگی‌های دولت یازدهم افزود: دولت آقای روحانی که با شعارتدبیر و امید روی کار آمد، توانست به عنوان دولت توانمند با مدیران خوب کار خود را آغاز کند و کابینه منحصر به فرد و معتدل که مردم به آن نیاز داشتند در این راستا تشکیل شد.

این فعال سیاسی گفت: نظام جمهوری اسلامی نیاز به کابینه مقتدر، توانمند، معتدل و با تجربه سنگین داشت که در مجموع این مشخصه‌ها در افرادی که آقای روحانی به مجلس معرفی کرد، دیده می‌شود.

باهنر ادامه داد: دولت جدید باید افزون بر حل مشکلات کشور، محافظت از ارزش‌های نظام، نحوه رایزنی و تعامل و ایجاد تحول در دیپلماسی را طوری طراحی کند که درب های جدیدی به روی نظام در عرصه بین المللی باز شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین همچنین به سرمایه‌های موجود در کشور اشاره کرد و گفت: سرمایه‌های بسیاری در طول چند سال اخیر حیف و میل شد اما اموالی که حیف می‌شود بیشتر از اموالی هستند که توسط برخی ازمسئولان و یا بخش‌های سرمایه گذاری حیف می‌شوند و نمونه بارز ان را می‌توان در پرونده اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی شاهد بود که در آن راستا باعث شد ۱۰‌ها هزار میلیارد تومان پولی که باید در کشور به چرخش بیفتد از کار افتاده و بنگاه‌های اقتصادی و یا سرمایه گذاران در عرصه‌های مختلف قدرت ریسک خود را پایین بیاورند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه کشور ما علاوه بر اینکه ازیک سو با تحریم‌های اقتصادی مواجه است از سوی دیگر با مدیران کم تجربه اقتصادی مواجه شده است و همواره مدیران فعلی با ترس از اینکه مورد مواخذه قرار گیرند عملکرد اقتصادی خود را ضعیف می‌کنند.

باهنر همچنین به ماجرای زلزله‌هایی که درکرمان در اوایل انقلاب رخ داد اشاره کرد و گفت: در ماجرای این زلزله‌ها من به عنوان یکی از مسئولان رسیدگی کننده به امور سرمایه‌ای بودم و در آن زمان فردی به عنوان مثال ده میلیون تومان هزینه صرف خسارت‌های ناشی از زلزله می‌کرد اما همیشه این سوال برای کسی که از این هزینه به بهترین شکل استفاده کند وجود داشت که آیا توانسته به خوبی از آن بهره برد یا خیر. در آن زمان از آیت الله مشکینی استعلام کردند و ایشان گفتند یک مدیر باید با تلاش و دقت خود بتواند از هدر رفتن سرمایه‌ها جلوگیری کند و این کار نیازمند جرات است.

باهنر خاطرنشان کرد: مدیرانی که درک و فهم داشته باشند در حد بسیار کمی هستند و اگر هم باشند تجربه کافی برای مدیریت ندارند.امروز وزیری می‌خواهیم که شجاعت تصمیم‌گیری داشته باشد حتی اگر فردا دیوان محاسبات یقه‌اش را بگیرد و مثلا بگوید چرا؟. البته باید در تصمیم‌گیری‌هایش با دقت لازم از حیف شدن اموال جلوگیری کند.

دبیر کل جامعه مهندسین به ماجرای رای اعتماد ۴ روزه مجلس اشاره کرد و گفت: دربحث رای اعتماد، نمایندگان مجلس با رای خود پیام دادند که ما نیاز به وزیری داریم که شجاعت تصمیم گیری داشته باشد و همه تلاش و وسواس خود را به کار گیرد تا حتی یک ریال حیف و میل نشود.

نایب رئیس مجلس نهم در زادامه اظهاراتش به وجود سرمایه عظیم نفتی در ایران اشاره کرد و گفت: امروز ما منابع نفت زیرزمینی مشترک با عراق داریم و دراین میان با مدیریت خوب می‌توانیم به بیشترین برداشت ممکن برسیم اما متاسفانه شاهد هستیم که عراق استخراج قابل توجهی دارد و بد‌تر از آن این است که امتیاز استخراج نفت عراق به طور کامل در اختیار آمریکا قرار می‌گیرد.

باهنر همچنین بار دیگر به ماراتن رای اعتماد مجلس اشاره کرد و افزود: مجلس دو رکورد را پشت سر گذاشت؛ چون پس از انقلاب تا به حال شاهد حضور 284 نفر از نمایندگان از جمعیت کل 289 نفره آن‌ها در روز رای‌گیری نبوده‌ایم، همچنین در این دوره شاهد بودیم که 274 نفر به وزیر اقتصاد رای مثبت دادند در حالی که تا به حال هیچ وزیری موفق به کسب چنین رای اعتمادی در مجلس نشده بود.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در عین حال با بیان این‌که «آقای روحانی افراد جدیدی را برای سه وزارتخانه باقیمانده و با در نظر گرفتن حساسیت‌های مجلس معرفی کند» گفت: حساسیت‌های مجلس برای رای اعتماد روشن شده است؛ هم حساسیت ایجابی و هم حساسیت سلبی داشت.

وی با اشاره به حساسیت سه وزارتخانه علوم و آموزش و پرورش و ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: این وزارتخانه‌ها کلید نیروی انسانی هستند. پس اگر معتقدیم سرمایه انسانی در نظام جمهوری اسلامی قوی‌ترین سرمایه است باید حواس‌مان به این سه وزارتخانه باشد.

 وی با بیان این‌که «حرف‌های آقای روحانی شعاری نبوده است» تصریح کرد: فلز روحانی همان‌طور است که می‌گفت؛ فراجناحی و معتدل است و به خرد جمعی و کار همرا با تدبیر باور دارد. پس امیدواریم مجلس با تمام توان از اقدامات دولت حمایت کند و با نظارت عادلانه کار جلو رود.

وی در ادامه اظهاراتش به مساله تحزب در کشور اشاره کرد و یادآور شد: تحزب در کشور یکی از مباحثی است که همواره مطرح بوده و تمام مسئولان چه با واسطه و چه بدون واسطه ملزم و یا ناچار به حضور در یک حزب قدرتمند هستند.

وی گفت:این‌طور نیست که در کشور ما احزاب پاسخگوی عملکرد اعضای خود باشند. به طور مثال آقای احمدی‌نژاد 20 سال عضو جامعه اسلامی مهندسین شد، اما بعد که رییس‌جمهور شد، دیگر نتوانستیم مسوولیت کارهای ایشان را بپذیریم.

باهنر یادآور شد: اوایل انقلاب حزب قدرتمند و شناسنامه دار و مقتدر جمهوری اسلامی با حضور افرادی مانند شهید بهشتی و شهید رجایی شکل گرفت اما آن هم بعد از مدتی منحل شد و تا کنون دیگر حزبی که بتواند آن ویژگی‌ها را داشته باشد نداشتیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نظام ما به هیچ عنوان نباید تک حزبی باشد و باید چندحزبی را در کشور لحاظ کنیم حتی در این راستا رهبری هم یک نوع حزب بومی را برای کشور قبول دارند و دلیل تاکید ایشان بر بومی بودن این است که از احزاب مطرح جهان مانند دموکرات‌ها کپی برداری نشود.

دبیرکل جامعه مهندسین خاطرنشان کرد: در حال حاضر حزبی نیاز داریم که تمام اعضای آن بازیکن باشند و دارای فکر باشند و شبکه بندی کنند و باز هم باید در این راستا تاکید شود که تک حزبی با نظام ما سازگار نیست.

باهنر ادامه داد: مباحث دیگری مانند دو حزبی، سه حزبی و یا چهار حزبی از سوی مسئولان پیشنهاد می‌شود اما دیگر تعداد آماری ۱۰ حزب برای یک کشور نمی‌تواند مفید باشد متاسفانه هم اکنون ۲۲۰ حزب دارای مجوز بوده و در حال فعالیت هستند.

باهنر در ادامه به اظهارات اخیر رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: آقای روحانی به تازگی در خصوص احزاب مثال خوبی را مطرح کرده‌اند و گفته‌اند که احزاب در زمان انتخابات در میادین حضور پیدا کرده و کرکره‌های خود را بالا برده و بعد از انتخابات آن را پایین می‌کشند همچنین این نقل قول از ایشان که متاسفانه حزب در کشور نداریم نشانگر این است که ایشان به حضور حزب اعتقاد دارند.

باهنر همچنین به نمونه‌های پیشنهادی از وجود احزاب در کشور اشاره کرد و ادامه داد: به عنوان مثال می‌تواند ۲ حزبی در کشور ما حاکم شود که اصولگرایان و اصلاح طلبان در هر یک از قطب‌های آن قرار گیرد و یا ۳ حزبی که با حضور اصولگرایان، اصلاح طلبان و اعتدالیون محقق می‌شود. همچنین ۴ حزبی نیز می‌تواند برای کشور رقم بخورد که در دو شاخه اصولگرایی و اصلاح طلبی و با زیرشاخه‌های معتدل و تندرو هر یک فعالیت‌هایی داشته باشند.

نایب رئیس مجلس نهم اذعان داشت: برخی فکر کردند که می‌خواهم حزب فراگیر شکل دهم و خودم دبیرکل و رییس شوم اما این‌طور نیست؛ و از ما گذشته است. ما جیبی برای این حزب‌های پشنهادی ندوختیم.بلکه احساس می‌کنم نیاز است در کشور ما حزب فراگیر تئوریزه شود و با توجه به رویکرد آقای روحانی در مورد احزاب، چهار سال پیش‌رو فرصت خوبی برای توجه به مساله تحزب در کشور است و حاضرم تجربیات خود را در این رابطه در اختیار دیگران قرار دهیم.

وی اظهار داشت: مساله حزب را باید در کشور تئوریزه کنیم و به شکلی ساماندهی شده آن را به نقطه آرمانی خودبرسانیم و در این راستا افرادی که پیش از این درحزب‌های مختلف تجربیاتی کسب کرده‌اند می‌توانند آن‌ها را به حزب های رسمی کشورانتقال دهند.

باهنر همچنین به ضرورت تشکل شورای همفکری و تئوری‌پردازی برای تشکیل احزاب اشاره کرد و گفت: شاید نیاز باشد تا قبل از اینکه حزبی به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کند یک شورای همفکری تشکیل دهیم و بعد از آن بتوانیم کلید فعالیت احزاب را به دست بگیریم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین یادآور شد: فرصت کنونی یک فرصت طلایی است و مردم حماسه سیاسی را کلید زده‌اند و امروزهم دولت و مجلس می‌توانند حماسه اقتصادی را رقم بزنند و در کنار آن مساله احزاب نیز می تواند رو به بهبودی برود.

وی گفت: این جامعه باید بیشتر به سمت بحث‌های فنی برود.جامعه اسلامی مهندسین علی رغم اینکه نتوانسته در کارهای حرفه‌ای توفیقی کسب کند اما نقطه نظرات مختلف سیاسی را تا حدودی انعکاس داده است.

باهنر گفت: جامه اسلامی مهندسین یک حلقه واسط بین حاکمیت و فعالان بخش‌های مختلف تولیدی، کشاورزی و اقتصاد است و یکی از مهم‌ترین مسائل امروز که به تولید خلاصه می‌شود را می‌توان از قول جامعه اسلامی مهندسین دنبال کرد.

به گفته باهنر جامعه اسلامی مهندسین می‌تواند وکیل بخش خصوصی در دولت جدید باشد.

وی در پایان اظهاراتش اذعان داشت: علی رغم اینکه جامعه اسلامی مهندسین نمی تواند به عنوان یک حزب رسمی کارکرد صد درصدی داشته باشد اما می‌تواند یک صنف را تقویت کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز