خبرگزاری کار ایران

استاندار اصفهان تأكید كرد:

در استانی زندگی می‌کنیم که هشت هزار و 500 واحد تولیدی در آن فعال است

asdasd
کد خبر : ۹۹۰۸۰

رشد سریع جمعیت باعث شده تا اصفهان بیشترین تعداد شهر کشور یعنی 106 شهر را داشته باشد و کلان شهر اصفهان به یکی از شهرهای مهاجر پذیر کشور تبدیل شود.

ایلنا: ذاکر اصفهانی: توجه جدی به رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص استفاده از نمادهای اسلامی-ایرانی در ساخت و ساز‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش ایلنا از اصقهان، علیرضا ذاکر اصفهانی در سومین نشست مشترک شهرداران کلان شهرهای کشور و فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی که در هتل عباسی اصفهان برگزار شد، دلیل اینکه امروز نمی‌توانیم شهرسازی با هویتی داشته باشیم و میراثمان در خطر آسیب قرار گرفته است را عدم شناخت کافی غنای معماری گذشته دانست.

استاندار اصفهان افزود: با توجه با اینکه شکل گیری شهر‌ها در هر نقطه از جهان بر اساس فکر و ایدئولوژی حاکم بر آن منطقه بوده است، لازم است در معماری و مبلمان شهری، به ایدئولوژی غالب، فلسفه غنی و تاریخ شکوه‌مند ایران اسلامی توجه ویژه شود.

وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای جهان، با سابقه فرهنگی و دیرینه در بحث شهر نشینی است، اظهار کرد: شهر‌ها توسط شالوده‌های فرهنگی به وجود آمده‌اند و فرهنگ نیز چیزی جز کرامت انسانی که در تمدن ایرانی-اسلامی از اولین و مهم‌ترین مؤلفه‌هاست، نیست.

ذاکر اصفهانی با اشاره به سابقه فرهنگی و تاریخ سرشار و غنی کشورمان تصریح کرد: استان اصفهان در دوره‌های مختلف به خصوص در عصر اسلامی که دوره درخشش تمدن اسلامی است، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است.

وی تاکید کرد: تمدن اسلامی مبتنی بر یک فلسفه است که در عصر صفوی این فلسفه در اصفهان شکل گرفت و ما امروز میراث دار این تمدن هستیم.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: به طور مثال بناهای تاریخی همچون هتل عباسی جزء اولین هتل‌های تاریخی دنیا است که در عصر صفوی شکل گرفته و ۴۰۰ سال قدمت دارد.

وی با بیان اینکه شهر‌ها بر اساس ایدئولوژی‌ها ایجاد شده‌اند، گفت: ما امروز در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که رهبر معظم انقلاب بر یک تمدن سازی قوی غنی تأکید دارند و ما با چنین گذشته‌ای باید‌‌ همان فلسفه تمدنی یا فلسفه‌ای نزدیک به آن دوباره خلق شده و در شهرسازی ما نمود پیدا کند.

ذاکر اصفهانی با اشاره به اینکه نبود طرح‌های آمایشی و کلان، شهرداری‌ها را با چالش روبرو کرده است، رشد سریع جمعیت، جذابیت‌های شهر‌ها و مهاجرت را از عمده عوامل مشکل آفرین امروز برشمرد.

وی اضافه کرد: رشد سریع جمعیت باعث شده تا اصفهان بیشترین تعداد شهر کشور یعنی ۱۰۶ شهر را داشته باشد و کلان شهر اصفهان به یکی از شهرهای مهاجر پذیر کشور تبدیل شود.

مقام ارشد استان ادامه داد: ما در استانی هستیم که هشت هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی در آن فعال است و کاشی، سیمان، مصالح ساختمانی و ۷۰ درصد فولاد کشور را تولید می‌کند و علاوه بر آن اصفهان بیش از ۱۰ درصد صادرات کشور را بر عهده دارد و دومین منبع درآمدی کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در چنین کلان شهر و استانی باید عملیات اجرایی از اصول خاصی پیروی کند، افزود: باید از خود بپرسیم چرا ما نتوانستیم این اصول را رعایت کنیم و چرا امروز خانه‌های قدیمی خود را این گونه از دست می‌دهیم؟

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه مدت‌ها است در مجموعه استانداری در حال بررسی راهی برای حفظ آثار تاریخی اصفهان هستیم، گفت: عدم شناخت کافی معماری و غنای معماری گذشته و مشکلات اقتصادی موجود از دلایلی است که ما امروز نمی‌توانیم شهرسازی با هویتی داشته باشیم و میراثمان در خطر آسیب قرار گرفته است.

وی استفاده از اصحاب فرهنگ و هنر همچون معماران را از دیگر موضوعاتی دانست که استانداری به آن توجه داشته است و افزود: با استفاده از این افراد می‌خواهیم شهرسازی و معماری که میراث دار آن هستیم احیا و برپایه‌‌ همان شهر‌ها پیشرفت کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز