خبرگزاری کار ایران

بر خلاف توافق‌نامه سازمان محیطزیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت؛

معدنکاوی در منطقه امن پناهگاه حیات وحش موته

asdasd
کد خبر : ۹۸۹۴۳

با شروع عملیات معدنکاوی، از نوع سنگ تراورتن، با حجم ۴ کیلومتر مربع آن هم دقیقاً در داخل منطقه امن پناهگاه حیات وحش موته، نزدیک به یک هفته است که حیات وحش منطقه به علت فعالیت ماشین‌های سنگین معدنکاوی سرگردان و آواره شده‌اند.

ایلنا: پس از وقوع فاجعه آشوراده و واگذاری این منطقه مهم زیست محیطی به بخش خصوصی که موجب شده تا ناصر مقدس مدیر کل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق به دلیل مخالفت با انجام آن برکنار شود. حال نوبت پناهگاه حیات وحش موته است که تاراج شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پناهگاه حیات وحش موته از جمله زیستگاه‌هایی مهم آهو و کل و بز است که در سال‌های اخیر به دلیل مدیریت مناسب آن، همواره در جایگاه‌های بالای سرشماری جمعیت حیات وحش قرار داشته است.

اما این روز‌ها این منطقه مهم طبیعی نیز مورد دست اندازی قرار گرفته است. یک پنجم پناهگاه حیات وحش موته، منطقه امن به حساب می‌آید و طبق توافقنامه بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنایع و معادن معدنکاوی در این مناطق ممنوع اعلام شده است.

این در حالیست که با وجود این توافقنامه؛ نزدیک به یک هفته است که یک شرکت بخش خصوصی با رأی دیوان عدالت اداری موفق به اخذ مجوز و آغاز معدنکاوی در این منطقه امن کرده است.

این در حالیست که به گفته وحید عباسی کار‌شناس محیط زیست منطقه مذکور که به تخت کوه معروف بوده و در حریم روستای رباط ترک قرار دارد از نظر زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است. به طوری که این منطقه محل تجمع وحوش و آبگاه آهو‌ها، کل و بزهایی است که بیشتر جمعیت حیات وحش منطقه موته را در خود جای داده است و به نوعی منطقه امن برای آنان است.

اما با شروع عملیات معدن کاوی، از نوع سنگ تراورتن، با حجم ۴ کیلومتر مربع آن هم دقیقاً در داخل این منطقه امن، نزدیک به یک هفته است که حیات وحش منطقه به علت فعالیت ماشین‌های سنگین معدنکاوی سرگردان و آواره شده‌اند.

اگر چه محیط زیست منطقه گلپایگان تلاش‌هایی را برای متوقف کردن این اقدام انجام داده ولی این دفاعیات کارساز نبوده و دیوان عدالت اداری، نتیجه این دعوا را برخلاف توافقنامه سازمان محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت صنایع و معادن به نفع شرکت خصوصی اعلام کرده است.

با وجود اینکه تلاش‌هایی برای جلوگیری از این معدنکاوی انجام شده ولی به نظر می‌رسد در سایه عدم تعیین تکلیف رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست فرصت برای ماهی گرفتن برخی سوءاستفاده کنندگان از آب گل آلود مهیا شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز