خبرگزاری کار ایران

دبیر کل انجمن پسته ایران به ایلنا خبر داد:

کاهش ۱۵ درصدی تولید پسته / قیمت پسته تابع نرخ ارز است

asdasd
کد خبر : ۹۸۹۱۱

پسته تازه موجود در بازار برداشت استان‌های سمنان و خراسان است اما برداشت از استان‌های اصلی هنوز شروع نشده است.

دبیر کل انجمن پسته ایران گفت: قیمت پسته به دلیل اینکه یک محصول صادراتی است به شدت تابع نرخ جهانی و قیمت نرخ ارز است.

حمید فیضی دبیر کل انجمن پسته ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به کاهش تولید پسته اظهار داشت: در سال گذشته بر مبنای برآورد انجمن ۲۰۰ هزار تن تولید پسته داشته‌ایم، اما بر اساس تخمین انجمن پسته ایران در سال جاری ۱۷۰هزار تن تا ۱۹۰ هزار تن پسته برداشت خواهد شد که بیانگر کاهشی ۱۵-۵ درصدی نسبت به سال گذشته است.

فیضی ادامه داد: در خردادماه انجمن پیش بینی کرد امسال ۱۹۰ هزارتن تولید پسته داشته باشیم اما به دلیل گرمای شدید هوا در هفته‌های گذشته مقداری از محصول دچار عدم رشد مغز و پوکی شده‌اند، به همین دلیل طبق آخرین برآورد تولید پسته در سال جاری در حدود ۱۷۰ هزار تن خواهد بود.

دبیر کل انجمن پسته ایران افزود: در حال حاضر قیمت پایه صادراتی پسته فندقی ایران در بازار چین کیلویی ۸ دلار است که نسبت به قیمت بهمن ماه سال گذشته پایین‌تر است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت پسته در سال جاری همانند سال گذشته افزایش ناگهانی و شدید خواهد داشت افزود: در سال گذشته افزایش قیمت پسته به دلیل افزایش نرخ دلار بود و چون دولت نتوانست نرخ دلار را کنترل کد قیمت پسته افزایش شدید یافت.

فیضی افزود: پسته تازه موجود در بازار برداشت استان‌های سمنان و خراسان است اما برداشت از استان‌های اصلی هنوز شروع نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز