سالمندان و خردسالان؛ ۵۶ درصد مرگهای عابران پیاده
در بهار امسال، استانهای تهران با ۱۳۶ نفر، (۷ / ۴۳ درصد)، مازندران با ۶۸ نفر (۱ / ۳۲ درصد) و گیلان با ۴۶ نفر (۳ / ۲۹ درصد) بیشترین مرگهای عابر پیاده را نسبت به کل کشتههای حوادث رانندگی استان خود داشتهاند.
ایلنا: هر چند مرگهای ناشی از حوادث رانندگی طی سالهای گذشته روند کاهشی داشته و در سال ۱۳۹۱ به زیر ۲۰ هزار نفر (۱۹ هزار و ۸۹ نفر) رسید، اما همچنان عابران پیاده و به خصوص سالمندان و خردسالان بخش زیادی از این مرگها را به خود اختصاص دادهاند. به طوری که از چهار هزار و ۳۷۱ نفر عابر پیادهای که در سال ۱۳۹۱ جان خود را از دست دادند، دو هزار و ۳۶۵ نفر آنها سالمند و خردسال یعنی ۴ / ۱۲ درصد کل تلفات رانندگی سال ۱۳۹۱ بودهاند.
به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در بهار امسال هم از چهار هزار و ۵۲۳ نفری که در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند، ۹۷۹ نفر (۶ / ۲۱) آنها عابر پیاده بودند. ۲ / ۵۶ درصد از ۹۷۹ نفر عابر پیاده متوفی سه ماهه اول امسال را سالمندان و خردسالان (۵۵۰ نفر) تشکیل میدهند که این رقم در مقایسه با به مدت زمان مشابه سال قبل (یکهزار و ۱۰۱ نفر) با کاهش ۱ / ۱۱ درصدی مواجه بوده است.
در ردههای سنی دیگر مرگهای عابرین پیاده به ترتیب ۵۰ تا ۵۹ سالهها با ۵ / ۱۱ درصد، ۴۰ تا ۴۹ سالهها با ۲ / ۹ درصد، ۳۰ تا ۳۹ سالهها با ۷ / ۸ درصد و ۲۰ تا ۲۹ سالهها با ۵ / ۸ درصد قرار دارند.
در بهار امسال، استانهای تهران با ۱۳۶ نفر، (۷ / ۴۳ درصد)، مازندران با ۶۸ نفر (۱ / ۳۲ درصد) و گیلان با ۴۶ نفر (۳ / ۲۹ درصد) بیشترین مرگهای عابر پیاده را نسبت به کل کشتههای حوادث رانندگی استان خود داشتهاند.
بدون شک توسعه کمی و کیفی پژوهشهای هدفمند در راستای ارتقای ایمنی حمل و نقل سالمندان، ارتقای ایمنی عابران پیاده سالمند، بهبود رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی سالمندان، ارتقای وضعیت ایمنی شبکه راهها، ارتقای ایمنی دسترسی به شبکه راهها و... در کاهش حوادث رانندگی و مرگ سرنشینان و عابران پیاده تأثیر خواهد داشت.