خبرگزاری کار ایران

رییس انجمن همگن صنایع سنگ استان اصفهان:

هزینه‌های تولید سنگبری‌ها تا ۴۰۰ درصد افزایش داشته است

asdasd
کد خبر : ۹۴۵۰۵

تحریم‌ها و عدم به روز بودن دستگاه‌ها به کشورهایی مثل چین و ترکیه فرصت داده است تا با خرید خام منابع معدنی از ایران و فرآوری این مواد، محصول را به آمریکا و اروپا بفرستند و ارزش افزوده حاصل از منابع ایران به کشورهایی مثل چین و ترکیه برسد.

ایلنا: رییس انجمن همگن صنایع سنگ استان اصفهان با اشاره به اینکه از زمان هدفمندی یارانه‌ها هزینه‌های تولید این صنعت بین۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش داشته است، گفت: قیمت محصولات فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یافته چون با وجود حدود ۲هزار واحد سنگبری در استان و رقابتی شدن محصول واحدهای سنگبری امکان افزایش قیمت نهایی وجود ندارد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، رضا احمدی با تاکید بر اینکه تولیدکننده داخلی در صنعت سنگ توان واردات و خرید تکنولوژی نوین را ندارد، افزود: دولت باید با پرداخت وام‌هایی با کارمزد پایین امکان واردات ماشین آلات روز را فراهم کند.

به گفته وی دستگاه‌های مورد استفاده در سنگبری‌های ما تنها توان گرفتن ۷ متر محصول از یک تن سنگ را دارند در حالی که دستگاه‌هایی که در سایر کشور‌ها استفاده می‌شود تا دوبرابر این میزان بازدهی دارد در نتیجه ضایعات سنگ در کشور ما بالاست.

رئیس انجمن همگن صنایع سنگ استان اصفهان همچنین قدیمی بودن روش کار و بالایودن هزینه‌های تولید را موجب کاهش قابل توجه سود سنگبری‌ها دانست و تصریح کرد: در این شرایط سنگبری‌های داخلی توان رقابت با خارجی‌ها را ندارند.

وی صادرات خام را یکی دیگر از معضلان صنعت سنگ کشور معرفی کرد و گفت: این مشکل نتیجه یک بی‌برنامگی در سطح مدیریت این صنعت است که باعث شده کارخانه‌های فرآوری سنگ تکنولوژی لازم را نداشته باشند، همچنین نتوانند با قیمت مناسب سنگ را از معدندار داخلی بخرند در حالی که کشورهای خارجی با قیمت بهتری مواد خام را از معدن کار ایرانی می‌خرد.

احمدی با اشاره به اینکه تقریبا ۹۰ درصد محصول سنگبری‌های کشور در داخل مصرف می‌شود، ادامه داد: در حالی که پیش از این ایران در تولید سنگ دنیا جایگاه سوم را داشته است، در طول ۸ سال گذشته تا جایگاه دهم سقوط کرده‌ایم.

این فعال صنعت سنگ اصفهان با تاکید بر منحصر به فرد بودن سنگ ایران در دنیا، گفت: تحریم‌ها و عدم به روز بودن دستگاه‌ها به کشورهایی مثل چین و ترکیه فرصت داده است تا با خرید خام منابع معدنی از ایران و فرآوری این مواد، محصول را به آمریکا و اروپا بفرستند و ارزش افزوده حاصل از منابع ایران به کشورهایی مثل چین و ترکیه برسد.

وی با انتقاد از بی‌نتجه ماندن تلاش‌های ۱۰ ساله برای دریافت تسهیلات مورد نیاز واردات تکنولوژی افزود: یک استراتژی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین شده و کانون دانش و صنعت در دانشگاه صنعتی اصفهان به ریاست استاندار هم به این نتیجه رسیده که تکنولوژی نوین در صنعت سنگ می‌تواند بازدهی را دوبرابر کند، عملیاتی شدن این تسهیلات به دست دولت است؛ در جلسات ستاد تسهیل مصوباتی داشته‌ایم که متاسفانه اجرایی نشده است.

احمدی همچنین بزرگ‌ترین مشکل صنعت سنگ کشور را مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرد و گفت: همانطور که گفتیم دستگاه‌های سنگبری‌ها به روز نیست و هزینه‌های تولید بالاست، از طرفی با وجود حدود ۲هزار واحد سنگبری در استان و رقابتی شدن محصول واحدهای سنگبری امکان افزایش قیمت محصول نهایی وجود ندارد، با این وجود اداره امور مالیاتی مطالبات خود را به صورت علی الراس بر اساس میزان فروش واحدهای سنگبری و نه از سود حاصل محاسبه می‌کند که این نحوه محاسبه زیان واحد‌ها را به دنبال دارد.

وی از دولت یازدهم خواست مانند دولت‌های پیشین از نظرات تشکل‌ها استفاده کند و آن‌ها را در تصمیم گیری دخالت بدهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز