خبرگزاری کار ایران

شهردار تبریز:

تبریز خاستگاه مشروطه و مهد استبدادستیزی ایران است

asdasd
کد خبر : ۹۴۴۹۱

مردم تبریز براساس رسالت ملی و مذهبی خود ضد استبداد مبارزه‌ای را آغاز کرد که در آن مفاهیم ملی و حتی فراملی چون آزادی خواهی، عدالت طلبی، ستم سوزی، دیکتاتور ستیزی حرف اول و آخر مبارزان بود.

ایلنا: شهردار تبریز با گزامی‌داشت ۱۴ مرداد سالروز صدور فرمان مشروطیت در ایران، ازتبریز به عنوان خاستگاه مشروطیت و مهد استبدادستیزی ملت ایران در تاریخ یاد کرد.
به گزارش ایلنا علیرضا نوین در نشست ماهانه خود با مدیران ارشد شهرداری با اعلام اینکه شهر تبریز همواره پیشتاز و پیشگام حرکت‌های بزرگ ملی، مذهبی و مردمی ایران اسلامی در طول تاریخ بوده است خاطرنشان کرد: تاریخ بلند ایران به ویژه تاریخ معاصر و ۵۰۰ ساله این سرزمین مملو از نقش‌آفرینی و پیشتازی مردم تبریز است و این نقش‌آفرینی در اوج خود، انقلاب و قیامی را رقم زد که نام تبریز را به عنوان نماد و مهد استبدادستیزی ایران و موتور حرکتی تمامی قیام‌ها و انقلاب‌های مردمی از صدر مشروطه گرفته تا انقلاب اسلامی ایران تا همیشه تاریخ به ثبت ماندگاری رسانید.
شهردار تبریز خاطرنشان کرد: انقلابی که از تبریز و علیه استبداد ناصری ریشه گرفت و با تحمیل مطالبات به حق مردم مبنی بر تشکیل مجلس و تعمیم آزادی‌های مدنی به حکومت وقت به پیروزی رسید، بر نقش پیشگامی و خط‌شکنی تبریز و مبارزان آن در تمام اعصار و تحولات تاریخی ایران اسلامی مهر تأئید زد.
وی با اشاره به اینکه شهر تبریز در طول تاریخ همواره در برابر ظلم و ستم ایستادگی کرده افزود: مردم تبریز براساس رسالت ملی و مذهبی خود ضد استبداد مبارزه‌ای را آغاز کرد که در آن مفاهیم ملی و حتی فراملی چون آزادی خواهی، عدالت طلبی، ستم سوزی، دیکتاتور ستیزی حرف اول و آخر مبارزان بود.
شهردار تبریز خاطرنشان کرد: زمانی که محمدعلی شاه گام‌های جدی و سرکوب گرانه برای از میان برداشتن انقلاب مشروطیت برداشت و با حمایت دولت‌های خارجی همچون روس مجلس را به توپ بست، این تبریز بود که سخت‌ترین مقاومت‌ها در برابر استبداد شاهی را از خود نشان داد.
مهندس نوین در ادامه سخنان خود یادآوری نمود: تبریز در طول تاریخ همواره مهد تجدد و نوخواهی بوده و گنجینه‌های از حماسه‌ها را در خود دارد و به ویژه در تاریخ معاصر ایران این شهر در صف نخست مبارزات ملت ایران قرار داشته و همیشه مقابل ستمگران و متجاوزان با چنگ و دندان ایستاده است.
گفتنی است شهرداری تبریز در سال‌های اخیر با خرید، تملک و تجهیز خانه علی مسیو به عنوان «اتاق فکر مشروطه‌خواهان تبریز» و نیز احداث تندیس‌های سرداران مشروطه در نقاط مختلف شهر تبریز، گام‌های بلندی برای شناسایی دلاوری‌ها و از جان گذشتگی‌های مردم تبریز در دوران مشروطه و نقش تبریز در به ثمر رسیدن این انقلاب برداشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز