خبرگزاری کار ایران

مدیر کل استاندارد همدان:

درج کلمه «طبیعی» بر روی آبمیوه‌های صنعتی ممنوع است

کد خبر : ۹۴۴۷۶

استفاده غیرمجاز از کلمه «طبیعی» بر روی آبمیوه‌های صنعتی ممنوع است.

ایلنا: مدیر کل استاندارد همدان گفت: استفاده غیرمجاز از کلمه «طبیعی» و درج آن بر روی آبمیوه‌های صنعتی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

به گزارش ایلنا از همدان؛ فرهاد تیموری ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: طبق بند نشانه‌گذاری در استانداردهای ملی آب میوه‌ها، نکتار‌ها و نوشیدنی‌های میوه‌ای، رعایت استاندارد ملی ۴۴۷۰ که در خصوص ﻣﻘﺮرات ﺑﺮﭼﺴﺐ ﮔﺬاری ﻛﻠﻲ ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ از ﭘﻴﺶ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﺷﺪه است، توسط واحدهای تولیدی این محصولات الزامی است.

تیموری با اشاره به اینکه منظور از پیش بسته بندی شده، مواد غذایی است که از پیش در ظروف بسته بندی شده و آماده عرضه به مصرف کننده و یا جهت مصرف فوری در رستوران‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و موسسات مشابه است، گفت: باید بر روی برچسب مواد غذایی مواردی مانند نام مواد غذایی، فهرست مواد متشکله، کمک فرآیند‌ها و باقیمانده‌های مواد افزودنی نوشته شود.

وی ادامه داد: همچنین نام و نشانی سازنده، بسته بندی کننده و بر حسب مورد وارد کننده، صادرکننده، توزیع کننده و یا فروشنده، کشور مبدا، تاریخ گذاری و شرایط نگهداری، دستورالعمل مصرف و سایر الزامات اجباری باید بر روی برچسب نوشته شود.

تیموری با بیان اینکه طبق استاندارد، برچسب گذاری مواد غذایی نباید نادرست، گمراه کننده و فریبنده باشد تا در مورد ویژگی‌های آن شبهه ایجاد کند، گفت: استفاده ازکلمه «طبیعی» در آب میوه‌ها، نکتار‌ها و نوشیدنی‌های میوه‌ای که صرفا از کنسانتره میوه با افزودن شکر و... تهیه می‌شوند باعث گمراهی مصرف کننده شده و ممنوع است.

وی ادامه داد: بنابراین به واحدهای تولیدی مرتبط با این محصولات با توجه به حجم تولید یک مهلت زمانی داده می‌شود که در زمان سفارش مجدد بسته بندی اقدام به حذف کلمه «طبیعی» از روی محصولات خود کنند.

مدیر کل استاندارد همدان در پایان اظهار داشت: پس از اتمام این مهلت با واحدهای متخلفی که همچنان به درج این کلمه بر روی محصولات تولیدی خود ادامه دهند برابر با مقررات برخورد می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز