خبرگزاری کار ایران

نحوه گزینش پرستاران حج تمتع اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۹۴۴۶۰

توزیع کشوری ملاک انتخاب پرستاران/ اعلام ترکیب امسال اعزام پرستاران جدید و با تجربه/ درخشش پرستاری در مکه و مدینه.

ایلنا: مسئول کمیته پرستاری مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر از اتمام کار این کمیته در معرفی پرستاران به مرکز پزشکی حج و زیارت خبر داد و گفت: امسال ۴۶ پرستار به حج تمتع اعزام می‌شوند.

به گزارش ایلنا، "محمد میرزابیگی" با اشاره به انتخاب دقیق‌تر و سختگیرانه‌تر نیروهای پرستاری برای اعزام به حج تمتع امسال، افزود: امسال ظرفیت اعزام نیروهای بهداشتی و درمانی به شدت کم شده، به گونه‌ای که از ۸۳ پرستار در سال ۸۹ و ۷۶ پرستار در سال ۹۰، امسال مجموع پرستارانی که امکان اعزام به حج دارند به ۴۶ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به مشاهدات مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر از شرایط مدینه و مکه نظیر افزایش حجم پیاده روی زائران، مسیر توقف اتوبوس‌ها تا مسجد الحرام و همچنین اطراف مسجد النبی و ساخت و سازهای در حال انجام و سخت شدن شرایط برای زائران به ویژه برای زائرانی با سن و سال بالا، سعی بر این شد تا با لحاظ دغدغه‌های رئیس مرکز پزشکی حج، تدابیر خاصی برای انتخاب پرستاران اندیشیده شود.

توزیع کشوری ملاک انتخاب پرستاران

مسئول کمیته پرستاری مرکز پزشکی حج و زیارت افزود: ما همواره طی این یکی دو سالی که مسئولیت کمیته پرستاری مرکز پزشکی حج را به عهده داریم سعی کرده‌ایم تا از برخی انحصارهای خاص در انتخاب پرستاران خارج شویم و کار به صورت توزیع کشوری انجام شود. به این ترتیب که یک مرحله برای تمام کسانی که در سایت مرکز پزشکی حج ثبت نام کرده بودند گزینش انجام شد.

وی افراد داوطلب که در سایت مرکز پزشکی حج ثبت نام کرده بودند را حدود ۱۰ هزار نفر برشمرد و گفت: ابتدا برای این افراد به صورت مجازی امتحان اینترنتی برگزار شد. رتبه‌های خیلی بالا که نمرات ۲۰ را کسب کرده بودند‌‌ همان سال گذشته دعوت به مصاحبه شدند و امتحان کتبی و عملی به صورت حضوری گرفته شد و اعزام نیز شدند.

میرزابیگی ادامه داد: برای رتبه‌های بعدی تا نمره ۱۷ نیز این روال طی شده است و به حج عمره و عتبات عالیات اعزام شده‌اند زیرا مسئولیت انتخاب پرستاران برای اعزام به عتبات عالیات نیز در صورت اعلام نیاز به کمیته پرستاری مرکز پزشکی حج مربوط می‌شود.

وی ترکیب سال ۹۰ در اعزام پرستاران جدید و با تجربه را ۶۰ (جدید) به ۴۰ (باتجربه) درصد عنوان کرد و گفت: سال گذشته نیز ترکیب اعزام پرستاران جدید و با تجربه ۷۰ به ۳۰ درصد بود اما امسال با توجه به کاهش شدیدی که در نیروهای بهداشتی و درمانی به ویژه پرستاری داشتیم دیگر نمی‌شد ریسک سالهای گذشته را انجام داد و نیروهای سال اولی را با ترکیب ۶۰ و ۷۰ درصدی اعزام کرد.

اعلام ترکیب امسال اعزام پرستاران جدید و با تجربه

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: لذا به دنبال مشورتی که با مسئولان مرکز پزشکی حج داشتیم تصمیم بر این شد که امسال این ترکیب ۵۰ به ۵۰ باشد و بر همین اساس مصاحبه‌ها و گزینش‌ها در چندین مرحله شامل گزینش مجازی، امتحان کتبی برای نمرات بالا، مصاحبه حضوری و گزینش عملی و مهارتی انجام شد. بنابراین الان لیست پرستارانی که اعزام خواهند شد قطعی نشده ولی تا حدودی با لحاظ ظرفیتی تقریباً دو برابری، حدود امتیازاتشان را مشخص کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: بر همین اساس در همایشی که در نزدیکی‌های زمان اعزام با حضور دست اندرکاران مرکز پزشکی حج در کل کشور برگزار می‌شود در‌‌ همان جا امتحان عملی هم از پرستاران منتخب گرفته می‌شود.

میرزابیگی افزود: به گمانم و به اقرار هم زائران که در دفا‌تر یادبود موجود است و هم مسئولان مرکز پزشکی حج، ابتکاراتی که در این مدت انجام شد نظیر تألیف چند کتاب با مضمون پرستاری حج، پرستاری توجیه هنگام بستری، آموزش هنگام ترخیص و اعمال آن، همه بیانگر این بود که نوع گزینش نیرو‌ها به گونه‌ای است که واقعاً اگر چه تعداد بسیار محود است اما همین تعداد محدود هم سعی می‌شود با یک توزیع کشوری و دغدغه خاص گزینش شوند.

وی ادامه داد: در مورد گزینش با تجربه‌ها با این منظور که نیروسازی و ذخیره نیرو برای آینده کرده باشیم و شاهد حضور چند باره برخی با تجربه‌ها نباشیم به صورت یک سوم با تجربه‌های با اعزام بیش از دو سال را در نظر گرفتیم و دو سوم را به با تجربه‌های با اعزام یک ساله تخصیص دادیم یعنی برخی کسانی که سال قبل رفته‌اند را امسال هم اعزام می‌کنیم.

وی افزود: البته این نکته نیز باید گفته شود که مثلاً اگر کسی ۲ بار یا ۳ بار به مکه می‌رود و در ایام تمتع شرکت می‌کند به این معنا نیست که هر بار اعمال حج تمتع را بجا می‌آورد. بلکه تنها‌‌ همان سال اول این اعمال به جا آورده می‌شود و این افراد یک عمره مفرده‌ای را بجا می‌آورند و دیگر بقیه وقتشان صرف خدمت رسانی به زائران می‌شود و اصلا به عنوان حاجی اعزام نمی‌شوند.

میرزابیگی با تأکید بر لزوم حضور با تجربه‌های بیش از دو سال در بین اعزام‌ها گفت: لزوماً برای ایام تشریق باید چنین افرادی باشند که کاملاً مسلط به منا و عرفات، اعمال و وقوف اضطراری و امثالهم باشند. در مورد دو سوم دیگر با تجربه‌ها هم که تجربه یکسال اعزام را دارند نیز جلسه‌ای ۵ ساعته در روز تعطیل روز احیای بیست و یکم با حضور مترون‌ها مکه و مدینه از سال ۸۹ تا سال قبل برگزار شد تا ۲۳ نفر برای این منظور گزینش شوند.

وی اضافه کرد: برای این گزینش نیز شاخصه‌هایی نظیر دفعات تشرف با امتیاز منفی، توزیع استانی با امتیاز مثبت و اخلاق و ارتباط مناسب با بیماران با امتیاز مثبت در نظر گرفته شد. البته گزینه‌هایی نظیر محدود نبودن به مدت توقف و سن و سال کمتر از ۵۵ سال نیز برای گزینش با تجربه‌های با یکسال اعزام مد نظر بود.

مسئول کمیته پرستاری مرکز پزشکی حج و زیارت افزود: بدین ترتیب اسامی افراد با تجربه بر اساس این امتیازات و نمره دهی‌ها با ظرفیت حدود دو برابری در اختیار مسئولان مرکز پزشکی حج قرار گرفت.

درخشش پرستاری در مکه و مدینه

وی ادامه داد: یک کار سنگینی صورت گرفت و با توجه به اینکه دوستان خیلی مقید به نوع خدمت رسانی و کیفیت خدمات در مکه و مدینه هستند و از طرفی هم پس از اعزام دیگر شرایط اعزام مجدد و بکارگیری نیروی جایگزین نیست تمام سعی خود را بکار بردیم که واقعاً نیروهایی که شهره اخلاق، ارتباط، تحرک و پویایی هستند به عنوان افراد با تجربه معرفی کنیم تا امسال هم پرستاری بهتر از سالهای پیش در مکه و مدینه بدرخشد.

وی با تأکید بر اعتماد کامل و متقابل رئیس مرکز پزشکی حج و کمیته پرستاری گفت: خوشبختانه با توجه به ارتباط مرکز پزشکی حج و سیستم پرستاری با لحاظ سیاست‌های کلان، صفر تا صد کار به ما سپرده شد اما واقعاً نمی‌شد که لیستی قطعی و نهایی در این زمینه اعلام کنیم و مجبور بودیم، ظرفیت یک و نیم تا ۲ برابری را برای این منظور لحاظ کنیم.

میرزابیگی افزود: زیرا از یک طرف این احتمال وجود دارد که حتی افرادی که کاملاً آمادگی خود را تا آخرین روز‌ها نیز برای اعزام اعلام می‌کنند به هر دلیل چنین امکانی را از دست بدهند و از طرف دیگر نیز ممکن است خود مرکز پزشکی حج و ارگان‌های تاثیرگذار نیز نظراتی داشته باشد.

وی افزود: از آنجا که باید تمام این نظرات لحاظ شود. این لیست با ظرفیت دو برابری اما با لحاظ اولویت امتیاز آوری در اختیار مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر قرار گرفت تا جای مانور برای تصمیم گیری باشد.

وی ادامه داد: البته بنده مطمئن هستم باز هم اگر بخواهند جابجایی خاصی بین نفرات انجام دهند از کمیته پرستاری مشاوره خواهند گرفت اما در ‌‌نهایت این مرکز پزشکی حج است که اسامی نهایی را اعلام می‌کند و واحد جذب و اعزام مرکز پزشکی حج با منتخبان تماس گرفته و آن‌ها را در جریان زمان اعزام و روال کار اداری قرار خواهند داد.

مسئول کمیته پرستاری مرکز پزشکی حج و زیارت خاطر نشان کرد: در حال حاضر به جز یک امتحان عملی که برای سال اولی‌ها باقیمانده است تقریباً کار کمیته پرستاری در رابطه با معرفی با تجربه‌ها تمام شده است و از این پس کار بر عهده مرکز پزشکی حج است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز