خبرگزاری کار ایران

گفتگو با مدیر هتل سالاردره:

برای رسیدن به جایگاهی متعالی همه ما کامل کننده و اصلاح کننده یکدیگر هستیم

asdasd
کد خبر : ۹۳۵۹۹

هتل سالاردره به علت قرار گرفتن در منطقه ای بکر و جنگلی و با وسعتی بیش از 5600متر مربع و 2 هکتار فضای سبز بی نظیر، این امکان را داراست تا مسافران ومیهمانان خاص این توپوگرافی را به سمت خود جلب کند.

ایلنا: مدیری جوان، اما با تجربه، همراه با تحصیلات متناسب با هتلداری، خوشرو و خوش صحبت و از همه مهم‌تر مهماندوست.

تمامی این محاسن در سام آقا محمدصادق به عنوان مدیر هتل سالاردره جمع شده و باعث شده است رضایت همکاران و مهمانانش را جلب کند. او گرچه ساروی نیست اما ساری و ساروی‌ها را دوست دارد و در این مدت که از مدیریتش در هتل می‌گذرد دوستان بسیاری پیدا کرده و روابط وسیع و دوستانه‌ای با مازندرانی‌ها و مخصوصآ ساروی‌ها ایجاد کرده است.

متن زیر حاصل گفتگویی خبرنگار ایلناست با این مدیر جوان و موفق پیرامون وضعیت فعلی هتل جنگلی سالاردره، فراز و نشیب‌های هتل داری در مازندران و افق پیش رو.

 

*ابتدا خودتان را معرفی کنید و از سوابقتان بگوئید؟

_سام آقا محمدصادق هستم، لیسانس معماری داخلی و مدرک BHD مدیریت هتلداری و MBA گرایش مدیریت بازاریابی را دارم. هرچند ساروی نیستم اما ساری و مردمان آن را بسیار دوست دارم و در این چند سالی که مدیریت این مجموعه را عهده دارشدم آشنایی زیادی از ساری پیدا کردم. همچنین تجربه کار در هتل را در کشور سوئیس دارم که برایم تجربه‌ای بسیار گرانبهاست.

 

*پس از حضور شما در مدیریت هتل سالار دره، شاهد تغییرات مثبت فراوانی بودیم، به نظر جنابعالی مانع اصلی رشد هتل سالاردره چه بود؟

_هتل سالاردره به علت قرار گرفتن در منطقه‌ای بکر و جنگلی و با وسعتی بیش از ۵۶۰۰ متر مربع و ۲ هکتار فضای سبز بی‌نظیر، این امکان را دارد که مسافران و میهمانان خاص این توپوگرافی را به سمت خود جلب کند. به نظر من مانع اصلی شکوفایی بیش از پیش هتل عدم شناخت درست از این موقعیت و استفاده از برنامه‌هایی پذیرشی با توجه به آن است. ضمن اینکه مدیریت و شیوه اعمال آن نیز پس از آمدن بنده تغییر کرد. البته باید اضافه کنم انسان‌ها تفاوت‌های زیادی با هم دارند. از این رو هرکس از افق دید خود به مسائل هستی و زندگی می‌نگرد. این تفاوت نگرش در دیدگاه مدیریتی هم وجود دارد. مسلم است هر مدیریتی سعی دارد کارش را به بهترین شکل ممکن انجام بدهد، حالا تا چه میزان موفق می‌شود به عوامل متعددی بستگی دارد. نکته حائز اهمیت این است که افق دید ما هرچقدر هم گسترده ولی باز هم محدودیت‌هایی وجود دارد. نکاتی هست که ممکن است به چشم من بیاید و به چشم دیگری خیر و بالعکس. یا شرایط و امکاناتی برای فرد موجود باشد برای دیگری خیر. من این قضیه را با خوش بینی چنین می‌بینم که برای رسیدن به جایگاهی متعالی همه ما کامل کننده، مکمل و اصلاح کننده یکدیگر هستیم.

 

*از تغییرات اصلی که پس از مدیریت اعمال کرده‌اید صحبت کنید؟

_فضای رستوران و چینش و دکوراسیون اتاق‌ها را ارتقا دادیم و به دکوراسیون روز دنیا نزدیک کردیم. وظایف خاص کارکنانم را با توجه به توانایی‌هایشان به آن‌ها واگذار کردم. سعی کردیم سرویس‌های هتل را ارتقا داده و متنوع کنیم.

من خود در بسیاری از موارد شخصآ با مهمانان دیدار می‌کنم و از میزان رضایتمندی آن‌ها مطلع می‌شوم. همچنین رابطه‌ای دوستانه همراه با احترام متقابل و درک درست از وظایف و جایگاه‌ها بین من و کارکنان زحمتکش هتل برقرار است که در افزایش راندمان هتل نقش به سزایی دارد. ضمن اینکه هر سازمان ونهادی برای بقا و پویایی‌اش نیاز به تغییر مستمر دارد. از این رو در ابتدای امر سعی کردم امکانات و قابلیت هتل سالاردره را مورد ارزیابی قرار دهم و سپس تغییراتی برای بهره وری بیشتر و استفاده مطلوب ایجاد کردیم. به طور مثال با توجه به گنجایش محدود سالن همایش و کمبود تالار گردهم آیی در منطقه تالار همایش سالاردره را ایجادکردیم و در کنار آن مجموعه ورزشی هم در دست راه اندازی است. همچنین ایجاد سفره خانه سنتی و راه اندازی شبکه رادیویی سالار دره از دیگر مواردی است که می‌شود به آن اشاره کرد.

 

*به نظر شما جنگلی بودن هتل سالاردره می‌تواند چه مزیت‌هایی را جهت افزایش کیفیت داشته باشد؟

_اولآ منظرگاه و دید توریستی هتل را منحصر به فرد می‌کند. برای هنرمندان، علی الخصوص نقاشان می‌تواند هتلی استثتایی و خاص باشد. وجه دیگری از شمال یعنی جایی غیر از دریا را به مهمانان خارج از استان برای اسکانی راحت پیشنهاد می‌کند. توجه داشته باشید که هوای خاص آن با رطوبتی مشخص می‌تواند برای گذران دوره نقاهت بسیاری از بیماران مناسب باشد، یعنی گردشگری سلامت یکی از ویژگی‌های سالاردره است. به علاوه جنگلی بودن هتل سالاردره این امکان را به ما می‌دهد که در محوطه و فضای سبز و ساختمان های جانبی که در شمار شرایط و فضا‌های عمومی محسوب می‌شود دست به توسعه و گسترش بزنیم.

یکی از مواردی که می‌شود به آن اشاره کرد، ایجاد جاده تندرستی برای پیاده روی است یا ایجاد قهوه خانه سنتی بر بلندای تپه مشرف به هتل. جدا از آنکه هتل سالاردره نزدیک به منطقه تاریخی، گردشگری ساری واقع شده است. این هتل در قلب منطقه‌ای قرار گرفته که قابلیت بومی گردی و اکوتوریسم را دارد که امتیازی برای هتل قلمداد می‌شود. به خصوص اینکه معمولآ در کشور ما در مناطق اکوتوریسم با مراکز اقامتی مواجه هستیم که سالاردره این کمبود را جبران می‌کند. از طرفی جنگلی بودن هتل می‌تواند برای گردشگرانی که از محیط‌های صنعتی دلزده و خسته شده‌اند، مفری باشد تا قدری در دل طبیعت بیاسایند.

 

*چطور توانستید نظر مشتریان و میهمانان را برای رزرواسیون جلب کنید؟

_تبلیغات درست، شناسایی گروه‌های هدف با استفاده از کار‌شناسان، عقد پیمان نامه با تورهای معتبر گردشگری و آژانس‌های مسافرتی، در نظر گرفتن سرویس‌های خاص و تخفیف‌های ویژه برای صنوف و مشاغل مختلف. برگزاری جشن‌های مخصوص در اعیاد و مناسبت‌های خاص. احترامی که در ذهن مشتری و مهمان هتل از طریق آموزش درست به کارکنان خواهد ماند. تاکید بر مازندران و اعمال برنامه‌های ویژه فرهنگی هتل و افزایش منطقی قیمت رزرو باعث شده است که مسافران سالاردره را بیشتر انتخاب کنند. البته کار اصلی و وظیفه اصلی به عهده طبیعت زیبای مازندران است.

 

*رابطه شما با کارمندانتان چطور است و به نظر شما کارکنان هتلی با ویژگی‌های سالار دره باید چه توانایی‌هایی داشته باشند؟

_با اجازه شما من این سوال را با جایگزینی واژه همکاران را بجای کارمندان اصلاح می‌کنم، چرا که همه ما منجمله خودم از افرادی هستیم در استخدام هتل سالار دره. من شخصآ در کار هتلداری کار تیمی را مد نظر دارم کارکنان هتل را افرادی با مسئولیت‌های مشخص تشکیل می‌دهند که برای رسیدن به هدفی مشترک که اهم آن خدمت رسانی به میهمانان است، در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. من هم در کنارشان گاهی راهنمایی تیم را به عهده می‌گیرم و با آگاهی ناظرم و اگر لازم باشد در شرایط خاص در کنارشان قرار می‌گیرم. به طور کلی به این ابیات بسنده می‌کنم: بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی بدرد آورد روزگار/ دگر عضو‌ها را نماند قرار.

همانطور که می‌دانید نیروی انسانی بالا‌ترین وبا ارزش‌ترین سرمایه ودارایی هر سازمان محسوب می‌شود، مسلمآ هر سازمانی بدون وجود نیروی انسانی مفهومی ندارد. اما ویژگی و توانایی‌هایی که کارکنان هتل باید دارا باشند از این قبیل است: داشتن روحیه جمعی و حس مسئولیت پذیری، انعطاف پذیری، رعایت آداب معاشرت و رفتارهای اجتماعی، توجه به نظم و انظباط شخصی و در کل توجه به الگو‌ها و استاندارد‌های رفتاری متداول و مطابق با استاندارد‌های بین المللی است.

 

*حمایت‌های دولت و نهادهای بخش خصوصی را از هتلداری در مازندران چگونه ارزیابی می‌کنید؟

_در چندسال اخیر که خیلی خوب نبوده است. دولت می‌تواند با معرفی این هتل و تمامی هتل‌ها به نوبت و با توجه به ذائقه مدیران و کارمندانش آن‌ها را به استفاده از انواع فضا‌ها متناسب با روحیه‌هایشان تشویق کند و ما نیز برای آن‌ها شرایطی ویژه و تخفیف‌های خاص در نظر خواهیم داشت.

دولت باید با حمایت‌های فرهنگی خود و با کمک به هتل‌ها با استفاده از بازوی قدرتمند تبلیغاتی خود نقشی سازنده در صنعت گردشگری به عهده بگیرد، در مجموع دولت باید نگاه دستوری خود را عوض کرده و روش تفاهم و مشور‌ت را با بخش خصوصی، مخصوصآ در حوزه گردشگری جایگزین کند. همچنین ارائه تسهیلات، کمک به ارتقا هتلداری و تشویق سرمایه گذاران با ایجاد بستری مناسب و رقابتی می‌تواند نقش دولت را در همکاری با اقامتگاه‌های گردشگری افزایش دهد.

 

*یکی از راه‌های رشد، شهرت و درآمدزایی هتل‌ها، تقویت رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها در آن است، در این مورد چه برنامه‌ای دارید؟

_برنامه‌هایی بسیار خوب اجرا شده و برخی برای اجرا در آینده در حال برنامه ریزی است که از آن‌ها می‌توان به افزایش ضریب بهداشت و ایمنی تغذیه، تهویه مناسب در رستوران‌ها، تنوع منو و ارائه خدمات خاص غذایی از قبیل رژیمی، گیاهی و طبیعی. به کارگیری نیروهای متخصص در این بخش‌ها، تجهیز ناهارخوری و کافی شاب با فن آوری‌های روز. استفاده از موسیقی خاص و آرامش بخش و از همه مهم‌تر نوشیدنی‌های خاص هتل که شامل آبمیوه‌های صددرصد طبیعی و بهترین قهوه هاست. ما اکثر غذاهی ایرانی را با بهرین کیفیت سرو می‌کنیم.

 

*نظر شما درباره میزان تاثیر گذاری تبلیغات در امر هتلداری چیست؟

_بسیار موثر است. البته هر تبلیغی برای هر محیطی مناسب نیست. تبلیغات امری مهم و تخصصی است و باید به متخصصین آن سپرده شود. دنیای امروز دنیای رقابت است و متاسفانه نمی‌توان نقش به سزای تبلیغات را در عرصه رقابت نادیده گرفت. قریب به یقین تبلیغات باعث افزایش تقاضا و جذب مشتریان بیشتری می‌شود. خوشبختانه هتل سالاردره جایگاه خود را میان مردم پیدا کرده است، تا جایی که نیاز به تبلیغات ندارد. گویای این ادعا ظرفیت تکمیلی هتل در ایام تعطیلات است.

 

*آیا برنامه‌ای برای تجهیز هتل به امکانات مدرن، مثل استخر‌های وی‍ژه، سیستم ارتباطی کارآمد اینترنتی، جشن‌های مخصوص و برنامه‌های تفریحی، ایجاد سالن نمایش و غیره، دارید؟

_بله، بسیاری از این موارد هم اینک در هتل وجود دارد. ما سیستم اینترنتی پویا و پرسرعتی داریم و در برخی از موارد به مهمانان لپ تاب عرضه می‌کنیم. استخرهای مخصوص به همراه ماساژ و ورزش‌های آبی و آب درمانی از برنامه‌های ویژه ماست. برای جشن‌ها و مناسبت‌های خاص نیز سورپرایزهای ویژه هتل را داریم که سعی شده است با اقلیم مازندران متناسب باشد. ما برای نخستین بار در مازندران جشن‌های محلی و باستانی ایرانی را به شکل نمادین در هتل به مهمانان معرفی می‌کنیم.

 

*فکر می‌کنید هتل سالاردره می‌تواند در زمینه توریست سلامت وارد شود، برای ورود به چه امکاناتی نیازمندید؟

_در حقیقت گردشگری سلامت نوعی از گردشگری است که منظور حفظ، بهبود و حصول سلامت جسمی و ذهنی فرد در مدت زمان بیش از ۲۴ ساعت صورت می‌گیرد که به نمونه‌هایی اشاره می‌کنیم:

1-گردشگری تندرستی: جاهایی که چشمه‌های معدنی قرار دارد.

2-گردشگری درمانی مثل مناطقی که منابع درمانی طبیعی دارند مانند: آب‌های معدنی ونمک زار‌ها ولجن زارهای معدنی

3-گردشگری پزشکی: لازم به ذکر است که این مقوله هنوز در کشور پا نگرفته و نوپا است وبعنوان گردشگری شناخته نشده وامید واریم در آینده نزدیک مورد توجه قرار گیرد.

در دامه باید عرض کنم ما بسیار برای این کار مناسبیم. شناخت و جذب پزشکان کارآمد، تجهیز هتل به امکانات درمانی، تبلیغات مناسب و همکاری با سازمان علوم پزشکی و عقد تفاهم نامه‌هایی با مراکز درمانی و بهداشتی کشور از جمله کارهایی است که در این زمینه باید صورت بپذیرد.

 

*آیا برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی ویژه و جذب هنرمندان برنامه‌ای دارید؟

_بله برگزاری نمایشگاه نقاشی، اجرای موسیقی زنده و نمایش فیلم از برنامه‌های آتی ما برای جذب هنرمندان است.

 

*چه شیوه‌هایی را در مدیریت معاصر هتلداری می‌پسندید؟

_شیو‌هایی را که مهمان محور باشد و به تکنولوژی روز نزدیک باشد. شیوه‌هایی را که در آن نه کارکنان و نه مسافر احساس غربت و خستگی نکند.

 

*آیا تعداد و کیفیت هتل‌های مستقر در ساری، یه عنوان مرکز مازندران را کافی و مناسب می‌دانید؟

_خیر، ساری ظرفیت بسیار بیشتری دارد، چه از لحاظ طبیعی و چه باستانی. اما متاسفانه به علت کمبود زمین و گرانی بیش از حد آن سرمایه گذاری در این کار بسیار ریسک می‌خواهد.

 

*هتل سالاردره چند ستاره است؟

_4 ستاره تاپ و انشالله به زودی ۵ ستاره می‌شود.

 

*رابطه شما به عنوان مدیریت هتل با مهمانان چگونه است و بیشتر از چه استانی پذیرش می‌کنید؟

_بسیار خوب و هماطور که عرض کردم بار‌ها از نزدیک میزان رضایتمندی آن‌ها را جویا شدم. بیشترین مسافران و مهمانان ما از تهران هستند.

 

*درباره رابطه هتل با بخش‌های مختلف اعم از خصوصی و دولتی توضیح بفرمائید، آیا رابطه کاری (مثل برگزاری همایش‌ها، سمینار‌ها، پذیرایی و اسکان مهمان‌ها) با نهادهای دولتی به سود هتل بوده است، آیا آن‌ها خوش حساب هستند؟

_همیشه هر خدماتی به نفع هتل است و رضایتمندی مهمانان برای ما در اولویت است. ولی معمولا خوش حساب نیستند، آنهم در سال گذشته که وضعیت جذب مهمان مناسب نبود، ارگان‌ها نیز خیلی بدحسابی کردند که البته ما برای کسب رضایت حداکثری مهمانانمان سعی کردیم به آن‌ها فرصتی بیشتر بدهیم. ولی به هرحال خدمات هتل برای ما هزینه بر است و نیازمند نقدینگی است.

 

*آیا برنامه‌ای برای معرفی آثار تاریخی و گردشگری ساری (مثل؛ مسجدفرح آبادـ برج رسکت ـ منطقه حفاظت شده دشت ناز ـ آب انبارهای قدیمی ـ خانه کلبادی و فاضلی ـ حاشیه رود تجن ـ ساحل فرح آباد و گهرباران ـ کاروانسرای بهرام ا‌تر ـ پارک جنگلی شهید زارع ـ ییلاقات و بسیاری از موارد دیگر) در قالب تورهای تفریحی ـ گردشگری، دارید؟

_بله حتما. راهنماهایی با زبان طبری و انگلیسی و فرانسوی و عربی را به کار خواهیم گرفت تا خدماتی ویژه ارائه کنیم. حتی برای خود ساروی‌ها می‌خواهیم تور ساری گردی راه بیاندازیم. شک ندارم این ایده و برنامه با استقبال بسیار خوبی مواجه خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز