خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری؛

اصرار كارگران فولاد زاگرس بر قطع نشدن رابطه همكاری/ كارفرما انكار می‌كند

asdasd
کد خبر : ۹۱۸۶۳

چکیده: «كارفرما: در جلسه کمسیون اصل نود مصوبه‌ای در خصوص بازگشت به کار کارگران تصویب نشد/ نماینده كارگران: در جلسه كمیسیون اصل نود مقرر شد كارفرما حق اخراج کارگران را ندارد.»

پس از آنکه روز گذشته نماینده کارگران فولاد زاگرس از نتایج مثبت جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با نمایندگان کارگران و کارفرمای این واحد صنعتی خبر داد، کارفرمای این کارخانه بخشی از توافقات مورد اشاره نماینده کارگران را تکذیب کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «زاهد ربیعی» که به عنوان نماینده کارگران در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ شرکت کرده بود درباره نتیجه این جلسه به ایلنا گفته بود: در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مصوب شد تمامی ۲۳۵ کارگر اخراج شده به کار خود بازگردند و کارفرما حق قطع رابطه کاری این کارگران با کارخانه را ندارد.

رابطه‌ای كه كارگران می‌خواهند قطع نشود

«قطع نشدن رابطه همکاری کارگران با کارخانه»، مهم‌ترین موضوعی است که مورد اعتراض و تکذیب کارفرما قرار گرفته است.

«ابراهیم ملا بیگی» مدیر عامل کارخانه فولاد زاگرس در واکنش به اظهارات نمایندگان کارگری گفت: در جلسه کمسیون اصل نود مصوبه‌ای در خصوص بازگشت به کار کارگران تصویب نشد و قرار شده است همه کارگران برای دریافت بیمه بیکاری به اداره کار معرفی شوند و صحبت از هیچ شورایی که رابطه کارگر با کارفرما را حفظ کند نشده است.
این کارفرما ادامه داد: بازگشت بکار کارگران منوط به آن است که در مرحله نخست کارخانه به سرمایه گذاری که دارای صلاحیت باشد واگذار شود و بعد به مرور با فراهم شدن زمینه‌های تولید توسط سرمایه گذار، کارگران به کار خود باز می‌گردند.

ملابیگی همچنین درباره اظهارات نماینده کارگران که از مهلت ۱۵ روزه کارفرما برای پرداخت حقوق چهار ماه گذشته کارگران خبر داده بود، گفت: معوقات حقوقی کارگران پرداخت خواهد شد اما بر خلاف گفته نماینده کارگران زمانی برای آن تعیین نشده است.

كارفرما حق اخراج کارگران را ندارد

پس از طرح این سخنان متناقض، ایلنا برای بررسی این موضوع و کشف حقیقت، به سراغ یکی دیگر از نمایندگان کارگران فولاد زاگرس که در جلسه روز دوشنبه کمیسیون اصل ۹۰ شرکت کرده بود رفت.

«صدیق عزیزی» درباره مصوبات این جلسه گفت: طبق مصوبه کمسیون اصل نود، علاوه بر الزام كارفرما به پرداخت معوقات حقوقی کارگران، مقرر شد او حق اخراج کارگران را ندارد.

او افزود: همچنین مقرر شد کارخانه به سرمایه گذاری که صلاحیت راه اندازی کارخانه را دارد واگذار شود.

نماینده کارگران گفت: راه اندازی کارخانه منوط به آن است که سرمایه گذار جدید تمام برنامه‌های خود را به نظر شورای عالی کار و اداره کار استان برساند و در صورت تایید توانایی سرمایه گذار برای بازسازی و نوسازی کارخانه، اجازه فعالیت صادر می‌شود.

عزیزی درباره ادعای کارفرما درباره معرفی کارگران به بیمه بیکاری گفت: در این جلسه مقرر شد کارگران تا زمان راه اندازی کارخانه از بیمه بیکاری استفاده کنند اما در عین حال اعضای کمسیون اصل نود مصوب کردند برای اینکه رابطه کارگران با کارخانه تداوم داشته باشد، کارفرما با اضافه کردن ۳۵ درصد به ۶۵ درصد بیمه بیکاری، رابطه کارگران با کارخانه را قطع نکند.

عزیزی در خاتمه گفت: در این جلسه همچنین مقرر شد فروش کارخانه حداقل تا یکماه به تعویق بیافتد تا فرصت پیدا شدن سرمایه دار جدید فراهم شود.

ایلنا برای بررسی دقیق‌تر این موضوع در تلاش است نسخه‌ای از صورتجلسه روز دوشنبه کمیسیون اصل ۹۰ را به دست آورد اما به دلیل پیچیده بودند روند اداری یافتن اینگونه مکاتبات در مجلس، تا کنون موفق به این کار نشده‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز