خبرگزاری کار ایران

مردم ۳ هفته با والیبال زندگی کردند؛

زرینی: ولاسکو همیشه می‌گفت لذت ببرید و یاد بگیرید

asdasd
کد خبر : ۹۱۳۸۹

ما به این خودباوری رسیدیم که مقابل تمام تیم‌های بزرگ دنیا می‌توانیم خوب بازی کنیم و حتی به برد هم فکر کنیم.

تیم ملی والیبال بدون شک پدیده لیگ جهانی 2013 بود تاجایی‌ که فدراسیون جهانی والیبال لقب غول‌کش را به ملی‌پوشان ایران داد تا از این به بعد تمام تیم‌های بزرگ دنیا تیم ملی ایران را به عنوان یکی از تیم‌های قدرتمند دنیا بشناسند.

به گزارش ایلنا، در این بین حمزه زرینی یکی از بازیکنان باتجربه تیم ملی در این مسابقات بود و نقش تعیین کننده‌ای در کسب نتایج مطلوب تیم ولاسکو ایفا کرد. گفت‌وگوی حمزه زرینی در مورد لیگ جهانی و آینده والیبال ایران را در ادامه می‌خوانید:

* تیم ملی ایران در لیگ جهانی به عنوان پدیده مسابقات معرفی شد، در مورد این مسابقات صحبت می‌کنید.

ما چند دوره بود که دنبال حضور در لیگ جهانی بودیم اما خدا را شکر سال‌ گذشته با پیروزی مقابل مصر و ژاپن برای اولین بار جواز حضور در این مسابقات بزرگ و ارزشمند را به دست آوردیم. ما برای اولین بار وارد لیگ جهانی شدیم که اتفاق بزرگی برای والیبال ایران بود، قبل از آن ولاسکو بارها به ما گفته بود لیگ جهانی سخت است و ما را با شرایط این مسابقات آشنا کرده بود.

*واقعا فکر می‌کردید حضور در لیگ جهانی به‌دلیل مسافرت‌های متعدد و سطح بالای بازی‌ها اینقدر سخت باشد؟

به ما می‌گفتند لیگ جهانی خیلی سخت است، اما باور نمی‌کردیم. شرایط آب و هوایی و تغییرات محیطی یکی از مشکلات بزرگ ما بود، اما در کنار آن بازی به بازی هم مشکلاتی داشتیم. در مجموع برای ما خیلی جالب بود چون اولین تجربه‌مان در لیگ جهانی بود و باید بگویم تجربه شیرین و بسیار سختی بود. امیدوارم نهایت استفاده را از اولین حضورمان در لیگ جهانی برده باشیم.

*بازی اول با روسیه بود، دیداری که شروع سختی برای ایران محسوب می‌شد. در مورد این بازی صحبت کنید؟

برای ما واقعا کار سختی بود، چون برای اولین بار به لیگ جهانی رفته بودیم و در اولین بازی باید مقابل قهرمان المپیک به میدان می‌رفتیم همین مساله یک مقدار استرس و فشار به تیم وارد کرده بود تا نتوانیم کارایی اصلی خود را بروز دهیم و بازی اول را به روسیه باختیم. در بازی دوم با روسیه یک مقدار بهتر شدیم و یک گیم از حریف گرفتیم اما باز هم نتوانستیم تمام توانایی‌های خود را مقابل روسیه نشان دهیم. به‌هرحال این بازی استارت لیگ جهانی برای ما بود. روسیه در این بازی میزبان بود و تیم بسیار بزرگی است و بازی کردن در این کشور کار راحتی نیست. تیم‌هایی در لیگ جهانی موفق هستند که بازی اول را ببرند. اکثر تیم‌های بزرگ در بازی اول با تیم‌های کوچک روبه‌رو می‌شوند. قرعه ما هم به روسیه خورده بود، آن هم در خانه حریف. جالب این بود که آنها بازی را خیلی جدی گرفته بودند و با تمام توان و قدرت بازی کردند. از بازی ما مقابل روسیه در ایران همه راضی بودند، اما خود بازیکنان تیم ملی والیبال راضی نبودند.

*یعنی می‌توانستید روسیه را ببرید؟

بردن که نه، اما می‌توانستیم بهتر بازی کنیم.

*یعنی اصلا به پیروزی مقابل روسیه فکر نمی‌کردید؟

ما به پیروزی مقابل ایتالیا هم فکر نمی‌کردیم، اما ایتالیا را بردیم. صحبت من این است که مقابل روسیه باید بهتر بازی می‌کردیم و این توانایی و شایستگی را داشتیم که عملکرد بهتری مقابل روسیه از خودمان نشان دهیم.

*بازی دوم مقابل صربستان در تهران بود. این بازی با استقبال بی‌نظیر هواداران والیبال مواجه شد. در مورد این دو بازی‌ صحبت کنید.

نکته اصلی همان میزبانی بود. ما هم امتیاز میزبانی داشتیم و هم اینکه 12 هزار تماشاگر ایرانی برای دیدن این دیدار به سالن آمدند. در بازی اول مقابل صربستان ما پایاپای جلو رفتیم و در گیم پنجم بر روی یک اتفاق باختیم، در واقع ما در گیم پنجم بازی اول مقابل صربستان 2 اشتباه فردی داشتیم و بازی را واگذار کردیم اما مردم راضی بودند. در بازی دوم مقابل صربستان بهتر بودیم و بردیم و همان‌جا به این خودباوری رسیدیم که می‌توانیم تیم‌های بزرگ را ببریم و نتایج خوبی کسب کنیم.اولین شگفتی ما در لیگ جهانی بردن صربستان در تهران بود.

*و این استارت پدیده‌شدن شما در لیگ جهانی بود.

بله، ایران مقابل صربستان هم خوب کار کرد و هم بازی به بازی بهتر شدیم و بچه‌ها هماهنگ‌تر شدند. شاید اگر بازی‌های تدارکاتی بیشتری داشتیم وضعیت ما فرق می‌کرد. به‌هرحال بازی‌های تدارکاتی می‌توانست کمک زیادی به ما کند، اما زمان نداشتیم و نتوانستیم بازی تدارکاتی بشتری انجام دهیم، در واقع کسی کم‌کاری نکرد و ما زمان برای بازی تدارکاتی نداشتیم. به‌هرحال در لیگ جهانی ما بازی به بازی بهتر شدیم و بچه‌ها بعد از بازی مقابل صربستان به خودباوری و هماهنگی کامل رسیده بودند.

* شگفتی بزرگ بازی مقابل ایتالیا رقم خورد، درست است؟

به هر حال اتفاقی که افتاده بود و ایتالیا در خاک خودش 3 امتیازی به ما باخته بود، نمی‌گویم بعد از این، این اتفاق نخواهد افتاد، اما شاید خیلی کم اتفاق بیفتد که ایران بتواند چنین کاری انجام دهد. یعنی به سختی این اتفاق می‌افتد که ایتالیا را در خاک خودش ببریم. ما کار بسیار بزرگی انجام دادیم و خیلی سخت است بتوانیم آن را تکرار کنیم. بچه‌ها در بازی اول مقابل ایتالیا بی عیب و نقص بازی کردند و تماشاگران هم خیلی قشنگ تیم ملی ایران را تشویق کردند. در بازی اول با ایتالیا سالن کاملا نصف شده بود و تماشاگران ایرانی به شدت ما را تشویق می‌کردند و اصلا حس نمی‌کردیم در ایتالیا بازی می‌کنیم.

* و حکایت بازی دوم کاملا متفاوت بود، چون در آن بازی ایتالیا برای حیثیت خودش جنگید...

ولاسکو می‌گوید جام جهانی با لیگ جهانی خیلی فرق می‌کند. شما در جام‌جهانی با هر تیمی فقط یک بار بازی می‌کنید مگر اینکه به شکل اتفاقی همگروه باشید و در مراحل حذفی و فینال با آن تیم دوباره بازی کنید، اما در لیگ جهانی شما با یک تیم 2 روز پشت سر هم بازی می‌کنید که این اتفاق در جام‌جهانی نمی‌افتاد. ولاسکو همیشه به ما می‌گفت بازی دوم در لیگ جهانی بسیار متفاوت است و اصلا نباید آن را به بازی اول ربط داد. در بازی دومی که مقابل ایتالیا داشتیم حریف ما ریسکی بازی کرد و دو گیم از ما گرفت، ما گیم سوم و چهارم را گرفتیم و کار به گیم پنجم کشید که داور در گیم پنجم اشتباه کرد و در واقع ما را مقابل ایتالیا بازنده کرد. شما دیدید بازیکنان ایتالیایی بعد از بازی دوم و برد مقابل ما چطوری حلقه شادی زده بودند و خوشحالی می‌کردند.

*شاید این خوشحالی به این خاطر بود که اگر ایتالیا نمی‌برد یک فاجعه برای والیبال این کشور اتفاق می‌افتاد.

آنها این مسائل را فاجعه نمی‌دانند، بلکه یک اتفاق می‌بینند و سعی می‌کنند درستش کنند تا دیگر این اتفاقات نیفتد. در کشور ما این شکست‌ها را فاجعه نام می‌گذارند اما در ایتالیا هرگز از لفظ فاجعه استفاده نمی‌کنند.

*قبول‌ داری بازی با ایتالیا اوج هنرنمایی والیبالیست‌های ما بود؟

بازی اول عالی بودیم و بدون اشتباه بازی کردیم و توانستیم ایتالیا را در خاک خودش ببریم و 3 امتیاز با ارزش بگیریم.

*پس از آن به کوبا سفر کردید تا مقابل این تیم بزرگ به میدان بروید، در مورد تجربه بازی با کوبا صحبت کنید؟

قبل از اینکه ایتالیا را ببریم امید داشتیم کوبا را ببریم اما وقتی 4 امتیاز از ایتالیا گرفتیم و وارد کوبا شدیم فقط و فقط برای برد رفتیم. بچه‌ها مقابل کوبا بسیار عالی و با تجربه کار کردند و توانستیم کوبا را هم در خاک خودش ببریم، البته در بعضی از زمان‌های بازی از کوبا عقب افتادیم اما دو بازی پشت سر هم کوبا را بردیم که نتیجه خیلی خوبی برای ما بود. ما در تاریخ والیبال‌مان تا قبل از این بازی تا به حال کوبا را نبرده بودیم و تنها یک گیم از کوبا گرفته بودیم، اما اینجا اتفاق بزرگی رقم خورده بود و ما کوبا را در کشور خودش 2 بار بردیم.

*چه تصوری از تیم کوبا دارید؟

مردم ما همه می‌دانند کوبا چه تیم بزرگی است. کوبا چند بار قهرمان جهان و لیگ جهانی شده و همیشه جزو 4 تیم برتر دنیا بوده و بچه‌های ما کار خیلی بزرگی مقابل این تیم بزرگ دنیا انجام دادند، البته سرمربی کوبا 2 بازیکن خود را به‌دلیل مسائل داخلی کشورش از دست داده بود، اما والیبال یک بازی گروهی است و یک یا دو بازیکن نمی‌تواند اینقدر تاثیر‌گذار باشد، به‌ هر حال کوبا در این دوره بازیکنان بزرگی داشت و ما کار خیلی بزرگی انجام دادیم.

*به بازی آخر رسیدیم. بازی با آلمان در تهران، چرا در بازی اول نتیجه بسیار خوبی گرفتیم اما بازی دوم را بد باختیم؟

ما سال گذشته در جام واگنر لهستان با آلمان بازی کردیم و 3 بر صفر باختیم. آن بازی یک ساعت هم طول نکشید و خیلی هم سنگین بود و شکست سختی خوردیم. امسال در لیگ جهانی از کوبا که برگشتیم شرایط ما اصلا خوب نبود و مشکلات زیادی داشتیم چون 2 روز دیر آمدیم و همراه با آلمان وارد تهران شدیم. آنها با 2 ساعت پرواز به تهران رسیده بودند اما ما پس از یک پرواز طولانی و با 9 ساعت اختلاف زمانی به تهران رسیده بودیم، در واقع شب و روز ما یکی شده بود. ما شب‌ها نمی‌خوابیدیم و مدام روزها خواب بودیم چون سیستم بدنی بچه‌های ما به خاطر اختلاف ساعت موجود بین کوبا و ایران به هم ریخته بود. با تمام این مشکلات در بازی اول مقابل آلمان بچه‌ها واقعا همت کردند و با غیرت بازی کردند و کار بزرگی انجام دادیم، اما در بازی دوم نای بازی کردن نداشتیم چون خستگی و فشار به بچه‌ها غلبه کرده بود. واقعیت این است همه توان ما همان چیزی بود که شما در بازی دوم مقابل ‌آلمان دیدید و خستگی اجازه نمی‌داد بهتر از این باشیم، البته آلمان هم خیلی بهتر از بازی اول کار کرد و ریسکی بازی کرد و توانست بازی را آنطور که می‌خواست اداره کند و نتیجه بگیرد. ما هم خسته بودیم و نتوانستیم کار خاصی انجام دهیم.

*بعضی‌ها می‌گفتند در بازی دوم مقابل آلمان خیلی مغرور بودید، این مساله را قبول دارید؟

این حرف‌ها اصلا جالب نیست. من سعی می‌کنم به این سوال‌ها جواب ندهم چون خنده‌دار است. اگر قرار بود غرور داشته باشیم باید بعد از بازی با ایتالیا مغرور می‌شدیم، چرا بعد از اینکه می‌بریم نمی‌گویند مغرور شدیم، اما بعد از باخت حرف غرور را پیش می‌کشند؟ این حرف صد در صد اشتباه است چون خستگی دیگر به ما اجازه نمی‌داد بیشتر از این کاری کنیم.

*بزرگترین دستاورد لیگ جهانی برای والیبال ایران چه بود؟

ما به این خودباوری رسیدیم که مقابل تمام تیم‌های بزرگ دنیا می‌توانیم خوب بازی کنیم و حتی به برد هم فکر کنیم.

*جالب‌ترین اتفاق لیگ جهانی؟

جالب‌ترین اتفاق از نظر بازی‌ها بردن ایتالیا در خاک خودش بود، اما بهترین و جالب‌ترین اتفاقی که افتاد این بود که توانستیم 3 هفته تمام مردم ایران را خوشحال کنیم و در این 3 هفته مردم با والیبال زندگی کردند و همه خوشحال بودند. همیشه مردم ما با فوتبال خوشحال می‌شدند اما این بار والیبال مردم را خوشحال کرد.

* فرهاد قائمی بعد از بازی با صربستان مصدوم شد و دیگر نتوانست تیم ملی را همراهی کند، فکر نمی‌کنید اگر قائمی بود تیم ملی روند بهتری داشت؟

نمی‌دانم، اما ولاسکو هر ترکیبی در زمین گذاشت جواب داد. در بازی با صربستان من و فرهاد قائمی در زمین بودیم و بردیم اما مقابل ایتالیا، من و قائمی نبودیم ولی باز هم بردیم. روند تیم ما با هر ترکیبی رو به بهبود بود. اگر قائمی بود شاید تیم بهتر و شاید هم بدتر می‌شد، کسی نمی‌تواند دراین‌باره نظر بدهد اما قائمی وقتی که بود عالی کار کرد. زمانی هم که نبود جایگزین‌های خوبی داشت.

*بهترین جمله‌ای که از ولاسکو در لیگ جهانی شنیدید چه بود؟

ولاسکو همیشه می‌گفت سال اول است که به لیگ جهانی آمده‌اید لذت ببرید و یاد بگیرید.

*یک جمله در مورد ولاسکو بگو.

مربی با دیسیپلین و با جذبه.

*آدم خوشبختی هستی؟

صد در صد. با داشتن چنین خانواده خوبی خوشبخت هستم. خوشبختی برای من سلامتی خودم و خانواده‌ام است و با این همه نعمتی که خدا به من داده خوشبخت هستم.

*والیبالیستی که با مربی بزرگی مثل ولاسکو کار کند خیلی خوشبخت است؟

ولاسکو مربی خیلی بزرگی است، او نه تنها در ایران بلکه در دنیا مربی بزرگی است و کار کردن با وی اتفاق بسیار خوبی برای ما است. نه تنها در والیبال بلکه در تمام رشته‌های ورزشی کار کردن با مربی‌های بزرگ بسیار خوب است، اما نمی‌شود گفت کسی که با مربیان بزرگ کار کند یعنی خوشبخت شده است. به نظرم خوشبختی یعنی زندگی با آرامش که با خانواده‌ام دارم.

*بهترین جمله‌ای که در لیگ جهانی از خانواده‌ات شنیدی چه بود؟

پدرم همیشه بعد از بازی‌ها زنگ می‌زد و از تمام بچه‌های تیم ملی تشکر می‌کرد و می‌گفت شما دل مردم را شاد کردید، انشاالله خدا دل‌تان را شاد کند.

*کدام لحظه در لیگ جهانی بود که به خودت افتخار کردی؟

صحنه‌های زیادی بود، بعد از بازی اول با ایتالیا به خودم افتخار کردم که پرچم کشورم را در مهد والیبال جهان به اهتزاز در آورده بودیم. بعد از بازی با آلمان هم به هیات دولت دعوت شدیم و گفتند چه کار بزرگی کردید که رئیس‌جمهور از ما دعوت کرده و از ما تشکر کرد.

*در مورد جوایزی که به شما داده‌اند حرف و حدیث زیاد است، در این رابطه شفاف صحبت می‌کنید؟

همان 50 میلیونی که به فوتبالی‌ها دادند به ما هم دادند. قرار بود ماشین هم بدهند که فقط قولش را دادند، اما هنوز خبری نیست. گفته‌اند به بازیکنان متاهل تیم ملی که خانه نداشته باشند مسکن مهر می‌دهند که خدا را شکر اکثر بچه‌های متاهل تیم ملی ما خانه دارند و این قضیه برای آنها منتفی است.

*بهترین جایزه‌ای که خودت در لیگ جهانی گرفتی چه بود؟

همین دعای ملت بود. هر جا می‌روم مردم در حق من دعا می‌کنند و از صمیم قلب از ما تشکر می‌کنند. رضایت مردم بهترین جایزه برای من است، قبلا از طریق والیبال مشهور شده بودیم اما الان محبوب مردم هستیم که خیلی مهم است.

*والیبال ایران چه جایگاهی درحال‌حاضر در دنیا دارد؟

امسال در لیگ جهانی لقب غول‌کش را به ما دادند. تیم ایران را قبلا یک تیم آسیایی می‌دانستند اما الان یک تیم بزرگ می‌دانند و سال به سال پیشرفت می‌کنیم و همه با ترس به تیم ایران نگاه می‌کنند. الان تمام تیم‌های بزرگ دنیا به تیم ملی والیبال ایران کاملا احترام می‌گذارند.

*سوال آخر؛ چه زمانی ایران می‌تواند قهرمان جهان شود؟

خیلی زود است که در رابطه با این مساله صحبت کنیم. یکی از دلایل موفقیت ما و فدراسیون والیبال این بوده که پله به پله جلو رفته‌ایم. این مساله را از ولاسکو هم زیاد شنیده‌ام که از الان نباید به 10 سال بعد نگاه کنیم، بلکه از الان باید به گام بعدی نگاه کنیم. الان باید آرام آرام و پله به پله جلو برویم. فکر می‌کنم 5 سال آینده ما جزو 8 تیم برتر دنیا باشیم، هر چند طبق برنامه‌ریزی فدراسیون قرار است 8 سال آینده ما جزو 8 تیم برتر دنیا باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز