خبرگزاری کار ایران

اظهارات محسنی اژه‌ای درباره پرونده ستار بهشتی،‌مرتضوی و آزادی مشروط

کد خبر : ۹۱۳۵۷

در عفو مشروط موارد اصلی این است که فرد باید از کرده خود پشیمان باشد، در زمان زندان جبران عمل خلاف خود را بکند، رضایت شاکی خصوصی را گرفته باشد و اینکه عفو وی منجر به جری شدن سایر مجرمان نشود...

دادستان كل كشور گفت:در عفو مشروط موارد اصلی این است که فرد باید از کرده خود پشیمان باشد، در زمان زندان جبران عمل خلاف خود را بکند، رضایت شاکی خصوصی را گرفته باشد و اینکه عفو وی منجر به جری شدن سایر مجرمان نشود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران پیرامون عدم محاکمه معاون اول رئیس جمهور گفت: اسم بردن از افرادی که هنوز حکمشان صادر نشده، خلاف است و اگر شما دوباره این مساله را تکرار کنید ما مجبوریم عذر شما را در جلسه بخواهیم. اسم نبردن از افرادی که حکمشان صادر نشده رعایت کردن قانون است و هرگاه حکم صادر شد و قطعی شد می‌توانیم از افراد نام ببریم.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون پرونده ستار بهشتی نیز، گفت: من راجع به این پرونده بار‌ها توضیح داده‌ام اما به نظر می‌رسد مجدد باید توضیح دهم. ستار بهشتی در تاریخ ۸ آبان ۹۱ توسط پلسی فتا دستگیر و بعد از انتقال به تهران به زندان اوین منتقل شد مجدد از اوین برای بازپرسی به مرکزی که در اختیار فتا بود منتقل شد و در این مرحله وی فوت کرد. از آن روز تا الان بازپرس همه سعی خود را کرده است تا به این سوال پاسخ دهد که ایا این فوت طبیعی بوده یا غیر طبیعی.

وی ادامه داد: ‌ بعد از آنکه وی فوت می‌کند به پزشکی قانونی منتقل می‌شود پزشکی قانونی نظر خود را اعلام می‌کند و می‌گوید که ما هیچ دلیل غیر طبیعی پیدا نکرده‌ایم که فوت ناشی از آن باشد. از ۱۴/۸/۹۱ که پزشکی قانونی نظر داده است تا همین امروز چندین بار کمیسیون‌های پزشکی هفت نفره و نه نفره تشکیل شده و بعضا در حضور بازپرس سوالاتی نیز مطرح شده است. اما پزشکی قانونی دوباره اعلام کرده كه نمی‌توانیم بگوییم ضربه‌ای که بر سر وی وارد شده منجر به فوت شده است اما می‌توانیم بگوییم که احتمال دارد عوامل روانی و ضربه باعث فوت شده باشد.

اژه‌ای با اشاره به تلاش‌های بازپرس برای کشف حقیقت افزود: بازپرس در طی این مدت از افراد اطراف این پرونده هم تحقیق کرده است به طور مثال یکی از متهمان به نام محمودی که همزمان با ستار بهشتی بازداشت بوده تحقیق شده و یا از زندانیانی که با وی در زندان بودند تحقیقات مفصل شده از بهداری زندان، هم بندی‌ها و مسئول بند نیز تحقیق شده و حتی یک جریان مبهم و مشکوکی که پیش از بازداشت وی بوده است نیز پی گیری شده و دنبال آن مساله هم رفته است و از تمامی موارد اطراف این پرونده تحقیق شده است.

اژه‌ای ادامه داد: به هر حال در این پرونده یک نفر فوت کرده است و نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت به خصوص آنکه خانواده وی اعلام کرده‌اند که بهشتی قبل از بازداشت مشکلی نداشته است.

وی ادامه داد: افرادی دراین پرونده بازداشت و بعضی از آن‌ها با قرار آزاد شدند اما بازپرس بدنبال واقعیت است نتیجه نهایی درباره این پرونده تا به امروز این است که قطعا تخلفی صورت گرفته و ضربه‌ای وارد شده و قصوری وجود دارد و پرونده نیز به دادگاه می‌رود و اقدامات لازم نیز درباره این پرونده انجام شده و از همه اطراف قضیه نیز تحقیق شده است.

اژه‌ای در انتقاد از انتشار جزئیات حکم مرتضوی گفت: ‌حکم مرتضوی صادر شده است اما کسانی که جزئیات را گفته‌اند تخلف کرده‌اند و نباید می‌گفتند.

وی ادامه داد: ‌ براساس آنچه من اطلاع دارم حکم به اطراف پرونده یعنی شکات و متهمان ابلاغ شده و هر دو طرف از زمان ابلاغ ۲۰ روز فرصت دارند تا چناچه اعتراضی دارند اعتراض خود را اعلام کنند و اگر اعتراض نکنند حکم قطعی می‌شود ولی اگر اعتراض کنند پرونده به تجدید نظر می‌رود.

اژه‌ای درباره افرادی که می‌توانند از عفو مشروط استفاده کنند و یا اینکه چنین عفوی شامل متهمان اختلاس ۳ هزار میلیاردی نیز می‌شود یا خیر؟ گفت: یک نکته اساسی كه در این میان وجود دارد این است كه آزادی مشروط با عفو مشروط متفاوت است آزادی مشروط نیاز به پیشنهاد رئیس قوه قضاییه و تایید مقام معظم رهبری ندارد و به طور مثال اگر زندانی در زندان رفتار خوبی داشته باشد و یا رضایت شاکی را گرفته باشد و یا ضوابط را رعایت کرده باشد ونصف و یا یک سوم حکم خود را تحمل کرده باشد، دادیار و یا رئیس زندان می‌تواند پیشنهاد آزادی وی را بدهند و دادگاه می‌تواند در مورد پیشنهاد آزادی مشروط نظر بدهد و آن را بپذیرد یا نپذیرد. اما عفو مشروط با آزادی مشروط متفاوت است در عفو مشروط معیارهای مشخصی تعیین می‌شود و این معیار‌ها اعلام می‌شود.در عفو مشروط ممکن است یک بخشی از جزای فرد به طور مثال شلاق مورد عفو قرار بگیرد. عفو مشروط براساس معیار‌ها و با توجه به نظر کارگروهی تعیین می‌شود و اگر این معیار‌ها با شرایط یک متهم تطابق داشته باشند وی عفو می‌شود.

وی ادامه داد: ‌در عفو مشروط موارد اصلی این است که فرد باید از کرده خود پشیمان باشد، در زمان زندان جبران عمل خلاف خود را بکند، رضایت شاکی خصوصی را گرفته باشد و اینکه عفو وی منجر به جری شدن سایر مجرمان نشود. عفو مشروط معمولا در مناسبت‌های مختلف همچون ۲۲ بهمن، روز جمهوری اسلامی، اعیاد اعمال می‌شود اما براساس معیار‌ها به طور مثال به مواردی مثلا قتل عمد، ‌ سرقت مسلحانه شاید مورد عفو قرار نگیرند.

وی ادامه داد: در بحث پرونده اختلاس ۳ هزار میلیاردی نیز از آنجایی که تمامی متهمان موارد اتهامیشان یکسان نیست و احکام جداگانه‌ای برای آن‌ها صادر شده امکان دارد آزادی مشروط دادگاه برای بعضی از آن‌ها صادر شود.

وی ادامه داد: در برخی موارد دوستان نظر مرا درباره آزادی مشروط می‌گیرند اما این کار از لحاظ حقوقی لازم نیست و با هدف احترام به من نظرم را می‌گیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز