خبرگزاری کار ایران

رییس مرکز مین‌زدایی:

جشن پاکسازی، به منزله پایان عملیات پاکسازی نیست

کد خبر : ۹۱۳۲۴

تاکنون چهار میلیون و 150 هزار هکتار از اراضی آلوده به مین و گلوله‌های عمل نکرده باقیمانده از دوران جنگ تحمیلی پاکسازی عمومی شده است.

رئیس مرکز مین‌زدایی کشور گفت: تاکنون چهار میلیون و 150 هزار هکتار از اراضی آلوده به مین و گلوله‌های عمل نکرده باقیمانده از دوران جنگ تحمیلی پاکسازی عمومی شده است.

به گزارش ایلنا، سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدحسین امیر احمدی با بیان اینکه "این میزان پاکسازی از اراضی آلوده به مین و گلوله‌های عمل نکرده مربوط به استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی است"، خاطرنشان کرد: این پاکسازی بوسیله ارتش، سپاه، بسیج و گروه‌های مردمی و شرکت‌های خصوصی همکار با مرکز مین زدایی کشور پاکسازی عمومی شده است و حدود 40 هزار هکتار دیگر از اراضی آلوده، باقیمانده که عمدتا مربوط به استان خوزستان است.

رئیس مرکز مین‌زدایی کشور با توجه به حساسیت، سختی و مشقت فراوان و پرخطر بودن کار پاکسازی گفت؛ اهمیت این اقدام تا حدی است که مقام معظم فرماندهی کل قوا در تاریخ 21 خرداد سال 1369 فرمودند کسانی که در حال انجام ماموریت پاکسازی کشته یا معلول شوند، شهید و جانبازند.

وی در ادامه گفت: فقط کشفیات مین درسالهای اخیر بالغ بر یک میلیون و 500 عدد و کشفیات گلوله های عمل نکرده بالغ بر 350000 بوده که نشان از حجم بسیار گسترده آلودگی در این اراضی بوده است.ازسال1382که این ماموریت خطیر به وزارت دفاع واگذار شده است، یک میلیون و 551 هزارهکتار اراضی آلوده به مین و گلوله پاکسازی شده است.

سردار امیر احمدی همچنین با اشاره به اینکه در سه سال گذشته شاهد کاهش 75 درصدی مجروحان در اثر برخورد با مین و گلوله های عمل نکرده و 88درصدی میزان کاهش کشته شدگان را در این محدوده بوده ایم گفت: این کاهش میزان تلفات در اثر اقدامات نیروهای مسلح و مرکز مین زدایی کشور صورت است گرفته که البته به آسانی و ساده به دست نیامده؛ تقدیم 47 شهید و 117 نفر جانباز در سال های اخیر و درجریان عملیات پاکسازی نشان دیگری از جانفشانی و تعهد نیروهای پاکسازی برای حفظ جان هموطنان عزیز و ایجاد آرامش و امنیت بیشتر در استان های مرزی کشور بوده است.

وی با بیان اینکه بیشتر اراضی پاکسازی شده دراختیار مردم و نهادهای مسئول جهت انجام امور مختلف از جمله کشاورزی، دامداری، صنعتی و عمرانی قرار گرفته است افزود: پاکسازی عمومی در این مناطق انجام شده و تلاش و فعالیت برای شناسایی و رفع آلودگی سایر نقاط آلوده احتمالی با استقرار تیم های پاکسازی ادامه دارد.

سردار امیر احمدی همچنین خاطرنشان کرد: میزان اراضی آلوده در استان کرمانشاه 700 هزار هکتار بود که تا سال گذشته 99 درصد این اراضی، پاکسازی عمومی شده و یک درصد باقی مانده شامل آلودگی احتمالی در شیارها، آبرفت ها ومناطق صعب العبوراست که نیازمند پاکسازی ویژه است و اقدامات لازم انجام گرفته و اکیپ های پاکسازی مستقر در این استان درحال عملیات پاکسازی هستند و در صورت اطلاع و مشاهده هر گونه آلودگی وارد عمل می شوند.

رئیس مرکز مین زدایی با اشاره به برگزاری برخی مراسم از سوی این مرکز در ارتباط با پاکسازی میادین مین گفت: برگزاری مراسم یاد شده به منظور قدردانی و تجلیل از تلاش، ایثار و مجاهدت دست‌اندرکاران و فعالان این امر خطیر و مهم بوده است که با تقدیم ده‌ها شهید و جانباز، گمنام و خاموش درصدد حل این معضل ملی بوده‌اند و برگزاری این مراسم به منزله پایان عملیات پاکسازی نبوده است.

امیر احمدی همچنین در ادامه با اشاره به وقوع برخی حوادث در استانهای آلوده به مین و گلوله گفت: با وقوع یک یا چند حادثه که بعضا نیز بر اثر سهل انگاری برخی افراد با وجود هشدارهای مکرر مسئولان صورت گرفته، نباید این کار عظیم و تلاش و ایثار رزمندگان جان برکف سپاه، ارتش وگروه های مردمی و شرکت های خصوصی را به زیر سوال برد.

وی در ادامه افزود: در سالهای پس از جنگ تحمیلی همه ما تلاش کردیم با اقدامات جهادی و پاکسازی اصولی و همه جانبه از بروز هرگونه حادثه ناگوار جلوگیری کنیم ولی عمق و گستردگی فاجعه ای که رژیم صدام بواسطه مین گذاری وحشیانه و بدون نقشه ای که بر جای گذاشته و از طرفی گذشت زمان که منجر به جابجایی و پوسیدگی مین و گلوله های عمل نکرده شده، که متاسفانه وقوع اینگونه حوادث را اجتناب ناپذیر کرده است. با گذشت سال‌های طولانی از پایان جنگ جهانی دوم ما هنوز شاهد هستیم در گوشه و کنار کشورهای اروپایی که از تجهیزات بسیار پیشرفته ای برای خنثی سازی مین و مهمات جنگی برخورداراند حوادثی بر اثر برخورد با مهمات باقی مانده از جنگ جهانی دوم رخ میدهد که حاکی از پیچیدگی و حساسیت بالای این موضوع است.

امیر احمدی در ادامه اظهار کرد:تلاش ها تا پاکسازی کامل، در همه سطوح با قوت و قدرت ادامه خواهد داشت و امیدواریم با همکاری و هماهنگی همه دستگاه های ذیربط، شاهد استانهای مرزی عاری ازهر گونه مین و گلوله های عمل نکرده باقیمانده از دوران جنگ تحمیلی باشیم.

وی با قدردانی از تلاش همه دست اندرکاران بویژه فرماندهان و رزمندگان یگان های عملیاتی، ارتش،سپاه و شرکتهای خصوصی فعال در این زمینه، همچنین استانداران، فرمانداران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی 5 استان مرزی و سایر مسئولان کشوری و لشکری کشوری گفت کار پاکسازی اراضی آلوده به مین و گلوله های عمل نکرده جهاد خاموش و مقدس و کار بزرگ، سترگ و ستودنی است که همواره باید با گرامیداشت یاد و خاطره دلاور مردان شجاعی که در این عرصه جان و سلامتی خود را تقدیم کرده، امنیت، آرامش، آسایش را ایجاد و زمینه های توسعه ی مناطق درگیر با جنگ تحمیلی را به ارمغان آورده اند پاس داریم.

رئیس مرکز مین زدایی از مردم و اهالی و شهرها و روستاهای مرزی استان های خوزستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، ایلام، کردستان درخواست کرد در صورت مشاهده ویا برخورد با هر گونه مین و مهمات عمل نکرده باقی مانده از جنگ تحمیلی ضمن حفظ خونسردی و هوشیاری مراتب را در اسرع وقت به یگان های پاکسازی مستقر در منطقه اعلام تا اقدامات لازم برای خنثی سازی وجمع آوری آن بعمل آید.

وی در پایان گفت: البته ما و هیچ یک از دست اندرکاران امر پاکسازی میادین مین و گلوله های عمل نکرده مدعی نبوده و نیستیم که اقدامات صورت گرفته در این زمینه بدون عیب و نقص بوده و همواره از انتقادات، راهنمایی ها، نظرات و پیشنهادات سازنده و راه گشا استقبال کرده و می کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز