خبرگزاری کار ایران

در جشنواره سراسری شعر و داستان جوان؛

ادیبان و نویسندگان برجسته كردستانی تجلیل می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۹۰۱۹۹

با موافقت رئیس حوزه هنری کشور و به منظور تجلیل از بزرگان ادبیات ایران زمین و با توجه به برگزاری یازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره در سنندج, طی مراسمی از سه چهره برجسته ادبیات کردستان تجلیل می‌شود.

ایلنا: رئیس حوزه هنری کردستان از برگزاری مراسم تجلیل از سه ادیب برجسته و صاحب عنوان در جریان برگزاری جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره در سنندج خبر داد.
امین مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از سنندج تصریح کرد: در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره و در مراسمی از سه ادیب برجسته کرد، مرحوم «عبدالرحمن شرفکندی» ملقب به «هه ژار» و مرحوم «شاهرخ اورامی» ملقب به اهون و  «ماموستا عمر صالحی صاحب» در مراسم افتتاحیه جشنواره تجلیل به عمل می‌آید.
وی افزود: با موافقت رئیس حوزه هنری کشور و به منظور تجلیل از بزرگان ادبیات ایران زمین و با توجه به برگزاری یازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره در سنندج طی مراسمی از سه چهره برجسته ادبیات کردستان تجلیل می‌شود.
دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره گفت: مرحوم عبدالرحمن شرفکندی ملقب به هه ژار از چهره‌های برجسته ادبی کشور است که در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در شهر مهاباد متولد و در طول ۶۹ سال زندگی پربار خود خدمات شایان توجهی را به فرهنگ و هنر ایران زمین کرد.
رئیس حوزه هنری کردستان ادامه داد: زنده یاد هه ژار بواسطه ترجمه ارزشمند «قانون بوعلی سینا» و آثار ارزشمند دیگرشان بار‌ها از طرف رهبر معظم انقلاب مورد تفقد قرار گرفتند.
وی افزود: همایش تجلیل از بزرگان ادیب چون خون در رگ جامعه خواهند دوید و این قدر‌شناسی نشان از اهداف والا و شناخت جشنواره از اهمیت معرفی بزرگان ادب به نسل جوان است.
مرادی با اشاره به ظرفیت‌ها، استعداد‌ها و توانمندی‌های ادبیات کردستان به وجود بزرگان ادب این دیار اشاره کرد و گفت: وجود بزرگانی چون مولوی کرد، ماموستا قانع، هیمن، ماموستا حمدی، بیسارانی، و ده‌ها بزرگ دیگر با پرورش و حضور نسل جدید ادیبان برجسته و شاخصه‌های دیگر کردستان سبب شد با شناخت عمیق رهبر معظم انقلاب استان کردستان به عنوان استان هنر و فرهنگ معرفی و به سان نگینی بر آسمان هنر و فرهنگ ایران زمین بدرخشد.
دبیر اجرایی جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره اضافه کرد: در این جشنواره همچنین بزرگداشت استاد شاهرخ اورامی ملقب به ماموستا اهون که در سال ۱۳۹۱ در سن ۵۹ سالگی دار فانی را وداع گفت به عنوان شاعر برجسته کرد و از مروجین وحدت اسلامی برگزار می‌شود.
وی یادآور شد: ملاعمر صالحی در سال ۱۳۲۴ شمـسی در روستای دایـه سلیمان سقز دیده به جهان گشود و نـزد مـرحـوم پـدرش بـه درس خواندن پرداخته و بـرای طلبه‌گری و کسب فضائل به حجرات فقها روی آورده و نزد علمای برجسته استان تـحصیلات خـود را به پایان رسانید و به امام جماعت روستاهای دیواندره و منـطقه اوباتو مـشغول شد تـا سال ۱۳۵۷ که بـه عنوان آموزگار رسمی آمـوزش و پـرورش استخدام شد.
مرادی گفت: عمر صالحی شاعری اسـت دانا و نکته بـیـن و مـوشکـاف و با احساس که به‌خصوص هنر مهم او پـرداختی به نازک کاری در اشعـار و بکار بـردن بدایـع و استـعاره‌ها و ایهام‌های بکر است. دلبـستگـی وی به ترجمه آثار سنگین و مهم ادبیات فارسی و از جمله دیوان حافظ، گلسـتـان و بوستان سعدی جای تـقدیر و تـوجه فـراوان دارد. از این شاعر علاوه برچاپ ترجمه دیوان حافظ به کردی به نام «تافگهٔ ئه وین»، تاکنون دو کتاب شعر کردی بنام‌های له هه ر چیـمه نـی دیـمه نی و دو بیتی‌ها به چاپ رسیده است که در برگیرنـده اشعار کردی این هنرمند در سال‌های اخیر هستند.
وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: ماموستا هه ژار ادیب برجسته کرد با آثار ارزشمندی که از خود بر جا گذاشتند و ماموستا شاهرخ اورامی نیز ضمن سال‌ها خدمت به فرهنگ وهنر کردستان به عنوان سفیر وحدت کردستان در تمامی جشنواره‌ها و محافل ادبی حضور مؤثر داشتند و هر کدام نقش ارزشمندی در زمینه سازی برای حرکت هر چه بیشتر جامعه به سوی حفظ ارزش‌ها داشتند. همچنین ملا عمر صالحی صاحب نیز با تلاش‌های گسترده در توسعه و تعمیق ادبیات کهن ایران زمین با زبان کردی نقش بسزایی را ایفاء کرده است. به همین منظور در یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره به منظور شناخت، بهره گیری و استفاده بیشتر جامعه از تغذیه‌های معنوی، فکری و روحی از این سه استاد بلند آوازه کرد تجلیل به عمل می‌آورد.
یازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره از ۲۵ لغایت ۲۷ مرداد ماه ۹۲ در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج با حضور شاعران و ادیبان برجسته کشور برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز