خبرگزاری کار ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح کرد؛

واگذاری مدیریت کتابخانه‌های عمومی به شهرداری‌ها موجب بهبود اداره این کتابخانه‌ها نمی شود

asdasd
کد خبر : ۹۰۰۵۶

پیشنهاد می‌شود که با توجه به صراحت حدود و وظایف قانونی مشخص شده در قانون «تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور، رفع مشکل کتابخانه‌های عمومی از طریق روندهای نظارتی و اجرایی صورت گیرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در اظهار نظر کارشناسی خود درباره «طرح اصلاح قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور» اعلام کرد: مشکل کتابخانه‌های عمومی باید از طریق روندهای نظارتی و اجرایی رفع شود.

به گزارش ایلنا، این مرکز در اظهارنظر کارشناسی خود درباره «طرح اصلاح قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور» اعلام کرد:

طرح اصلاح ماده (6) قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور مصوب 17/12/1382 با این مقدمه توجیهی و این دو پیش‌فرض که: الف) سهم دولت و شهرداری‌ها در تأمین هزینه‌های زمین، ساخت، تجهیز و اداره کتابخانه‌ها شفاف و واقعی نیست و نیز ب) با وجود تأمین بودجه کتابخانه‌های عمومی از محل درآمدهای شهرداری‌ها، این نهاد هیچ مسئولیت و نظارتی در مدیریت و نگهداری آنها ندارد، پیشنهاد تخصیص یک ‌دوازدهمی و ماهانه بودجه سالانه شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها و نیز واگذاری اداره کتابخانه‌های عمومی در شهرهای بزرگ و کلانشهرها را به شهرداری‌ها و شورای اسلامی شهرها داده است.

* بررسی طرح

در خصوص این طرح برخی ملاحظات وجود دارد:

1. استناد به ماده (137) برنامه سوم توسعه در مقدمه توجیهی این طرح صحیح نیست، چراکه تکالیف تعیین شده برای دولت در این ماده به‌ منظور تسریع در امر توسعه و عمران روستاها و توجه ویژه به بهبود معیشت روستاییان است و جنبه فرهنگی ندارد.

2. مطابق بند «4» ماده (71) قانون «تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران»، همکاری با مسئولین اجرایی و نهادها و سازمان‌های مملکتی در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی بنا به ‌درخواست آنها، ازجمله وظایف شوراهای اسلامی دانسته شده است.

علاوه‌ بر این بنابر ماده (12) قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور «شهرداری‌ها می‌توانند مقدار مناسب از اراضی متعلق به‌ خود را برای ‌ساختمان کتابخانه‌های عمومی بر اساس طرح‌های توسعه شهری به ‌صورت بلاعوض‌ در اختیار انجمن کتابخانه‌ها قرار دهند»، از این‌ رو تأمین زمین برای ‌ساختمان کتابخانه‌های عمومی اصولاً نباید محل اختلاف باشد.

3. ماده (8) اصلاحی تلاش دارد تا با تغییر ترکیب اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی در کلانشهرها و مراکز استان‌ها مسئولیت و نظارت شهرداری‌ها را در اداره کتابخانه‌های عمومی افزایش دهد.

از سوی دیگر ماده (6) اصلاحی، همه شهرداری‌ها ـ و نه صرفاً شهرداری‌های کلانشهرها و مراکز استان‌ها ـ را مکلف به تأمین 50 درصد بودجه مصوب اداره امور کتابخانه‌های عمومی کرده است.

با توجه به اینکه طرح خواهان افزایش مسئولیت و نظارت شهرداری‌ها در اداره کتابخانه‌های عمومی است، این طرح برای شهرداری‌های غیرکلانشهرها و مراکز استان‌ها هیچ مداخله و نظارتی برای اداره کتابخانه‌های عمومی پیش‌بینی نکرده است.

این امر حاکی از تناقض در متن طرح است، علاوه‌ بر این در اصلاح ترکیب اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی و مشخص شدن آنها از کلانشهرها و مراکز استان‌ها، مشخص نیست که آیا منظور طراحان، حذف کلی انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بوده است یا خیر؟ در صورت مثبت بودن چنین امری ‌باید سایر موادی که به انجمن شهرستان اشاره دارد ((بند «1» ماده (3) و مواد (9،10 و 13)) نیز مورد اصلاح قرار گیرد.

4. پرداخت 50 درصد بودجه مذکور به‌ صورت ماهانه یک‌دوازدهم، می‌تواند در اداره کتابخانه‌ها خصوصاً در ماه‌هایی که به بودجه بیشتری نیاز دارند اختلال ایجاد کند.

علاوه ‌بر این 50 درصد اشاره شده در طرح همان نیم درصد (ماده (6) فعلی) نیست و چون 50 درصد به اراده و نظر مرجع تصویب بودجه (اداره امور کتابخانه‌های عمومی) بستگی دارد، می‌تواند بیشتر یا کمتر از میزان بودجه فعلی باشد که از‌سوی شهرداری‌ها (نیم درصد) پرداخت می‌شود بنابراین از آنجایی که طریقه تأمین هزینه جدید اضافی توسط شهرداری‌ها یا دولت در طرح پیشنهادی مشخص نشده است، مغایر اصل هفتاد‌و‌پنجم قانون اساسی است.

5. از آنجایی که مطابق ‌بند «د» ‌ماده (3) قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور، «بررسی و تصویب بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مورد نیاز در زمینه‌های‌ اداری، مالی، جذب و نگهداری نیروی انسانی، امور مربوط به اخذ درآمدها و کمک‌ها و ‌نحوه هزینه کردن، تأمین کتاب و سایر منابع کتابخانه‌ای و تجهیزات، مبادلات با سایر مراکز ‌فرهنگی و کتابخانه‌ها، عضوگیری، امانت دادن کتاب، تشکیل انجمن‌های کتابخانه‌های‌ عمومی استان، شهرستان، بخش، شهر و روستا و هدایت فعالیت‌های آنها».

از جمله وظایف و اختیارات هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور به ‌شمار آمده است، واگذاری مدیریت کتابخانه‌های عمومی در کلانشهرها و مراکز استان‌ها به شهرداری‌ها که در ماده (9) الحاقی پیش‌بینی شده است نخواهد توانست اقدام مؤثر حائز اهمیتی در جهت بهبود اداره این کتابخانه‌ها باشد، چراکه تعیین تکلیف بسیاری از امورات مربوط به نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی مطابق بند «د» ماده (3) اخیرالذکر در صلاحیت هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور و خارج از صلاحیت انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهرها به‌ شمار آمده است.

6. در مقدمه توجیهی طرح، جمله ضرورت‌های این طرح، شفاف‌سازی عملکردها و هزینه‌ها ذکر شده است.

این در حالی است که ماده (6) قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور صراحتاً وظایف مالی شهرداری‌ها را در رابطه با کتابخانه‌های عمومی مشخص کرده است و به نظر مشکلات موجود در اثر عدم تمکین شهرداری‌ها به‌وجود آمده است.

در عین حال با فرض عدم شفافیت این حدود و وظایف اولاً تصویب این طرح از طریق الزام به پرداخت 50 درصد بودجه ازسوی شهرداری‌ها و تغییر ترکیب انجمن کتابخانه‌های عمومی در کلانشهرها و مراکز استان‌ها لزوماً پاسخگوی این ضرورت نخواهد بود و ثانیاً با فرض وجود چنین عدم شفافیتی، این موضوع در مورد دیگر شهرها ـ غیر از کلانشهرها و مراکز استان‌ها ـ نیز وجود خواهد داشت که نیازمند رفع می‌باشد ولی طرح حاضر در این مورد نیز ساکت است.

7. با وجود اینکه اداره کتابخانه‌های عمومی از مصادیق امور محلی است، ولی از امور محلی‌ای است که بی‌نیاز از حمایت و مداخله دولت نیست، چراکه شناسایی و تهیه و توزیع کتاب‌های مورد نیاز جامعه و نیز بهره‌گیری از جدیدترین روش‌های مربوط به کتابداری و نحوه مدیریت کتابخانه‌ها و تسری دادن آن به تمام کتابخانه‌های عمومی، چنانچه از سوی مدیریت متمرکزی در کل کشور صورت گیرد به ‌مراتب بیشتر سبب تسریع رشد و توسعه کتابخانه‌های عمومی خواهد بود تا اینکه هر شهر یا استانی ـ ولو کلانشهر یا مرکز استان ـ با وجود برخورداری کمتر از بدنه کارشناسی لازم در این زمینه اقدام کند. به‌ علاوه، این استدلال که با وجود تأمین بودجه کتابخانه‌های عمومی از محل درآمدهای شهرداری‌ها، این نهاد هیچ مسئولیت و نظارتی در مدیریت و نگهداری آنها ندارد به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

درآمدهای شهرداری‌ها از محل عمومی است و به تبع می‌تواند صرف امور عمومی شود، تأمین هزینه‌های یک فعالیت حرفه‌ای و تخصصی نمی‌تواند به معنای حضور یا دخالت محل تأمین اعتبار در آن فعالیت باشد.

* جمع‌بندی و پیشنهادات

با عنایت به این ملاحظات توصیه می‌شود کلیات این طرح رد شود.

پیشنهاد می‌شود که با توجه به صراحت حدود و وظایف قانونی مشخص شده در قانون «تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور مصوب 17/12/1382»، رفع مشکل کتابخانه‌های عمومی از طریق روندهای نظارتی و اجرایی صورت گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز